Tro iFokus

Tro

Etikettandliga-artiklar-religionstexter
Läst 707 ggr
[Kathja]1
0

Tankar kring - 1 Kor 10:17

Nu ikväll var jag och min man i kyrkan på mässa, det var (är) askonsdag och det firades med bla nattvard. När prästen byter brödet inför nattvarden så läser han vissa bibeltexter varav den ena är: Eftersom brödet är ett enda är vi - fast många - en enda kropp, för alla får vi vår del av ett och samma bröd. (1 Kor 10:17) 

Jag tror att man säger att denna textbit syftar på att vi alla är del av samma församling, men skulle det inte lika gärna kunna innebära att vi alla är del av samma "medvetande" - att alla är en del av Gud? 🤔

[rore]
0

Kathja!

Jag har ingen aning om vad som syftas med den texten. Kanske det finns fler tolkningar. Jag har egentligen inte grunnat något över den.

Eftersom jag tolkat och tolkar det som att vi, genom brödet vi delar är ett med Gud.

Inte med någon församling (?) Där känner jag i skrivande stund ett starkt motstånd😮 *hoppsan* och skulle det ha varit min grund tanke från början skulle jag aldrig ha tagit nattvarden.🤔

[Kathja]1
0

Med samma församling menar man att man tror på samma Gud, m.a.o att vi alla är kristna. Så det är inte så "allvarligt" men endock inte samma sak som att vara en del av samma Gud. Det är intressant det där hur så mycket i Bibeln kan tolkas traditionellt som att Gud är utanför oss och vår Gud är den rätta, m.a.o andra gudar är fel. Men även som att Gud är ett med oss och att det bara finns en Gud därför är alla gudar Gud.

[rore]
0

Det är ju just detta som gör det så invecklat med kristendom och religioner över huvudtaget. Känner jag i alla fall. Där "de" slåss och hävdar den enda Gudens existens.

För i min värld finns Gud i allt och alla, oavsett religion.

Jag gillar att gå på gudstjänster. Men har enormt svårt att kalla mig kristen. 😮

AlienInvasion
1

Bibeln förnekar inte andra gudar, eller dvs. att folk har sina egna gudar, men däremot finns det bara en som är skaparen och att ingen kommer till himmelriket förutom genom Jesus kristus. En av de största synderna är att ha andra gudar så det rekommenderas att släppa demonerna.

[Alder]
0

Brödet är återkommande i Bibeln på flera ställen.
Sedan tog han ett bröd och tackade Gud, bröt det och gav åt dem och sade . Detta är min lekamen (kropp) som varder utgiven för eder, gören detta till min åminnelse. Luk 22:19

Som riktigt används under nattvardsgången.
Även bla. i Fader vår så nämns brödet: giv oss vårt dagliga bröd.

En påminnelse om tro,hopp och kärlek.
Alla är vi en del av Gud.