Tro iFokus

Tro

Etikettandliga-artiklar-religionstexter
Läst 1065 ggr
[Kathja]1
0

Himmelriket inom dig

Jesus sade: "Om de, som (försöka) övertala er, säga: 'Se, kungariket är i himlen', då skola himlens fåglar vara före er. Om de säga er: 'Det är i havet', då skola fiskarna vara före er; men riket är i ert inre och är i ert yttre. När ni känna er (själva), då skall man känna er, och ni skola veta, att ni äro den levande Faderns barn. Om ni icke skola känna er (själva), då äro ni i fattigdom, och ni äro fattigdomen.” (Tomasevangeliet 2)

Här säger Jesus att vi ska börja med att lära känna oss själva. Himmelriket bor i våra hjärtan, det är inte en plats utanför oss själva utan något vi skapar i varje val vi gör i livet. 

Hitta till din egen röst, för att via den hitta till Guds röst. ❤️

Älvan
1

Amen! :)

AlienInvasion
1

"det är inte en plats utanför oss själva"

Hur förklarar du då att det står och och inte inte;

riket är i ert inre och är i ert yttre

[rore]
0

AlienInvasion.

Allt det vi bär med oss i tankar och känslor inom, blir en direkt spegling av det som rör sig i det yttre och reflekteras tillbaka till oss. (?)

Så tänker jag.

[Kathja]1
1

Just som jag skrev, himmelriket bor i våra hjärtan och genom de val vi gör så antingen skapar vi det även i vårt yttre, eller så gör vi det inte. Så rore jag är helt på din linje, och Jesus. ;)

[Alder]
0

Tycker att Jesus ger en bra och enkel förklaring om hur vi ska göra. 

I Matt.24:11 finns ett liknade exempel om falska profeter. 
Vänd dig inåt till ditt gudomliga hjärta,lär känna dig själv.

Älvan
0

Alder jag tycker du och Kathja säger samma sak. Vända sig inåt och sen även utåt i sina handlingar.

[Alder]
0

Älvan, uttryckte mig icke så. men delar givetvis Katjas och rores tankeformuleringar.
Så som vi är i det inre,så är vi i det yttre. allt speglar av sig.

[Kathja]1
0

Alder - Just som du påminner oss om så behöver vi hitta vårat inre (högre) gudomliga jag, istället för att lägga fokus i det yttre och däri hitta fel i andra. Då allt i vårt liv handlar om mig själv är det som gjort för att vi ska hamna galet i livet, och framför allt var ligger kärleksbudskapet i att fokusera på huruvida andra har fel eller inte? 🤔

Älvan
1

Kathja Jag tror att om man för tillfället fokuserar på att kritisera och bedömma andra så är det just det som man håller på att göra mot sigsjälv. Då börjar man att fylla sigsjälv med kärlek och varma ögon att betrakta sigsjälv. Då kommer kritiserandet av andra omedelbart upphöra. "If you want to make a change. Take a look in in the mirror and begin the change" som Michael Jakson så bra formulerade det hela. Eller som Bibeln säger; Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad. (Dvs hur vill jag bli behandlad. Blicka inåt.)

[Alder]
0

Katja, när man lägger fokus på hur andra personer gör si eller så.
Så mår man inte så bra själv invärtes,man vill liksom inte ta ansvar för sina handlingar utan ger andra personer skulden för sitt mående.

När man mår bra,så framträder ett helt annat jag. man är i kontakt med sin inre gudomliga källan och fokus läggs inte längre på om andra har fel eller inte.utan kärleksbudskapet kommer fram.

Jag tror att Jesus menade i sitt citat:att hela tiden vara i kontakt med källan,sitt inre jag.
Så tror då jag iaf.

Älvan
0

Alder En del menar att källan heter olika saker. Jag kallar den Gud. Jesus är kärleksbärare och ledsagare för mig.

[Alder]
0

Älvan
Källan och Gud betyder samma sak för mig.

[Kathja]1
1

Lite mer på samma tema… 😎

"Guds rike kommer inte på ett sådant sätt att man kan se det med sina ögon. Ingen kan säga: Här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är inom er.” (Luk 17:20-21) 

"Makten är innerst. Orsaken är innerst och verkan ytterst. Din önskan påverkar din tro. Dina trosföreställningar kontrollerar din tankar. Dina tankar kontrollerar dina känslor och dina känslor kontrollerar din varseblivning. Egot vill aldrig att du skall lära dig detta. Det vill att du skall tro att orsak är på samma nivå som varseblivning. Egot vill hålla dig i tron att det förgångna orsakar framtiden. Du måste förstå vad som är under varseblivningsnivån. Så fort du lär dig hur sinnet fungerar har du verktygen för att göra egot helt ogjort.” (ACIM)

Älvan
1

Kathja #13 Mycket bra text!:) Håller med om allt frånsett egot går inte göra ogjort. Vi kan inte utplåna en del av oss själva. Det är precis som vår skuggsida. Hur fort vi än springer kommer vi inte ifrån skuggan. Vi måste omfamna egot. Hälsa den välkommen och prata med den som till ett skrämt barn ibland. Annars kommer egot börja leva sitt eget liv och bli precis så stark att vi tvingas lyssna. Ibland svarar vi inte på egot utan tittar på dess tankegång och känsla. Accepterar den som en tanke bland andra. Sen låter vi andra tankar komma. Vi ignorerar aldrig egot, vi går inte in i diskussion med egot. På det sättet minskas egots inverkan. Inte genom förintande av egot. Inte genom ignorera egot.

[Kathja]1
1

Helt rätt Älvan, inte ignorera, inte förinta -  men förändra och skapa så att Egot är i samklang med vårt inre och högsta jag. Egot är format av alla våra livserfarenheter och kan därför även formas om genom att vi gör nya val, hittar nya vägar. Där i ligger själva poängen med att uppleva detta att vara människa. Att puzzelbit för puzzelbit få ihop Egot med vårt andliga, gudomliga jag. Så att vi blir hela, vi blir Ett. ❤️

Älvan
1

Kathja Att omfamna alla aspekter av att vara människa. Att välja hela tiden vilken människa jag vill vara. Att hämta styrka och inspiration i valen från kärleken/Gud. :)