Annons:
Etikettreligioner
Läst 543 ggr
Lussan20
8/24/19, 9:21 AM

Slöja, kors och Davidsstjärna

Slöja , kors och davidsstjärna!

M. vill förbjuda slöja i förskolan och lågstadiet, samt undersöka om man även kan förbjuda kors och davidsstjärnan.

Jag tror vi alla har olika tankar om religiösa attribut, samt vad de står för.

Jag ser inte bara slöjan som sexualisering av små barn, jag ser det som politik, religionstillhörighet, ställningstagande för sin tro mm.

Föräldrarna av gör hur barn ska klä sig , men i patriarkala religiösa grupper avgör fäderna hur flickor ska skyddas från oönskade blickar från män.

I dessa tider med övergrepp från idrottsledare och så många våldtäkter av unga tjejer är det nog lätt att det blir tankevurpor. Flickor får bära ansvar för pojkar och mäns kriminella beteende.

Jag brukar gå på -loppis- där majoriteten av kvinnorna har slöja, de är så olika, en del drar uppmärksamhet till sig med otroligt mycket make up, en del har omålade ansikten. Jag tror hela registret finns där också. Men jag upplever det som att dessa vuxna kvinnor gjort sina egna val(men har man det)?

Om Korset så känner jag att kristendomen är ju vår statsreligion, det finns på vår flagga mm. Men har barnet tvingats bära Kors hemifrån så är det väl lika illa?

Davidsstjärnan står så mycket för mig, jag känner ingen med Judendom som religion, men den står för viktiga påminnelser för mig som-aldrig mer-tex. En symbol för det Judiska folket som skingrats över hela världen efter andra världskriget. Jag tror inga skolbarn bär stjärnan.

Jag har aldrig under alla år i förskolan eller skolan sett det.

Man kanske ska se utanför religion med alla förbud. Det finns annat som är lika skadligt. Våld , mobbing,  osv.

Religion är som det innersta på löken, det viktiga då man lämnar sitt land. Men små barn ska leka i solen, sjunga, dansa och vara glada, så tycker jag…Mvh/WL🌺

Annons:
[Hukanson]
8/24/19, 10:34 AM
#1

Vi lever i Guds värld som arbetare med fri vilja. Det är grunden för alla religioner att vi måste själva försörja oss med mat, kläder och husrum…för ingen annan gör det åt oss. Vi har fri vilja att välja partner och sysselsättning och verka på det vi kallar den kapitalistiska marknaden där vi byter och köpslår med varandra för att äga och förvalta. 

Men religioner är till för att ge oss etik och moral och en kunskap om vad som väntar efter jordelivet.

I Sverige har vi religionsfrihet dvs vi får tro och tycka vad vi vill - det ingår i den fria viljan. Men om man av fri vilja vill tillhöra en religion så bör man göra det på ett korrekt sätt dvs som religionens etik och moral föreskriver att den ska utövas.

Om man då som Sverige accepterar en multikulturell religionsfri utveckling av samhället uppstår en krock mellan olika versioner av etik och moral. Samhället har då som norm att acceptera dessa skillnader. Det bör vara en tolerans mellan religioner att acceptera olikheter. Men vi är svenskar i Sverige och många har ingen religion utan måste söka etik och moral i samhället men då ingår åsikts och yttrandefrihet i demokratin och man har i princip rätt att vilja ändra på lagar och regler.

Det blir litet komplicerat. Många följer inte religionernas levnadssätt utan tycker att de kan göra som de vill. De identifierar sig med en religion men tycker inte att de behöver följa någon bestämd praktik eller levnadssätt. Man kan undra om inte samhället kunde kräva att de skulle göra det om de vill åberopa religionstillhörighet - kanske som ett intyg från en ledare - och därmed få tillåtelse att följa den etik och moral som religionen står för.

Kanske man skulle vara litet hårdare med religion? Antingen religion eller samhälle? Då skulle vi kanske acceptera och respektera varandra mer och toleransen öka i samhället.

wildfire
8/25/19, 5:11 PM
#2

#0 Intressant och bra trådstart för det här är så högaktuella ämnen och frågor i dag och jag känner som så att religion har blivit så politiskt fast det i grund och botten inte alls ska handa om politik.

Religion,tro,andlighet oavsett vilken väg man valt borde sammanföra människor istället för att skapa sån konflikt som det gör idag i världens alla hörn.

Att springa runt och förbjuda en massa borde inte vara en lösning tvärtom egentligen borde vi kunna samsas och respektera varandras val oavsett det är religion eller något helt annat men så ser det inte ut så kanske är förbud på sin plats fast man tycker det känns så oerhört fel med tanke på den religionsfrihet vi har i vårt land.

