Annons:
Etikettallmänt
Läst 642 ggr
[Hukanson]
6/26/19, 11:11 AM

Scientologi

Vad är Scientologi? 

Från att vara ett begrepp och en bok som skapats av en fd sjöofficer har det nu blivit ett varumärke och en Kyrka och religion. (Ja den tror på Skaparen Gud). Men den har alltid varit omstridd och hemlig. Svårt att lära känna scientologer. Men denna tråden lägger in fakta och information. Alla som vill bidra är välkomna. 

Vi börjar med att konstatera att de är stämda inför domstol för kidnappning! Läs vidare på länken:  https://torontosun.com/news/world/church-of-scientology-sued-for-kidnapping-human-trafficking-and-stalking

Annons:
Sindri
6/26/19, 11:21 AM
#1

Scientologi är som vilken annan  sekt som helst skapad av en slug, karismatisk person vars enda intresse är makt över andra, samt att berika sig själv.

Har stött på ett antal "frälsta" genom åren och det är fullkomligt bedrövligt. Hur hjärntvättade de än är har ingen lyckats framlägga någon sorts logik för sin "tro".
Har ett otal dokument som skall vara deras "hemliga vapen", vilka någon lade ut på nätet för länge sedan. Det blev rättegång såklart, men SCI vann inte.

Tycker bara det är beklagligt med dessa stackars vilsna, osäkra ungdomar som blir indragna i eländet.

[Hukanson]
6/26/19, 11:35 AM
#2

Det har ju uppstått ett gränsland mellan psykologi/terapi och andlighet/religion. Anser du Sindri att alla dessa "andliga föreläsare och ledare" av sina egna frälsningsläror är att betrakta som maktlystna och pengarfixerade? 

Du säger att "Scientologi är som vilken annan sekt som helst" men det är ju inte helt korrekt då det är en religion och en registrerad kyrka. Jag anser att en sekt styrs helt av en karismatisk ledares godtycke men en religionskyrka är ju fullständigt organiserad med bestämda regler som gäller alla.

https://en.wikipedia.org/wiki/Scientology

https://sv.wikipedia.org/wiki/Scientologi

https://www.scientology.org/

Morphalum
6/26/19, 1:20 PM
#3

I Köpenhamn så besökte jag en av deras lokaler, bara av ren nyfikenhet. Jag fick då göra en auditering (liknande ett terapeutiskt samtal) och fick samtala med två av deras medlemmar. Mannen som hade auditeringen med mig var en förtroendeingivande man som såg väldigt bra ut och var välklädd. Han talade utmärkt engelska med behaglig röst och hans framtoning var extremt behaglig och fick mig att känna mig sedd. 

Det hade vart en ganska trevlig och upplysande stund om jag inte noggrant studerat hur jag blev behandlad, vilket syfte det kunde ha och hur jag blev påverkad. Jag är bevandrad inom manipulation och tillämpad psykologi och mina kunskaper kom till stor användning här., 

Vad jag fann var att mannen fullkomligt radade upp manipulativa tekniker, på ett väldigt tydligt sätt, vilket sedan landade i att de ville att jag skulle köpa en DVD och en bok. 

Ungefär såhär lät det när mannen samtalade med mig om jag komprimerar det hela: 

"Så.. du har ett problem, det är ett problem som måste lösas för att du ska kunna leva ett lyckligt och fritt liv. Och vet du vad? DET FINNS EN LÖSNING. (ett problem och vi erbjuder dig en lösning). L. Ron Hubbard 'worked his ass off' för att skapa ett system som är alla människor till gagn (skuld, eftersom du fått något vill du ge tillbaka). Om du inte gör något åt problemen så kommer det att leda till väldigt negativa konsekvenser i framtiden (hot). Jag vet att det här låter som en bra idé för dig, för jag kan se på dig, du är smart, du förstår vikten av detta (smicker). Okej, här har du chansen att köpa ett material som vi egentligen inte ger ut (exklusivitet), men jag märker att du är en person som vi kan räkna med (få någon att känna sig speciell). 

Så nu tycker jag att du köper den där DVDn." 

Det intressanta var att under hela sessionen fanns det inget utrymme för att ge feedback, allt var under mannens kontroll. När jag under slutet av sessionen tackade nej till att köpa så pratade han över min röst, han gav mig inte en syl i vädret 'jo men det är enda chansen för dig, du måste köpa, nu har vi ju lagt tid på dig' och följde mig sedan till dörren medan han fortsatte att prata. Han vägrade släppa mig. Han vägrade ta ett nej.  

