Tro iFokus

Tro

Etikettacim
Läst 812 ggr
[Kathja]1
0

Tankar ur ACIM

Ingenting verkligt kan hotas. Ingenting overkligt existerar. Häri ligger Guds frid.

Så börjar ACIM. Man gör en tydlig skillnad mellan det verkliga och det overkliga, mellan kunskap och varseblivning. Kunskap är sanning, under en enda lag, kärlekens eller Guds lag. Med andra ord den enda sanningen som finns är Guds. Sanningen är oföränderlig, evig och entydig - den är, den förändras aldrig även om du kanske inte alltid känner igen den då du möter den. 

Denna sanning gäller för allt som Gud skapade, och endast det Hen skapade är verkligt. Den är så mycket större än vad du kan greppa om, den är bortom vad du kan lära dig, den är bortom tid och förlopp. Den har ingen motsats; ingen början och inget slut. Den enbart är. 

Känn på orden… Vad kan det innebära för oss? För dig?

[rore]
0

ingenting verkligt kan hotas. Ingenting overkligt existerar. Häri ligger Guds frid.

Ahhh! Jag tror att jag ser det som så här:

Illusionens slöjor är som gardiner som dras åt sidan när jag vågar se verkligheten så som den Är

När jag betraktar verkligheten så som den är, så har jag ställt mitt tolknings system åt sidan och Vilar i det som Är.

[Kathja]1
0

Härlig beskrivning rore, lika poetisk som alltid. ❤️

Som jag ser det är det viktiga att inse just att mycket av det vi tar för en sanning enbart är något som vi själva har skapat i vårt inre. När man inser det inser man även att denna "sanning" är något som man kan ändra på, skapa om utefter vad man vill ha i sitt liv.

[rore]
0

Håller med dig Kathja, men vill göra ett litet tillägg till din text:

"mycket av det vi tar för en sanning enbart är något som vi själva har skapat i vårt inre."

För mig så har det inte varit självklart att det är jag själv som skapat min egen verklighet.

Utan det finns även de yttre strukturerna som gör/ gjort att jag kommit bort från Gud/ källan inom mig.🤔

Men den har alltid tyst kallat,,,,,🤗

[rore]
1

Vad står ACIM för?

Hittade svaret :)