Tankar kring - Matteus 6:9
Jesus sade på sin tid…
"Samla inte skatter här på jorden, där mal och mask förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl. Samla skatter i himlen, där varken mal eller mask förstör och inga tjuvar bryter sig in och stjäl. Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara."
Vad tror du han ville säga med detta?
Det finns dem som utgår ifrån att detta innebär att vi ska leva avskalade liv utan materiella tillgångar, medan andra ser det som att vi visst kan äga saker men vi ska dela med oss till andra och vi ska inte sätta det materiella före det andliga.
Som alltid går texten att tolka ganska olika. Men om vi utgår ifrån det som står i början på Bibeln - Gud skapade allt och han tittade på det och det var gott. Jag brukar ha för vana att alltid bolla allt jag läser i Bibeln mot just det för att det ska finnas en rödtråd och att det ska vara en logik i det texten förmedlar.
Åter till citatet!
Jag tänker att texten ovan vill tala om för oss att vi ska sätta det andliga i första hand, något som återkommer på flera ställen i Bibeln. Vi ska se att materiella saker är förgängliga och kan försvinna på en sekund så att hänga upp sitt liv och sitt mående på dessa kan vara vanskligt eftersom det blir skört.
Istället ska vi sträva efter att finna harmoni, tillit och kärlek i det som är, i Gud, i dig själv - vilket ger en stabilitet i livet.
Så ser jag på det.
Skatter behöver inte alls vara materiella egendomar, utan allt som binder tanken… Intressen av olika slag… Känslomässiga bindningar. Du ska försöka tjäna och hjälpa andra, så att kärlek till medmänniskan blir din mening och ditt mål, och sökandet efter gudskontakt och sanning…
Glittertind