Himmelriket inom oss
Jesus sade: "Om de, som (försöka) övertala er, säga: 'Se, kungariket är i himlen', då skola himlens fåglar vara före er. Om de säga er: 'Det är i havet', då skola fiskarna vara före er; men riket är i ert inre och är i ert yttre. När ni känna er (själva), då skall man känna 81 er, och ni skola veta, att ni äro den levande Faderns barn. Om ni icke skola känna er (själva), då äro ni i fattigdom, och ni äro fattigdomen." (Thomasevangeliet 2)
Många är de som genom tiderna har sagt "jag har vägen - följ mig så får du evigt liv" - och många är dem som sagt att människor måste följa vissa givna regler för att komma till Gud. Men tänk då vad det innebär…
Om man kan göra rätt kan man oxå göra fel. Om någon gör fel kan någon annan just påtala det och då fördömer vi andra. I Bibeln står "Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom som ni dömer med skall ni dömas, och med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er" (Matt 7:1-2).
Tänk så många konflikter som skulle ha undvikits ifall människan hade följt detta! Se till dig själv, hitta din väg till Gud, var ditt bästa jag - lev i kärlek. ❤️
Mycket tänkvärt.
👍
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Kul att du tycker det! Och välkommen in hit. ❤️
Tack.
👍
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Att välja väg,valet man ställs inför. finns också i det vardagliga fast i enklare form som man stöter på.
Ordet tillit,att finna sig själv på vägen.
Mycket tänkvärda citat Katja.
🙂