Tro iFokus

Tro

Etikettallmänt
Läst 2158 ggr
[Kathja]1
0

Kropp-Ande-Själ

Ande eller själ? Varken på Gamla eller Nya Testamentets tid gjorde man skillnad på ande-kropp-själ, allt var ett. De tre tillsammans var en människa.  

”Hon är en ande, har en själ och bor i en kropp”. Kroppen var den yttre gestalten och själen den inre   -  anden i sin tur var länken till Gud och det som gör en människa till en människa.

När det gäller "själ" och ande" så har orden (både på hebreiska och grekiska) sitt ursprung i ord som betyder "andedräkt, vind, blåst" och samtidigt som de ibland används med olika betydelser, används de också synonymt.

Anden ger oss förmågan att bli medvetna om vår egen person och fundera över framtiden, över meningen med vår existens. Den ger oss insikt om vårt eget själsliv - att kunna "tänka på våra egna tankar", vara medvetna om att vi själva tänker, förstå vårt eget jag. Paulus uttrycker det i orden:

För att sammanfatta det hela, och använda det språk som Paulus använde i förening med det gängse språkbruket i dag, kan man således säga att människan består av tre "element" (och det är i följande betydelser orden används här på "Bibelfrågan"):

(1) Den fysiska organismen - kroppen (hebr basar, grek soma

(2) Personligheten, som är en fysisk funktion - själen (hebr nefesh, grek psyche

(3) Den andliga komponenten - anden (hebr ruah, grek pneuma)

Är du intresserad och vill veta mer står det en del r, och här, och här…och här.

Ghosthunter
0

Swedenborg hade en intressant teori om att våra själar har olika skikt och grader. Den delen av själen som är närmast huvudet har kontakten med Gud.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Kathja]1
0

Vad spännande! Det ska jag se om jag hittar mer om. 

Det kan ju bli lite snurrigt det där med "ande" respektive "själ". Jag tänker att vi ofta talar om "andar" när vi talar om sådana som inte har gått över helt och fullt men om "själar" då vi talar om vilken del som kommer till Gud. 🤔

Ghosthunter
0

Andar kallar jag sådana som har gått över helt och de som sitter fast i vår dimension är spöken. Men det kanske är mera i de spirituella eller paranormala kretsarna som dessa ord används så. Detta är ju mera teologiskt och det stämmer kanske bättre här :)

Värmland"

[Kathja]1
0

Man brukar ju veta vad man talar om utifrån sammanhanget, men det är lite underligt att det har blivit olika tycker jag. Men det är väl för att det inte är helt tydligt. 🤔

Ghosthunter
0

Ja, men iaf är jag inte ensam om det. Vet att i bl.a England och USA, så är det vanligare att dom kallar såna som har gått över helt, för andar och spöken såna som sitter fast mellan våran dimension och andevärlden.

Men visst är det otydligt och jag slarvar också med begreppen många gånger.

Värmland"

Mandra
1

Kathja

Nu måste jag bara fråga, för det här låter väldigt märkligt för mig:

-  anden i sin tur var länken till Gud och det som gör en människa till en människa.

Vad menas? Att bara människor har ande eller?

[Kathja]1
0

Jag tror allt att även djur har ande, men har dålig koll på hur deras relation med Gud ser ut. Men texten i sig handlade om människans "delar".

Mandra
1

Ok, enligt den här texten:

javascript:nicTemp();

så anser Bibeln att:

Växter, djur och människor har fysisk kropp

Djur och människor har själ - men bara 

människor har Ande.

Allt enligt din def ovan.

Och att:

""Människans ande" står för ett avgörande ickefysiskt - andligt - element i människans väsen.

Denna mänskliga ande, som utgör den avgörande skillnaden mellan människan och djuren, är besläktad med Guds ande. Den är en del av honom själv som han gav till mänskligheten (Sak 12:1) - indirekt till var och en av oss - när han "blåste in livsande" (som bibeln poetiskt uttrycker det) i den första människan.

Anden i människan har inte något medvetande i sig själv, men den är den faktor som får vårt psyke, vår själ, att uttrycka ett jagmedvetande, att fungera med ett förstånd och inte enbart instinktivt som hos djuren. Den sätter vår hjärna i stånd att tänka, resonera, veta, förstå.

"Men det är ju anden hos människan, den Väldiges andedräkt, som ger insikt" (Job 32:8)"

Så tydligen har inte djur någon ande. :)

"Det viktiga - och där bibeln är helt otvetydig och inte behöver bli föremål för några tolkningar - är att de olika komponenterna (som vi allmänt kallar kropp, själ och ande) bildar en odelbar helhet som är helt unik. De bildar ett väsen som bär drag av sin Skapare. För medan alla andra levande varelser på jorden skapades "efter sina arter", så skapades människan "efter Guds art", till Guds avbild, till att bli lik Gud!"

[Kathja]1
0

Vad bra då har vi rett ut det!

Ghosthunter
0

Alla djur har en själ. Men dom har en gruppsjäl. En speciell själsfrekvens som är lika för varje art.

Värmland"

[Kathja]1
0

Vad spännande, det hade jag ingen aning om. Hur funkar det med den? Skillnad - likhet med vår själ?

Ghosthunter
0

Nja, jag är inte så insatt i det….eller rättare sagt, jag var det…men har glömt en del.

Men vad jag vet så gör dessa olika själsgrupper att djuren kommunicerar lättare med varandra och känner samhörighet. Själen är uppdelade efter djurarter, t.ex tillhör katter en grupp, hästar en annan grupp etc. Detta möjliggör en lättare kommunikation i form av telepati mellan djuren.

Människor har samma själsfrekvenser oavsett ras.

Värmland"

storFisk
0

Det som man inte förstår räknar en del som telepati. Elefanter kan t-ex kommunicera på flera mils avstånd, genom den stora tyngd den har och sina känsliga fötter.

Mandra
1

#13 av storFisk 

Du vet inte mkt om andliga saker du inte. 😴

storFisk
0

Eller så är det precis det jag gör. Men jag tror desto mer. En sak jag vet är att andar gärna luras med en. Vet du inte det så kan du nog känna dig blåst.

Mandra
0

#15 av storFisk 

tänka sig - jag vet det!!! 😉

och jag vet också hur man urskiljer sanningsenliga andar från lögnandar - är lite av expert på området..jobbar med det dagligen

vet du själv hur du skiljer en som luras från en som inte gör det? 🙂

men telepati som koncept är inte bluff….däremot finns många som bluffar med vad de överför telepatiskt…dock inte djuren

storFisk
0

jag har bara kontakt med en ande vad jag vet och vi skämtar en hel del med varandra. 

tar du betalt för dina "andliga" tjänster? Såg att du håller på med magneter och sånt, det skulle jag iaf räkna som en blåsning.

kan du bevisa telepati för mig så får du 1000 kr.

kan du bevisa att djur telepaterar med varandra så får du 2000 kr.

Med bevisa så menar jag tillräckligt för att jag ska tro på det.

Mandra
0

magneterna är en bisyssla

annars är jag verksam som shaman och ja, jag tar betalt för det eftersom det är mitt yrke

jag vet faktiskt inte vad jag ska säga för att övertyga dig…för du kan ju lika gärna säga att jag bluffar 😃

vad räknar du som bevis 🙂

storFisk
0

vad räknar du som bevis

min tro. Det ultimata skulle vara att du på något sätt dök upp i mina tankar.

du kan ju lika gärna säga att jag bluffar

ja men då förlorar du inget mer än tid, som jag förlorar hur det än blir

[Kathja]1
0

Vänligen respektera att grundtanken här inne är kärlek och respekt, alla har rätt till sin tro och sina åsikter och ingen behöver bevisa något för någon. ♡

storFisk
0

F-låt, jag är inte lika tålmodig som du är men säger man att man är expert så får man räkna med mothugg.

Mandra
0

#20 av Kathja 

ingen fara kathja…jag tycker det är roligt 😃

[Kathja]1
0

Det är lugnt! ❤️ Ingen skada skedd, men det är kanske inte så roligt att läsa.😉 Men fortsätt gärna att skriva om ämnet, det är genom att ventilera nya tankar vi växer som människor. 😃

Mandra
1

ok, för ordningens skull så vill jag först säga att det inte är telepati jag är expert på - utan lögnandar, ok

jag är ingen expert på telepati på det sätt som jag vanligen tror vad som menas med det…när man arbetar shamanskt sker överföringen via anden, inte mentalt

det är heller inte lätt med telepati mellan djur, för jag tjuvlyssnar ju inte precis på dem 😉

och jag tror heller inte jag kan övertyga dig, men jag kan väl berätta något ändå

min gubbe är bra på telepati, eller ivf på att snappa det jag tänker - jag sänder det inte medvetet

förut stod han för alla dagliga inköp av mat och så eftersom han jobbade i matbutik. ofta skrev jag lappar, men ibland glömde jag, men det slog aldrig fel - han kom alltid hem med den mat som jag önskade just den dagen - lite kul detta, för några andra tankar läser han inte av på mig, bara vad jag önskar få handlat

jag kan berätta om en djurhistoria också…och då är det så, att som shaman, talar jag med djur. även detta sker genom anden, inte mentalt.

på grinda, i stockholms skärgård finns väldigt mkt myror och jag hade i många år väldigt mkt kontakt med dem. bl a så har jag där något som jag kallar för en personlig coach. en personlig coach är en hjälpande vars uppgift är att se till att man sköter om sig själv på bästa sätt - så det är hennes jobb. hon är myrdrottning och som sådan går hon aldrig själv ur stacken.

till saken hör att jag några år led av väldigt besvärliga inflammationer runt tånaglarna.

så, en gång var jag därute och satt en bit från stacken (får inte lov att sitta på deras stigar/vägar) och pratade med henne om något, minns inte vad. rätt var det var så påpekade hon att jag hade en besvärlig inflammation i ena stortånageln, vilket stämde, sen sa hon:

- jag skickar dit något som rensar upp lite på tån.

efter två minuter kom det mycket riktigt en myra gåendes som klättrade upp på rätt tå, satte igång att göra rent (sög i sig varet, tror jag - fick bort det ivf)….den höll på i flera minuter innan den var nöjd och gick därifrån igen. :)

jag blev väldigt häpen 👋

så kan det gå till när man jobbar shamanskt med djur inblandade

[Kathja]1
0

#24 Spännande Mandra! Jag har oxå koll på min "gubbes" tankar för det mesta och då kan man ju tänka att det blir så när man haft ett långt liv ihop, man brukar ju säga att människor "växer ihop" men så många år har vi inte som par. 😉 Det är iaf väldigt praktiskt! 😃

Mandra jag blev lite nyfiken på detta med att ande resp mental som du nämner -  vad är skillnaden på de två? För jag blandar säkert ihop orden och säger det ena men gör det andra. 🤐

storFisk
0

#24; har du läst på om "jinn's"? det är muslimernas version av demoner. De kan ta formen av djur. Jag har själv upplevt det (katthona som började dansa för mig i musiktempo och var helt övertygad om att hon förstod vad de sjöng om). Jag har också upplevt att jag trott mig veta vad folk tänker, och även att alla vetat om mina tankar..

Ja, om bevis för att man är connectad till de man känner bevisar telepati så förlorar jag, för det tror jag på faktiskt. Men jag syftade på mer allmänt.

Mandra
0

#26 av storFisk 

När man jobbar shamanskt så bör man jobba på ett modererat sätt, dvs man bör inte tro på allt som sägs, men inte heller vara stängd för allt, utan lagom öppen. Vidare så bör man vänta med att bestämma sig för det ena eller andra, dvs sant eller falskt, tills man fått någon form av bevis. Ofta gör man det genom att långsamt bygga upp ett förtroende, på samma sätt som man bygger upp ett förtroende med människor. Det här är en process som tar lång tid, precis som att få förtroende för en människa. Jag bestämde mig inte för att tro på några hjälpandar på flera år. 

Men när man väl byggt upp förtroende, så att man vet att man kan lita på dem och vice versa, så tror man dem sen. Men jag tog den här berättelsen inte bara för att hon talar till mig, utan för att hon faktiskt också skickar dit en rent fysisk myra för att göra det hon säger att hon ska göra. De här myrorna existerar i den fysiska världen (båda två) inte bara i Den andra världen, även om kontakten går genom den och våra andar. Hon understryker det hon säger genom en rent fysisk handling (vilket också borde betyda att hon på något sätt samtalar med den andra myran, som är "arbetare på fältet" och alltså inte jobbar nere hos drottningen, myrorna har väldigt välorganiserade samhällen). Så det inbegriper lite myrtelepati också. 🙂

Mandra
0

i övrigt, ja, jag har sett demoner i djurform. ganska vanligt även inom det shamanska.

Mandra
0

#25 av Kathja 

Mandra jag blev lite nyfiken på detta med att ande resp mental som du nämner -  vad är skillnaden på de två? För jag blandar säkert ihop orden och säger det ena men gör det andra. 

Ja hur ska jag förklara det. :) Om vi börjar med ordet telepati:

Telepati eller tankeläsning är direkt mental kontakt med en annan person utan att man meddelar sig med hjälp av språk, koder, tecken eller andra kända signalformer.

så står det i Wikipedia. Tyngdpunkt på ordet "mental". Det handlar om intellektet, våra medvetna tankar, de ord vi normalt kommunicerar med även när vi talar. Dvs istället för att säga det vi tänker högt, så skickar vi det "tyst" till någon annan. Den här formen av kommunikation är ju begränsad till det vi tänker.

Så egentligen är det inte riktigt korrekt att kalla det man gör shamanskt för telepati (och det är nog ingen som gör det heller).

Den här kommunikationen sker mellan två väsens Andar, dvs den del som alla väsen har i sig som är en del av Källan (Gud, för dig). Shamanskt anser man att även djur har Ande (och även växter och mineraler). En djurkommunikatör talar med ett djurs psyke/mentala nivå - men en shaman talar med Anden (vilket gör att en shaman även kan tala med stenar, träd, växter, moln, djur, osv.)

Ett väsens Ande är sammankopplat med alla andra individer av samma sort. Så en katt är sammanlänkad, i tur och ordning; alla andra katter, en slags Överande som finns till alla arter, alla andra levande väsen, Källan. Det här gör att ett väsens Ande har tillgång till mkt större kunskaper en ett väsens mentala nivå. Detta utnyttjar shamanen för att få kunskaper om allt möjligt.

Stackmyror, t ex, är väldigt duktiga på filosofi och närliggande ämnen. Och jordens bergsmassiv hänger ihop under ytan och fungerar som ett jättestort bibliotek över allting som hänt på jorden sedan tidernas begynnelse. Första gången jag talade med ett fjäll så sa han:

- Hasta la vista!

Det betyder ju adjö, men han sa väl så för det är de enda ord jag kan på spanska. Så att jag skulle förstå att han kunde spanska. 😃

- Så du kan spanska? svarade jag.

- Ja, det har jag lärt mig av conquistadorerna!

Det var hans sätt att upplysa mig om att han hade kontakt med bergen där - dvs det var de som lärt sig spanska, men eftersom de hänger ihop så kunde han också spanska. Dom är lite kluriga så där.

AlienInvasion
0

#29;

Intressant historia med myrorna, påminner om en historia i koranen.

At length, when they came to a (lowly) valley of ants, one of the ants said: “O ye ants, get into your habitations, lest Solomon and his hosts crush you (under foot) without knowing it.”  027.019 So he smiled, amused at her speech; and he said: “O my Lord! so order me that I may be grateful for Thy favours, which thou hast bestowed on me and on my parents, and that I may work the righteousness that will please Thee: And admit me, by Thy Grace, to the ranks of Thy righteous Servants.” 

Mandra
0

#30 av AlienInvasion 

Tack för historien. Jag har frågat dem om det där att folk trampar ihjäl dem. Det hör till att vistas på Jorden säger dom bara, helt enkelt. 🙂

Jane-Lyzell
0

Jag ser det som du föds in i anden och dör ut ur den när du dör- anden är din eteriska kropp- medans själen är hela du🙂(summan av dig)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Kathja]1
0

# 29  Funderar på om det verkligen tills mental kommunikation, eller om det enbart finns en -  den via Anden. 🤔

Jag skulle oxå vilja kunna snacka med berg, och fåglar och allt i naturen! Har försökt några gången men når inte fram riktigt. 🤪