Namaste
Namaste är ett vackert ord som allt fler använder sig av även i vår del av världen som en hälsningsfras, och kanske då främst i avslutningssamanhang.
Namah betyder "buga", "vördnad", "vördnadsfull hälsning" eller "tillbedjan". Te betyder "till dig". Därmed betyder namaste bokstavligen "buga för dig" eller "Jag bugar för dig".
Eller mer utbroderat - ”Jag hälsar det som är gudomligt i dig som också är det som är gudomligt i mig”, eller ”jag bugar för det gudomliga i dig”, ”eller mitt högre jag hälsar ditt högre jag”
Det är en hälsningsfras som härstammar från Indien, och som visar på respekt och jämlikhet. När man hälsar varandra med Namaste är det vanligt att man för ihop handflatorna med fingrarna som pekar uppåt, håller händerna framför hjärtat., alltså håller händerna i Namaskar. Detta kan man även göra utan att uttala ordet Namaste, det har samma betydelse.
Namaste ❤️

Tycker det är ett fint utryck och gillar dess innehåll - men har lite svårt med alla Nya New age intryck som svämmar in över gränserna- vad är det för fel på svenska utryck!? Varför måste vi ha dessa andra……?
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Namasté är inte ett new age uttryck… långt ifrån. Jag hälsar så med de som förstår och hälsar tillbaka. Jag skulle inte direkt gå fram till kassan på konsum och säga det.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
3 . för mig är det det - då man tar gamala kunskap i nya tappningar
# 3 Det låter ju bra, de hade kanske undrat. 😉
Jag använder det nästan aldrig själv, men jag tycker att det är ett fint och talande ord, men som du säger Jane så kanske det har blivit lite trendigt att slänga sig med det. Jag tog upp det mest för att ska man använda det tycker jag att det är bra att veta vad man säger. 😎
5 Ja trendigt var nog ordet jag leta efter🤪
Jag som eklektiker med fokus på buddism och hinduism (om eklektiker är ett främmande ord, googla) vet ju innebörden av ordet och jag använder det på det sätt som är tänkt, med de som vet och tror på innebörden.
Jag är lika snabb att säga Hej också. Jag har inte märkt av denna trendighet som ni talar om så jag kan inte uttala mig om denna.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Namaste! Och tack för denna nya sajt. Vilket bra initiativ! Vi går mot morgondagen med hjälp av gårdagens erfarenheter.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
Välkommen hit Tride! Kul att du gillar initiativet. ❤️