Annons:
Etikettallmänt
Läst 602 ggr
[Vianca]
2019-09-19 10:07

Erfarenhet kring tro

Läste en artikel som en pastor skrev en gång. Som berörde mig djupt, men ändå så sant.

Citerar: Jag vill å den kristna kyrkan be dig om förlåtelse om vi i vår missionsiver dolt Jesus för dig. Att vi i vårt högmod och iver velat så mycket vara teologiskt renläriga, att vi däri glömt bort det viktigaste. Nämligen kärleken till Gud och människan.

Tycket att det var bra skrivet, hur enkelt det kan vara att komma ifrån Jesus enkla kärleksbudskap.
Människan är en sanningssökare och fördjupar sig gärna i ämnet. I detta fall dom Bibliska texterna, dock är dessa texter skrivna av människan och deras upplevelser. Personliga upplevelser har vi alla, även om Gud.

Vidare citering: När jag är i ödmjukhet lyssnar till mina medbröder och systrar. så behöver jag inte alltid ha rätt.

Att man kan ha erfarenheter i från det dagliga livet, arbeten och andra intressen är en sak. Men kan man verkligen bygga erfarenhet i tro?

Det är upp till läsaren att begrunda sitt svar.

Annons:
Lussan20
2019-09-19 10:54
#1

Så sant!

Dessutom är vi alla olika varelser med egna erfarenheter av tro. Vi möter Gud och Jesus på ett personligt plan och människor som påtalar felen i ens tro gör stor skada. Vägen för alla ser olika ut, den är personanpassad.

Hur mycket man än läst och är bevandrad i texterna så kan man skada andra som inte kommit så långt på vägen och är lika hårdhudade.

Ett exempel-en mamma hade fyra barn som hade allt utom en ateistisk livssyn, mamman hade en kristen vän vars barn var -frälsta- hennes lycka för det var stor och vännen unnade henne sin lycka.

En dag ringde vännen och var så lycklig över ett budskap hon fått på ett möte-Dina barn är frälsta och de ska överleva då Jesus kommer med domen.- Hennes glädje var så stor över detta. Mamman kände ångest och bedrövelse över sina barns framtid , det blev mörkt inom henne för ingen kan tvinga barn att söka Frälsning. Hur Bibelsprängd man än är så kan man sätta en kvarnsten om sin nästas hals.

Min tanke var hur mycket älskade vännen sin nästa. Man ska vara vis också. Jag vet att trots de andra barnens Frälsning så har de fel och brister, men faran är för dom -högmod- att vara för mer än andra ungdomar.

Man ska även vårda andras tro, inte bara sin egen…Mvh/WL🌺

[Hukanson]
2019-09-19 11:26
#2

Tack för edra kärleksfulla inlägg och kommentarer. En tänkvärd och upplyftande läsning! Ni är så välkomna att bli moderatorer på sajten om ni har möjlighet.

[Vianca]
2019-09-19 14:02
#3

#1 Tack för din berättelse WL.🙂🌺

-Dina barn är frälsta och de ska överleva då Jesus kommer med domen.
Ja man kan undra vem som kan ge ett sådant mandat, om inte dom själva. Att komma till tro, är väl en egen mognad i livet. Ingen annan person ska komma och tala om för en.

Att se det enkla och inte det svåra i livet. 
 Så bär den lilla blomman på ett löfte. Det är inte farligt att se sin litenhet. Liten är inte värdelös. All växt och mognad börjar i det lilla. Det lilla kan bära det stora i den förundran som rymmer det oändliga, inte som prestation men som gåva. Det inre livets fjällvidder väntar på att bli utforskade.
(Kunde inte låta bli att citera KG Hammar.)❤️

[Vianca]
2019-09-19 14:05
#4

#2 Jag väljer att skriva något inlägg i stället.🙂 Tack för frågan Hukanson.

Lussan20
2019-09-20 07:39
#5

Tack Vianca!

Ja man måste vårda små plantor, de behöver stöd, lagom med vatten och näring. Släpper man lös elefanter så trampas de små plantorna  ner.

Om jag hade min syn ordentligt är det denna sajt jag skulle vilja vara behjälplig. Men det är inlägg och att läsa med hjälp som endast funkar för mig. Här är en plats att växa.

Men så viktig denna sajt är då många blir stukade i sina själar av de som -har den enda sanningen-. Alla har sin väg att gå. Vägarna är olika och olika svåra. Det viktigaste är att man inte ger upp.

Det som smärtar själen får man lämna.Se det som en viktig ledtråd.

Att ha rätt i alla lägen är en grind med lås. Vägledning om riktning är en annan sak.

Var rädd om din medmänniska, sök det goda, gör andra glada, hjälp den hjälplöse, var rädd om naturen, djuren, små och gamla. Ge den svage kraft, mod och bröd. Det sammanfattar mina vägval.

Mvh/WL🌺

[Hukanson]
2019-09-20 11:24
#6

Livet är långt men ändå kort. Varje årstid har sina naturliga sysselsättningar. Åren ger oss erfarenheter men kroppen har en begränsad tid och är bräcklig.  Klokt är att vårda själ, ande och kropp som ett med en tro på Skaparen, Himlafadern, Människodanaren och naturens helighet. 

Tack för intresse och engagemang för sajten. Det är helt rätt att vi alla har vår egen förståelse och egna behov vilket inte står i motsats till det vi har gemensamt - behov av glädje, kärlek, gemenskap och självförverkligande.

Det är en ny tidsålder och det finns andra planeter med varelser som är lika intelligenta som vi är. Dessa kommer vi att på ett eller annat sätt möta. Därför är vi vägledda av vår helighet att avlägsna gränser och gamla "sanningar" och bli mer intuitiva för kärlekens röst i vår vishet. Vi får inte tappa vår identitet eller självständighet i den framtid som skapas idag och våra barn måste administrera.

Jag tror inte på problem eller svårigheter. Jag tror på lösningen. Jag vill vara förvissad om att vi är omslutna av den kärlek som visar vägen även om vi måste arbeta litet för att förstå den.

Annons:
[Vianca]
2019-09-20 18:24
#7

Jag tror att vägen blir som vi är, med andra ord som vi vill eller tror att den ska vara. 

Att göra det bästa man kan, fel och brister kan man alltid rätta till. att lära sig av varandra. Jag tror att kärleksbudskapet är betydligt närmare och enklare än vad  man själv tror.❤️

Upp till toppen
Annons: