Lite tankar kring Bibeln
Jesus sa till honom: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig. (Johannes 14:3)
Jag tror att han menar att vi alla når Gud genom se att Jesus är som oss, Guds söner/döttrar, och att vi hittar oss själva, vårt andliga jag genom att följa Jesus väg. Att nå Gud innebär att man är i kärlek och total harmoni och tillit till Ettet - och det tror jag att man kan utan att säga att man tror på Gud eller att säg att man är Kristen. Jag tror att det är ett tillstånd som man uppnår, ett tillstånd där man bara ÄR kärlek och harmoni. Jag tror oxå att väldigt många som säger sig vara troende på ett eller annat sätt aldrig når dit. Det innebär inte att man inte återgår till sitt andliga varande då våra jordiska kroppar är borta. Det är för mig två olika saker. Så alla har en möjlighet att komma till Gud som ett varande och alla kommer att återgå till det andliga efter detta livet. Så tänker jag.
Rimmar väl med: "Guds rike kommer inte på ett sådant sätt att man kan se det med sina ögon. Ingen kan säga: Här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är inom er.” (Luk 17:20-21) Tycker jag.
Det är så mycket i bibeln som är skrivet som liknelser och symbolik. Jag håller med dig i ditt resonemang. Jag tror inte på Jesus som Guds ende son utan som en mycket vis, en av många genom tiderna. Han hade förstått Guds budskap och försökte förmedla det till oss andra. Han var Guds son, precis som vi alla är Guds söner och döttrar. Inte mer eller mindre. Och han ville få oss att förstå att lycka, kärlek-himmelriket- är något som finns inom oss själva. Inte något man kan hitta utifrån.
Men jag har mer än den gång funderat över vitsen med att göra bibeln så himla tillkrånglad och kryptisk? Så full av möjligheter till olika tolkningar. Varför inte bara skriva rakt upp och ner det man faktiskt menade? Vad är syftet liksom? Klart och tydligt. Så att alla människor kan förstå och inte lämna utrymme för präster och makthavare att göra egna tolkningar och lagar som mest handlar om att hålla folket i schack. Raka motsatsen till vad jag tänker att bibeln var ämnad att vara.
Det står ju även det i Bibeln, vi ska välja den smala vägen. 🤪Men jag tror att syftet med att Bibeln är så svår att förstå och tolka är just för att vi ska ta oss tid, vi ska vända och vrida på texten och budskapet tills det är ett med oss. Hade den varit lättfattad så hade nog de flesta bara nöjt sig med att ögna igenom den, eller ta till sig andras uppfattning av den (vilket många iof gör nu med🤪) men vi hade missat att bli ett med budskapet och därmed missat att bli ett med Gud. Jag tror helt enkelt att just för att det är lite knöligt, och ibland ganska trist, läsning så måste man om man ska fatta grejen lägga lite tid på det.
Det är ju som med en massa annat, det är en sak att höra andra uppleva tex kärlek men när man upplever det själv det är först då som man fattar fullt ut vad andra talar om. Så tänker jag. Men visst hade vi undvikit en massa konflikter om texten hade varit aldrig så lite enklare, men det är säkert en tanke bakom det oxå…
Antagligen är det så, men ändå…. Jag, och många med mig, har ju väldigt svårt för att ta till sig bibelcitaten. Precis som det där med kunna säga att man tror på Gud. Det ligger så många många generationer av bibelcitatsmissbruk bakom. Även idag, finns ju andra forum, där citaten används för att påvisa människans litenhet och att vi minsann bör underkasta oss Guds stränga vilja för att kanske kanske ha en möjlighet att komma igenom nålsögat. Jag känner att jag har svårt för att läsa de citaten du lägger ut och bara försöka känna efter vad det verkligen står. Egentligen. Jag reagerar rent fysiskt tror jag med att skjuta dem ifrån mig. Fast helt klart börjar jag bli lite nyfiken på att läsa den igen nu. Har jag inte gjort sen jag konfirmerades.
Och det är lite det jag menar. Varför krångla till det så? Så årtusenden av människoliv bara fått uppleva den sidan av tron som handlar om "tro på Gud, be till Gud, lita på Gud. Annars!" Timmar av gudstjänster och predikningar som man lider sig igenom bara för att man måste. Det blir som att det viktiga budskapet och kunskapen hållits ifrån den stora massan av människor. Precis som det står i "The Secret", att det funnits människor som känt till sanningen genom tidernas gång. Men att det noga hållits undan för folket. Annars hade man förlorat sin maktposition. Bara några få har fått veta den. Det har funnits och finns många starkt troende, som kan sin bibel utan-och innantill, men jag får ändå känslan av att de missat det allra väsentligaste. Att Gud inte är något som är utanför oss själva och att h*n inte utövar makt mot oss utan bara ren kärlek.
Och ok, skulle bibeln skrivas idag så skulle den ha helt andra ordval. Vi pratar inte nu som för 2000 år sen 🙂.
Som ny här vill jag säga att det är kul med en ny sajt med denna inriktning.🙂
Vill gärna ge ett nytt sken över dom Apokryfiska texterna och inte bara dom kanoniserade texterna.som vi är vana att ta del när det gäller bibeln.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Evangelium_(bok)
Ett citat som jag tycker säger en hel del.
Jesus sade
Jag skall ge er det
som intet öga sett,
som intet öra hört
och ingen hand berört
och som inte tänkts ut
av ett människohjärta.
(Ur Thomasevangeliet)
Vad roligt att höra Alder, och välkommen in hit, och visst finns det en mängd vishet utanför Bibeln, både ny och gammal. ❤️
Håbe - Jag är helt med på hur du tänker och kan absolut hålla med till en viss del, för tänk så mycket som har hänt i skuggan av "GUD" och människors tolkning av hens ord! Men jag vill tro att allt sker av en anledning, Biblen ser ut som det gör för att den ska se ut så, vi ska misstolka en därför att det är en del av vår resa.
Det är ju även som så att OM vi tar oss tid att ta till oss Guds ord, oavsett om det är via Bibeln eller via upplevelser i naturen eller egna snack med den samme så hade vi sett att det kyrkan predikar inte är SANNINGEN och vi hade hökt våra röster och protesterat. Just som människor har börjat att göra nu. Men allt har sin tid.
Att uppfatta och förstå Guds ord, är som jag ser det inte att uppfatta och förstå orden, eller texten, eller förstå meningen med alla Bibelorden. För att helt kunna uppfatta betydelsen och meningen bakom orden, krävs att vi går bortom orden och uppfattar betydelsen av dem direkt vid dess Källa…Källan! Först med den erfarenheten får orden en sann betydelse och mening!
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
4, tack gillar faktiskt thomasevangeliet🌺
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
6. Ja får hålla med dig här - en ispirationsbok- som man får sålla i
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"