Samlas i mitt namn
"Ty där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem." (Matt 18:20)
Så står det i Bibeln, kanske inte att vi MÅSTE samlas tillsammans med andra i hens namn, men att när vi samlas två eller flera så blir det en kraft och en styrka i just att vi är mer än en som samlas i hens namn.
Själv kan jag skutta in i lite olika församlingar, det har varit allt ifrån Jehovas Vittnes tillställningar till missionskyrkan och svenska kyrkan. Hur är det för dig? Brukar du besöka någon kyrka/församling?
Jag kan ju erkänna att jag ännu inte har hittat ett sammanhang som har känt hemma för mig, jag har t.o.m funderat på att starta något eget bara för att få samlas i ett sammanhang som känns rätt och hemma.
Inne på LoA iFokus var det någon som nämnde Unity Church (eller egentligen The Unity School of Christianity) och vad jag läste så tilltalade de mig absolut, men de har inget här så det får väl bli att besöka dem då jag är på resa. 🤔
Visst kan man det då Gud finns i allt, över allt. Jag gillar dock gemenskapen, att det är ett naturligt ställe att "snacka Gud", att hitta nya infallsvinklar och sätt att se på olika aspekter i livet.
Som att jag under en period när jag hade "hittat LoA" tyckte att det var super intressant att hitta alla liknelser mellan LoA-tänk och vad som står i Bibeln. Att genom andra hitta ännu en puzzelbit. Det var ju en av anledningarna till att jag startade denna sajten, att hitta andra att växa tillsammans med. 😃
Tack! Vad roligt att du uppskattar den. 👍
Jag tycker det är väldigt viktigt att träffa likasinnade och diskutera olika infallsvinklar. Vi är ett gäng som brukar ha "möte" när vi tycker det passar och då mediterar vi och pratar tankens kraft och LOA bland annat. Ibland lagar vi vegetarisk mat eller kör ett yogapass, det blir det som passar just då. Dessa träffar har gett mig otroligt mycket glädje och så känner jag mig inte så ensam i min tro längre.
Sedan när blev Jesus en 'hen'?
Sen en liten nyfiken fråga; Hur har du fått tron att Gud finns i allt?
#7 Jesus är i sin mänskliga form en han, men Gud ser jag som könslös och därför en hen. Precis som jag ser alla andliga varelser som könslösa.
Och att Gud finns i allt står ju bland annat här:
"I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till. I Ordet var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det." (Joh 1:1-1:5)
"Jesus sade. Jag är det ljus som är över dem alla*. Jag är alltet,den som ur alltet utgått ur. Och som alltet kommit till. Klyv ett träd,och jag är där. Lyft en sten,och ni skola finna mig där."(Thomasevangeliet 77)
* Det finns även de som säger att översättningen ska vara "Jag är det ljus, som är i dem alla"
😎
Jag har svårt att tro att han sa ' jag är alltet' så det lär väl vara nån tok som översatt. Faktiskt får inte din bibelvers någon googleträff alls. Det låter snarare som något Buddha hade hittat på.
Vid en ytterligare googlesökning så ser jag att det är från nån annan käkälla än bibeln det kommer.
Angående Guds 'hen' status;
Varför säger inte Jesus att vi ska be till 'hen' istället för vår fader?
Har jag missat att skriva varifrån citatet kommer? 🤔 Nej det står där… det första är johannes 1:1 och det andra är vers 77 från Tomasevangeliet. 😎
Då det kommer till varför man har valt att ge Gud ett kön så hittade jag denna förklaring här.
"Det här med att ge Gud ett kön genom att förse "honom" (du ser vad svårt det är!) med en maskulin titel - Herre - är enbart ett mänskligt påfund. Gud har naturligtvis inget kön alls, eftersom Gud är ande. Könet har bara en funktion i en fysisk tillvaro där organismerna måste fortplanta sig. Problemet är ett språkligt sådant…
Eftersom man en gång i tiden bland hebreerna av vördnad inte ville uttala det som deras förfäder fått veta var Guds "namn" - JHVH som kort och gott betyder "den som är" eller "den evigt existerande" - valde man att använda ett annat ord som uttryckte den Högstes (du ser, även där blev det en maskulin ändelse på svenska…) storhet och allmakt. Det blev adonai, ett vördnadsfyllt tilltalsord som man använde till överordnade (som ju på den tiden, och fortfarande, nästan alltid var män). När man översatte bibeln till svenska valde man att använda en svensk motsvarighet, "herre", "herren".