Det slutade med att jag fick hans mailadress där han ville att jag tog kontakt och berättade mitt namn och var vi träffats. Jag har aldrig hört av mig.

Vad jag förstått så är auditiering och sånna typer av sessioner lite som en exorcism. Där det 'reaktiva sinnet' är det som står i vägen för frälsningen från allt ont. Vad mannen ville komma åt i teorin var antagligen den delen av mig som är positiv och vill hjälpa sig själv, och därigenom var han tvungen att kapa mitt sinne och dränka mig i suggestioner och kommandon för att jag sen skulle vara helt i deras grepp och en 'fri själ'.

Slutsats: Akta er för att hamna i en sådan session, jag visste vad de höll på med, jag visste att de ägnade sig åt ren och skär manipulation, men många andra har fallit offer för deras kampanjer då de säkert inte har samma paranoida (skämt åsido) filter som säger (stopp) när det går mot direkt hjärn-kapning. 

Obehagligt! Inget för mig.

[Hukanson]
6/26/19, 2:04 PM
#4

Det är märkligt vilka upplevelser man kan få om man gör något nytt av ren nyfikenhet. Tyvärr misstänker ofta inte omvärlden att man bara är nyfiken utan tror en om ett mer avsiktligt seriöst intresse. Det borde finnas en lex curious att åberopa om man riskerar att hamna i negativiteter.

Sindri
6/26/19, 4:07 PM
#5

#2 av: Hukanson

Jag anser inte att scientologin är en religion. Att det är en registrerad kyrka har inget att göra med att det inte kan vara en sekt. Det finns andra registrerade trossamfund som också är sekter, enligt min mening. Alla samfund som vill begränsa medlemmars tanke- , rörelse- , tros- och sociala liv är sekter.  Ett samfund som inte är öppet för kritik, ifrågasättande, omvärdering  och modernisering är inget som gynnar medlemmarna. 

Ett samfund med en eller få starka ledare som detaljstyr medlemmars liv och tankar är inte på något sätt bra för medlemmarna. I en samhörighet skall man kunna växa och utvecklas både som individ och  som grupp. Man skall inte bli förföljd, förbannad, utfryst eller på annat sätt trakasserad om man bryter mot samfundets överenskommelser och normer. I så fall anser jag att det är en sekt.

[Hukanson]
6/26/19, 7:27 PM
#6

Sekt är ett ord som betyder mousserande vin men har i sociologiska sammanhang kommit att bli ett begrepp för att en grupp har som princip att frivilligt följa någon persons tyckande och tänkande vilket vanligtvis medför att de sätter sig i konflikt med andra som inte gör det. 

Sociologin har fler definitionsparametrar på vad de avser med begreppet och det är uppenbart att de egentligen beskriver vad de studerar mer än att de vill mynta ett allmänt begrepp.  https://sv.wikipedia.org/wiki/Sekt

Så allmänt kan man se politiska partier som sekter och sen kan man välja att se religioner som sekter om man har den övertygelsen.  Politiken kan vara just så hård som du beskriver och mycket i näringslivet fungerar också så. Vissa religioner är marknadsorienterade och har liknande funktionssätt.

Sektbegreppet bör användas neutralt. Det är inte ett fult ord. Det bör inte användas som en dom, ett nedsättande ord. Visst kan man vara motståndare till både ideologin och gruppens vilja att strikt hålla sig till den - men det är ju i så fall sektens natur att hamna i konflikt med dem som inte tycker likadant. Det ser vi ju även här på iFokus hur svårt det blir när vi inte tycker likadant.

Så tolerans, förlåtelse och överseende med brister är en diplomatisk attityd som håller ihop världen och samhället. Det finns så många sektliknande grupper och kanske är det något bra med det?

Annons:
Morphalum
6/27/19, 7:58 AM
#7

#6 Bra skrivet. Tänker att många grupper kan ha sektliknande tendenser och ordet är överlag lite för laddat samt används lite för lättvindigt. 

En tanke: Enligt en sektdefinition som jag har fått lära mig så är en sekt per definition på kant med samhället, man har en kritisk och negativ attityd till folk utanför, tänk extrema fall som Folkets tempel t.ex.. Då ser jag inte hur det direkt främjar sammanhållning i samhället.

Carmarino
7/9/19, 3:55 PM
#8

#6 Det är väl en sanning med modifikation att sekt är ett ord som betyder mousserande vin. På tyska betyder sekt mousserande vin, men den betydelsen har ordet inte överallt i världen.

Sekt har alltså två betydelser, och det som flest förknippar med det är troligtvis det sociologiska begreppet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: