Tro iFokus

Tro

Etikettoff-topic
Läst 532 ggr
[Kathja]1
2

Vardagsbetraktelse 6/3

Här är det vår idag, härligt milt och lite sol. Snödroppar och krokus prunkar både här och där i min Engelskt lantliga trådgård  -  med andra ord i en trådgård där saker växer lite som de själva vill. 😎

Idag är en känslodag här hemma, vi ska om några timmar iväg och avliva vår gamla trotjänare Endor, en schäfer på snart 12 år. Gammal och trött är han, men det är ett tungt beslut att fatta. Samtidigt som jag känner mig fylld av kärlek och tacksamhet till att jag har fått ha honom vid min sida alla dessa år, jag som inte ens gillade hundar innan. Han kom med min man som är en hundmänniska. ❤️

Så det har blivit en hel del tankar och prat kring Döden de senaste veckorna. Jag vill tro att även hundar har själar, och på ett eller annat sätt lever vidare på ett andligt plan. Om inte annat så lever han vidare i våra hjärtan och i äppleträdet han kommer att bli begravd under.

Jag ska plantera ett gäng snödroppar där sedan också, tycker att det passar bra eftersom de står i blom just nu.

Sedan har jag klurat lite på detta med kyrkor och församlingar, det var rores kommentar i en tråd som handlade om nattvard och nattvardstexten. "Vi är alla ett och samma" från 1 kor 10:17. Jag har sedan vi flyttade hit haft en dröm om att starta en församling på samma tema som denna sajten, en församling dit alla är välkomna. Där det inte talas om "rätt" eller " fel" och där det är högt i tak och fyllt av kärlek. Ibland känner jag att det kommer att bli av och andra gånger att det bara är en onåbar dröm. Vilket det blir får tiden utvisa.

Brukar du gå i kyrkan eller till någon annan religiös sammanslutning/församling? Jag gör det ibland, men inte så ofta som jag skulle vilja, mest för att jag inte har hittat någon som känns som hemma. Svenska kyrkan är nog det stället där jag känner mig mest till freds men där blir lätt lite stelt och trist. 🤐

Nej nog med svammel för denna gången, jag önskar dig en underbar dag fylld av Guds frid och kärlek.  ❤️