Men det här handlar naturligtvis bara om språkbruk. I verkligheten är Gud kort och gott "Gud" (vilket ju faktiskt även det på de flesta språk är ett maskulint ord). Så vi sitter nog ohjälpligt fast i det bristfälliga språkets fälla."
Men du kan ju kalla Gud för HAN om det känns bra för dig, tror absolut inte att det spelar någon som helst roll faktiskt. 😉
Jag säger varken han,hon eller hen om Gud. Men Jesus är en man och han sitter vid faderns högra sida. Människan däremot kanske är en hon.
Tomasevangeliet är inte från bibeln och vad jag förstår skrivs det om en helt annan Jesus än den i bibeln. T-ex har han haft en Fru och som du säger är ett med alltet. Det sägs även vara en förfalskning som de med modern teknik tagit fram.
Från wiki om Tomasevangeliet ;
I Tomasevangeliet framträder Jesus som vishetslärare, ej som Messias
och så lite lustigt om kön;
Jesus sade: Se, jag skall själv leda henne för att göra en man av henne, så att också hon kan bli en levande ande lik er män. Ty varje kvinna som gör sig själv till man skall komma in i himmelriket.
3If any man teacheth a different doctrine, and consenteth not to sound words, even the words of our Lord Jesus Christ, and to the doctrine which is according to godliness; 4he is puffed up, knowing nothing, but doting about questionings and disputes of words, whereof cometh envy, strife, railings, evil surmisings, 5wranglings of men corrupted in mind and bereft of the truth, supposing that godliness is a way of gain.
1 Timothy 6
Åter igen har vi olika syn på saken Alien! Visst är det härligt! :)
Jag tycker det är störande eftersom du glömmer nämna att informationen om Jesus du släpper kring dig inte kommer från bibeln t-ex.
Men om du nu tror på 'Tomasevangeliet' så gissar jag att du inte låtsas om det där med att kvinnor ska göra sig till män för att komma till himmelriket?
#13 Det var faktiskt kul det där med att kvinna ska bli man. :) lite så förväntas ju kvinnan göra i vårat samhälle. Annars kan hon ex inte förvänta sig lika lön för samma arbete. Jag kanske ska göra om mig till man då det är lönsamt ur många perspektiv.;) Jag undrar vad som låg bakom ett sånt uttalande? Räcker ju inte med att rycka ut ett citat.
Fast vad samhället vill och vad som krävs för att komma in i himmelriket är ofta tvärtemot, så dra inga förhastade slutsatser.
Vad som låg bakom vet jag inte mer än att det står på wiki. Du är fri att forska vidare men själv ser jag ''Tomasevangeliet' ett verk av Satan.
Jesus: Om ni inte omvänder er och blir som barn, kommer ni inte in i himmelriket. Matteus 18:3Bröder, se på er egen kallelse. Inte många av er var visa om man ser till det yttre, inte många var mäktiga, inte många av förnäm släkt.Nej, det som för världen var dåraktigt har Gud utvalt för att låta de visa stå där med skam, och det som för världen var svagt har Gud utvalt för att låta det starka stå där med skam, och det som för världen var oansenligt och föraktat, ja, det som inte var till, har Gud utvalt för att göra till intet det som var till, för att ingen människa skall berömma sig inför Gud. 1 Korinthierbrevet 1:26-29
Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta, förlita dig inte på ditt förstånd. Räkna med honom på alla dina vägar, så skall han göra dina stigar jämna. Håll dig inte själv för vis, frukta Herren och fly det onda. Ordspråksboken 3:5-7
Så man måste både bli man och barn samt tro på Jesus för att komma in i himmelriket. Låter krångligt. Nu hoppas jag Gud inte tar illa upp, men det där är rena skitsnacket. Det står också att himmelriket finns inom dig. (Inte endast hos pojkar som tror på Jesus) Att vi är gjorda till Guds avbild. Gud är inte en pojke. Man kan läsa Bibeln på många sätt. Det är inte konstigt att talesättet "som djävulen läser Bibeln" finns. Alla är välkomna in i himmelriket av den anledningen att vi aldrig helt lämnat den. Vi är Gud. Jesus är kärlek. Gud är kärlek och han älskar alla oavsett vad. Om vi vill kan vi ta emot hans kärlek med eller utan Jesus. Om vi tror på kärleken är vi redan hos Gud.
Amen! ♡