Annons:
Etikettreligioner
Läst 1291 ggr
[Hukanson]
2019-09-01 09:47

Varför blir man sjuk?

Det kan ligga ett värde i att begrunda vad tro betyder för olika trosriktningar. Till exempel vad tro betyder för en sådan sak som sjukdomar. Drar vi på oss sjukdomar för våra individuella svagheter, fel och brister, eller är sjukdomar en kollektiv svaghet i mänskligheten kanske orsakat av Adams fall från Herrens närhet?

Som exempel kan vi studera Livets Ord i Uppsala. Den grundades av Pastor Ulf Ekman och hans fru Birgitta Ekman år 1983 och leddes av dem fram till Ulf Ekmans pensionering 2013. Verksamheten är en stiftelse och har ung 3300 medlemmar. Den tillhör The Faith Movement i USA. De har dotterförsamlingar i Jönköping och Göteborg.

Verksamheten kännetecknas av karismatism dvs betoning på att fyllas av Helig Andes tungomålstalande, profeterande och helande samt bejakande av apostoliskt ledarskap, bibelstudier och lovsånger med omvändelse och vuxendop.

Livets Ord sägs vara en framgångsteologi som ser välmående och välgång som välsignelser.  De ansåg till en början att sjukdom och död var ett resultat av individens synd och brist på tro men anser numera att det är ett resultat av Adams syndafall.

Till skillnad från den Protestantiska Kyrkan anser Livets Ord att Jesus inte dog andligen på korset.

Annons:
[Vianca]
2019-09-01 22:02
#2

Anna Lindmans program som har gått på svt om olika livsåskådning och om trossamfund. Bla, annat tagit upp om livets ord. Låt mig säga att det här om sjukdomar, att det har att göra med synd, som man måste omvända sig. Har jag som anhörig varit med om, utan att gå djupare in på. Men det är enligt min mening helt avskyvärt och har inte någonting med kristen tro att göra.

Upp till toppen
Annons: