Tro iFokus

Tro

Etikettallmänt
Läst 493 ggr
[Kathja]1
0

Vila i tillit...

Gud säger vila i tillit, lägg i första hand tid på må bra, odla dina andliga sidor och vara kärlek, överlämna resten åt Gud att lösa. Ty skapelsen är gjord på så sätt att om du fokuserar rätt så kommer du att ha det du behöver ha, alltid. Vila i tillt. 

"Därför säger jag er: bekymra er inte för mat och dryck att leva av eller för kläder att sätta på kroppen. Är inte livet mer än födan och kroppen mer än kläderna? Se på himlens fåglar, de sår inte, skördar inte och samlar inte i lador, men er himmelske fader föder dem. Är inte ni värda mycket mer än de? Vem av er kan med sina bekymmer lägga en enda aln till sin livslängd? Och varför bekymrar ni er för kläder? Se på ängens liljor, hur de växer. De arbetar inte och spinner inte. Men jag säger er: inte ens Salomo i all sin prakt var klädd som en av dem. Om nu Gud ger sådana kläder åt gräset på ängen, som i dag finns till och i morgon stoppas i ugnen, skall han då inte ha kläder åt er, ni trossvaga? Gör er därför inga bekymmer, fråga inte: Vad skall vi äta? Vad skall vi dricka? Vad skall vi ta på oss? Allt sådant jagar hedningarna efter. Men er himmelske fader vet att ni behöver allt detta. Sök först hans rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också. Gör er därför inga bekymmer för morgondagen. Den får själv bära sina bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga." (Matt 6:25-31)

Just detta tycker jag är den svåraste biten, att vara lugn i att allt har sin tid, och att allt är just som det ska vara, just nu. Att vara lugn i att allt alltid ordnar sig. För vi har ju oftast lärt oss något annat, att vi ska göra saker, att om man inte tar i problemen så löser det sig inte. Hur har du det med tilliten till Gud?

Jane-Lyzell
1

Jag har lite problem med bibeln ibland- ska visa vad jag menar; 

"Därför säger jag er: bekymra er inte för mat och dryck att leva av eller för kläder att sätta på kroppen. Är inte livet mer än födan och kroppen mer än kläderna? Se på himlens fåglar, de sår inte, skördar inte och samlar inte i lador

Jo de samlar faktiskt i sina bon- både mat och ombonad!

, men er himmelske fader föder dem. Är inte ni värda mycket mer än de?

Varför skulle människan vara mer värd en ,en fågel?

Vem av er kan med sina bekymmer lägga en enda aln till sin livslängd? 

Stort ???

Och varför bekymrar ni er för kläder? Se på ängens liljor, hur de växer. De arbetar inte och spinner inte. Men jag säger er: inte ens Salomo i all sin prakt var klädd som en av dem. Om nu Gud ger sådana kläder åt gräset på ängen, som i dag finns till och i morgon stoppas i ugnen, skall han då inte ha kläder åt er, ni trossvaga? 

Stort ??? igen

Gör er därför inga bekymmer, fråga inte: Vad skall vi äta? Vad skall vi dricka? Vad skall vi ta på oss? Allt sådant jagar hedningarna efter.

Hedningarna, hmm är vi inte alla Guds barn och lika inför Gud?

Men er himmelske fader vet att ni behöver allt detta. Sök först hans rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också. Gör er därför inga bekymmer för morgondagen. Den får själv bära sina bekymmer.

Okay ?

Var dag har nog av sin egen plåga." (Matt 6:25-31)

Men hur ska de ha det nu finns det plågor  eller inte !?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Kathja]1
2

Nu är jag långt ifrån bibeltroende men jag tycker att det är intressant att se att det man talar om inom olika religioner, inom en "andliga världen", inom new age, inom LoA osv osv finns med även i Bibeln. Om än lite knöligare skrivet.

Det texten säger (min tolkning!) är att fåglarna inte oroar sig för morgondagen, de samlar det de behöver för nu men e planerar inte för nästa vecka eller år. Den säger även att eftersom Gud ser till så att fåglarna får det som de behöver kan vi vara lugna i att även vi kommer att få det  - m.a.o inte att någon är bättre än någon annan, utan bara ett "titta Gud tar hand om fåglarna, nog borde du kunna förstå att hen tar hand även om dig".

Snacket om alnar och livslängd handlar bara om att du inte tillför ditt liv något som får dig att leva längre, eller bättre, genom att oroa dig.

Då det kommer till de sk hedningarna tänker jag att det är ett ord för dem som inte tror, ett ord som den som skrev texten valde för att vi ska se skillnaden på den som tror och den som inte tror. Det har inte med Guds syn på oss att gör.

Att söka Guds rike är att förstå att vi kan vila i tillit om att ifall vi följer det man i Bibeln kallar "Guds väg" - något som i realiteten är att vi är goda människor som lever i kärlek, inte svårare än så  - då kommer allt allt ordna sig av den enkla anledningen att skapelsen är gjord utefter orsak och verkan principen. M.a.o som du sår får du skörda.

Och till sist så står det ingen stans att livet är utan "plågor" (m.a.o utmaningar som gör att vi får anstränga oss för att leva i kärlek till allt som är. Men är står att vi inte behöver skapa fler än de som redan är i mitt liv. M.a.o skapa inga hjärnspöken, välj inte att fylla livet med sådant som får dig att må dåligt när du kan fylla det med sådant som får dig att må bra. 

Hoppas att det var till någon hjälp…

szirius
1

# 1 Är inte heller bibeltroende o håller med alla saker du tagit upp😛.

#2 tack för förtydligandet. Har du nån aning om vad " ursprungsordet" var för hedningar? Finns ju många översättningar…

Fast bara grejen att Gud är en himmelsk FADER🤪…inte så mkt för mig alltså😉

Tur att "samtal med Gud böckerna" har skapat lite större syn på Gudsbilden. Något förändrades verkligen  för mig genom att byta ut fadersrollen till en vänskapsroll.

[Kathja]1
0

Fader står enligt mig för en vägledare, någon som kan något jag behöver,någon jag kan vända mig till. Men visst är det som så att orden i Bibeln gör att det lätt blir ett motstånd då det kommer till att ta till sig dem och se dem för vad de är. Ett budskap av, med och om kärlek. Speciellt om man som jag har svårt för allt fyrkantigt - jag kan så inte ta att 1+1=2! Jag menar WHY? det kan väl lika gärna bli tre eller åtta? Medan de som har sett Bibeln som "sin", prästerskapet, gärna vill ha den fyrkantig. Och jag fattar grejen med det - tänk så smidigt att få en bok dikterad av Gud som du kan använda till att styra människor med. Jag menar TACK! Men det har ju lett till att så många tar avstånd från texten i fråga och det är lite synd för där finns mycket användbart. Och jag tycker att det är roligt att läsa och klura på vad andemeningen kan vara. (men visst finns det en massa "ordbajs" oxå ; ) ) Men återigen, texten är inte det viktigaste - det är relationen med Gud. ♡

Jane-Lyzell
0

Tyvärr ser jag bibeln som mer en sagobok- finns bitar i den som jag gillar- men resten är poletik

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"