Himmel och Helvete
Det finns en mängd olika uppfattningar om vad Himmel och Helvete innebär, många är de som tror att det är en plats där vi, beroende på hur vi har levt våra liv, hamnar efter vi har dött. Själv tror jag att himmel och helvete är olika tillstånd, vilka vi själva skapar beroende på hur vi väljer att leva våra liv.
Lev med ditt inres önskan, lev på ett sätt som får din själ att sjunga - och du skapar ditt himmelrike. Eller lev på ett sätt som inte är i samklang med ditt inres önskningar och behov och skapa dig ditt helvete på jorden.
I Bibeln snackas det om att Jesus en dag ska döma alla levande och döda (i Koranen finns en liknande beskrivning) men jag tror att det bara vill visa oss att om vi lever som Jesus, med Gud så kommer vi att leva i kärlek och det kommer att leda till att vi mår bra - m.a.o vi kommer att skapa vårt eget himmelrike. 😃
Hur ser du på detta? Funderar du över hur du lever ditt liv idag och hur det eventuellt kan påverka din morgondag, eller ditt nästa tillstånd oavsett vad du nu tror händer efter att du har dött?
Viktiga frågor för att kanske öppna upp inför andra insikter än vad jag först kunde tro.
Jag är helt övertygad om att himlen och helvetet inte finns någon annan stans än i oss själva.
Någonting vi skapar genom våra egna tankar och handlanden och genom andras tankar /handlanden.
I min tanke och känslovärld så handlar det mycket om Hur jag väljer att uppfatta Livet.
Bara det att jag inte fattade då att svårigheterna/smärtan/vanmakten inom mig. Handlade om att byta inriktning och göra VAL, så jag antog att jag inte förtjänade bättre😭
Grejen för mig var att jag uppfattade livet och händelserna i mitt liv som ett straff och att jag inte förtjänade bättre. Jag var helt okunnig om karma lagen ( är inte helt insatt i karma nu heller) LoA hade jag inte ens hört talas om på den tiden.
Och Gud! Vad var h*n för grym figur som kunde fördela livet så orättvist och grymt? 😮😡
Mina låsta tanke/känslobanor kunde jag inte bryta mig ur, så jag hade enormt svårt att inse att "valet" var mitt, hade alltid varit mitt och alltid skulle vara Mitt.🥵
Och för att välja, så var jag tvungen att jobba med mig själv igenom mig själv. Med mina föreställningar (tankar, känslor och ageranden.) För att finna mig och för att finna Gud. Min högre kraft.
För mig har det varit stört omöjligt att lita till en kraft större än mig själv, eftersom jag varit Gud i mitt liv och aldrig bett om hjälp eller vägledning. Utan jag har *tappert?* kämpat i motvind.
Väldigt utmattande och svårt. 🤦♂️
Men allt eftersom åren gått har jag kommit mig själv närmare och även Gud.
Och därmed även funnit många insikter på min väg. Och den absolut största insikten Är kärleken till Livet. Till Mitt Liv, som jag en gång i tiden inte alls ville ha.
Idag är jag tacksam och skulle inte vilja byta bort ens den hemskaste detaljen i mitt liv.
Så för mig finns himmel och helvetet Inom var och en av oss.
Och den största och grymmaste dömande domaren finns inte utanför oss, utan bor inom oss. Om vi inte kommer oss för att vräka den.
Kan bara instämma i era fina inlägg- som spiritualist lever jag som jag lär- vi är alla systrar o bröder🌺
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Du är så vis fina rore! Tänk vilka viktiga insikter - vi är de som styr våra liv, vi är de som dömer och om vi bara ber om hjälp så får vi det. Men jag tror att det för många är så mycket lättare att se det som att det är "någon annan" som gör så att vårt liv kanske inte är som vi skulle vilja att det var. Istället för att just omfamna livets alla aspekter och inse att de alla är gåvor av kärlek som alla visar oss vägen mot att bli ett med allt som är. I kärlek.