Korset ser vi ganska ofta hos båda barn.unga och vuxna något vi inte reagerar på så mycket mer än noterar ibland och ibland inte alls.Davidsstjärnan  se vi mycket mer sällan men å andra sidan har judarna råkat ut för så mycket hat så pass så dom gömmer den för det inte ska synas att dom är judar.

Slöjan är mer uppenbar och syns mer än dom andra två symbolerna och oavsett symbol, oavsett vart vi hör hemma så ska det alltid vara fria val och aldrig tvingas på oss men jag vet och har sett under min tidiga uppväxt där vänner till mig tvingades in i den kristna miljön och det här var 35-40 år sedan.

Två tjejer hade föräldrar som var pastorer och där skulle det vara så, andra hade kristna föräldrar och samma där det skulle vara kyrkan punkt slut medan andra var mer öppna och lät barnen välja själva så det såg verkligen väldigt olika ut.

#0 Jag brukar gå på -loppis- där majoriteten av kvinnorna har slöja, de är så olika, en del drar uppmärksamhet till sig med otroligt mycket make up, en del har omålade ansikten. Jag tror hela registret finns där också. Men jag upplever det som att dessa vuxna kvinnor gjort sina egna val(men har man det)?

Jag har noterat samma som dig där en del är väldigt uppiffade med smink andra inte och det har fått mig att fundera lite för det om något drar uppmärksamheten till sig och en del ser förbaskat bra och snygga ut så det där har jag inte helt fått ihop och hur det går ihop med att inte locka blickarna till sig.

Vad gäller att bära slöja så ser det väldigt olika ut,en del har valt det själv andra inte och är det självvalt då är det ok men tvingas det på då måste man sätta stopp för ingen ska tvingas och ingen ska känna sig i underläge.

Det är alldeles för mycket styre i det här och kanske vore förbud på sin plats men det känns inte helt rätt det heller om det är frivilligt man bär en religiös symbol oavsett det är kors,slöja eller något annat.

#1 Kanske man skulle vara litet hårdare med religion? Antingen religion eller samhälle? Då skulle vi kanske acceptera och respektera varandra mer och toleransen öka i samhället.

Ja kanske man skulle vara hårdare och jag tänkte dra det där lite i långbänk om jag får 😊

Kanske skulle vi ha skoluniformer redan i riktigt låga åldrar så alla blir lika och ingen annorlunda än någon annan. Jag har själv vart inne i den tanken så långt jag kan minnas men i Sverige är vi inte vana sånt men ska vi ha lika värde, jämlikhet och allt det där i skolorna så borde alla vara där på samma villkor.

Kanske skulle vi till och med ha uniform i samtliga yrken så som kontor med mera och uniformer finns i många yrken redan men inte i alla och någonstans se till att alla är lika eftersom olikheter tycks skapa rädsla och konflikt.

-----

Det är tyvärr så att vi står inför faktum att göra något åt den situation som råder och på något vis försöka komma tillrätta med alla olikheter som finns bland oss och skapa en vardag där alla är lika så till och med uniform skulle kunna vara en liten lösning om än inte lösning på allt.

Nu målar jag upp väldigt enkla lösningar, lösningar som inte skulle göra saker bättre men det är något vi borde ha tänkt på innan och att leva i ett multikulturellt samhälle är inte alltid det lättaste för det skapar konflikter det kommer vi inte ifrån men kanske om vi börjar nysta och fundera så kan vi börja leva sida vid sida det är i alla fall min förhoppning att alla får lika värde  oavsett religionstillhörighet.

Vi behöver inte tycka lika men respektera varandra och få bort allt våld och förtryck för tro och andligt liv handlar om kärlek inte om förtryck och makt eller politik det handlar om kärlek och respekt alla människor emellan och att vi får plats allihop på vår jord svårare än så borde det inte vara men tragiskt nog så är det inte och så ska vi inte ha det något måste göras och kan hända är förbud på sin plats även om det inte löser hela problemet.

Svåra frågor det här men ack så viktiga för oss alla.

DesK
4/4/21, 12:10 PM
#3

#0 Wonnalesan, så kloka ord du skriver! Jag har många muslimska vänner och alla dessa kvinnor bär sin slöja med stolthet och glädje, på samma sätt som många kristna bär ett kors med glädje och stolthet. Felet är inte slöjan eller något annat religiöst betingat attribut, utan patriarkatet där männen bestämmer vad kvinnor och flickor ska ha på sig.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: