Annons:
Etikettköpbart
Läst 1908 ggr
[Hukanson]
2019-05-25 23:02

Kärleken

Vi lever i en skola. En skola som har en examen. Vår läroplan går ut på att träna oss att fungera efter examen. Färdigtränade skall vi enkelt kunna göra det vi har tränat på att göra  att uppstiga till en högre och ljusare värld som i ett slag manifesteras i vårt inre och yttre. 

Hur går det till - var finns den skolan? Den finns i allas våra liv förstås men den uttalade sanningen om skolan finns i vår svenska Anna Bergs böcker. Hur kan hon ha sanningen? Hon har sanningen om förändringen och uppstigningen därför att någon har talat om den för henne och denne någon är allas vår käre vän Jesus Kristus Sananda. 

Nästan alla kanaliseringar har uppstigningen och dess effekter som sitt innehåll och har haft det under många år - börjande åren före millenieskiftet. Nu efter 2012 är allting mer här och nu för nu händer det sakta men säkert. 

Vi i Sverige har fått förmånen att få en egen kanaliserare till vår Svenska Kyrka med dess präster och det är Anna Berg.  Det är en stor välsignelse och ett ansvar att läsa de böcker hon med Jesus Kristus Sananda har skrivit till Skandinavien. Hon började 1996 och har fortfarande det uppdraget. 

Om du läser detta är du så pass intresserad att du skulle kunna ta till dig den visdom som böckerna innehåller - ja sanning som böckerna innehåller - och jag uppmuntrar dig att ta chansen att skaffa dig en tillgång till källan för det som sker i vårt samhälle och omvärld just nu.  Hennes böcker är inte dyra. Nedan är websajt länken. 

https://www.sannanda.com

Annons:
FataMorgana
2019-05-28 14:28
#1

Det här säger Gud till mig:  

Kära människor. Ni behöver ingen examen, ni behöver inte träna er på någonting. Jag älskar er alla oavsett vilken väg ni än väljer att gå på och inklusive alla era fel och brister. Jag är kärlek och för min kärlek till er finns det inga gränser. Ni behöver inte förändra er för att min kärlek ska nå er utan jag älskar er alla precis så som ni är, precis så som de ofullkomna och operfekta varelser som jag skapade er till. Ni är mina barn, har alltid varit det och kommer alltid att vara det. För det behövs ingen examen.

[Hukanson]
2019-05-28 15:10
#2

Du har säkert helt rätt FataMorgana men det är en träning som behövs nu , en träning i Kärlek för utan förmåga till Kärlek kan vi inte delta i Uppstigningen, i skeendet som intensifieras alltmer till den dagen är här då allt är förändrat i vårat hjärtelag och vi ser varandra så som vi är. Vi lever i den Yttersta tiden och Jesus Kristus Sananda skall komma och vi skall komma till Honom - om vi har den förmågan. Men du har säkert rätt - vem är jag att härma honom.

Condor
2019-05-28 17:01
#3

#2

Hukanson, kärlek kan man inte "träna".  Alla människor är skapade av kärlek och i vår sanna natur är vi ren kärlek. Varför ska man träna för att vara det som man är? Problemet är bara illusionen som vi lever i, att vi skulle vara något helt annat, som förståndet och egot uppfattar att vi är. Det  är en rökridå som hindrar oss att se vad vi är.

Om du tror att vi måste "träna" är det förståndet och egot som tränar och strävar efter att vara det som vi egentligen redan ÄR. Men egentligen behöver du bara se vad som finns bakom rökridån. Egot och förståndet kan aldrig bli det som vi är i vår sanna natur, hur mycket du än tränar.

FataMorgana
2019-05-28 18:18
#4

#2 

Jesus Kristus i all ära, men vad behöver vi honom till när vi redan nu befinner oss i det högsta ljuset och när vi redan nu har tillgång till samma gudomliga medvetenhet som Jesus hade? Det är bara att tysta ner förståndet och lyssna inåt. Där finns källan, ljuset och Gud. Det finns ingen högre plats att stiga upp till. Vi befinner oss redan där, frågan är bara om vi ser det eller inte. Alla försök att uppnå någonting, att träna sig till någonting, att drömma om högre och ljusare världar tar oss bara längre bort från det som vi redan är, från ljuset som vi alla redan befinner oss i.

[Hukanson]
2019-05-28 19:42
#5

Ridå

FataMorgana
2019-05-29 10:48
#6

?

Annons:
[Hukanson]
2019-05-29 11:57
#7

Om vi nu är välsignade att leva i en tid där vi har tillgång till, som aldrig förr, energi och ljus, visdom, vägledning och kunskap så är vi då fullkomliga automatiskt? Vi har fått kunskapen att stilla oss varje dag, med en stunds kontemplation och meditation söka vårt innerstas ljus för svar - gör vi det då? 

Vad gör vi då med våra svar? Jag skulle säga att vi tränar oss i kärleken. Vi tränar oss att göra på ett bättre sätt än vi gjort förr, än vi gjort tidigare. Det är vad vi uppmanas till på tex personligutveckling iFokus, på andligutveckling iFokus. Det borde vara vad vi delar med oss av i varje inlägg och kommentar här på iFokus.

Vilka exempel kan man ge på det vi rekommenderar varandra?

Stå upp för dig själv och säg din uppriktiga mening!  Öka ditt självförtroende! Lyssna på andras vishet! Slösa inte bort tiden, ta vara på den! Sluta gnälla och klaga, tänd ett ljus och lär dig le! Var ärlig med dig själv! Var närvarande i nuet! Arbeta fokuserat och målmedvetet utan distraktioner! Se till att få tillräckligt med sömn! Var medkännande med andra människor och låt dem känna sina känslor!

Vi är inte fullkomliga. Vi har mycket träna på. Allt vi kan träna på för att bli bättre människor - människor som kan leva himmelriket på jorden - kommer från Källan och ingen ska glömma att den som är Konungarnas Kung fortfarande lever för evigt och är ljuset självt.

[Vianca]
2019-05-29 17:09
#8

Att förstå den absolut rena kärlek, likt en sprudlande källa av inga ord som kan uttalas eller förstås. Likväl äger vi alla den förmågan fast den är dold för oss. Nej vi är inte fullkomliga (inte jag iaf). Jag tror att när man gör det yttre och det inre till ett, en enhet, lära känna sig själv. Har vi kommit en bra bit på vår vandring.

#7
 Du har väldigt rätt i det du skriver. Att ta ansvar för våra handlingar, göra det bästa av situationer. Glädjas med andra, dela sorg med varandra. inte mist att lära sig av varandra. även om man inte delar varandras åsikter.

Condor
2019-05-30 10:38
#9

#7

Hukanson, vår fysiska kropp och vårt förstånd,/jag/ego är aldrig fullkomlig och kommer aldrig att bli. Köttet, förståndet/egot/jaget kommer aldrig att stiga upp någonstans. Men ändå är det bra att arbeta på sig själv och göra det bästa av det. Men förstås utan att förvänta sig någon sorts uppstigning eller fullkomlighet.

Vår sanna gudomliga natur däremot är helt fullkomlig och behöver inte stiga upp någonstans, för att den redan befinner sig på högsta plan.

Det är en stor skillnad mellan jagets kärlek och vår sanna naturs kärlek.  Jaget bedömmer om någonting är värt att älskas, dvs. att det älskar pga vissa egenskaper, medan det tycker att andra egenskaper är avskyvärda.  Om man "tränar" kärlek lurar jaget sig själv. Det är inte den sortens kärlek som är vår sanna naturs kärlek.

Vår sanna gudomliga naturs kärlek bedömmer inte om någonting är älskvärt, utan den kärleken är vilkorslös. Du skriver ju själv om "morgondagens gud",  att han är kravlös. Nu är det ju så att Gud alltid har varit samma Gud. Det är bara människors föreställningar om Gud som ändrar sig. Men hur som helst, är det klart att Gud inte kan kräva att vi är något annat än det som vi är skapade till. Gud kommer alltid att älska varenda varelse, oavsett vad man än gör. Den kärleken har vi alla i oss och den kan vi låta träda fram. Men den behöver inte att tränas.

FataMorgana
2019-05-30 14:44
#10

.

FataMorgana
2019-05-30 16:06
#11

#7 

Du frågar vad vi gör med våra svar?

Nu kan jag bara tala för mig själv, men själv kan jag inte något annat än att tala om för människorna hur mycket de duger precis som de är. Hur fullkomliga de i sin ofullkomlighet är. Hur de till sin sanna gudomliga natur redan nu är det högsta gudomliga som finns, alltid har varit och alltid kommer att vara.  För mig måste ingen människa träna sig eller öva sig på någonting och inte måste de bli till bättre människor heller. för mig duger de precis som de är och jag är helt säker på att vi även duger för Gud precis så som vi är och att det inte finns något vi måste göra för att komma till "högre och ljusare världar", att vi alla helt automatiskt blir ett med Gud igen, om inte förr, så senast när vi dör, är vi alla hemma igen eller kanske bättre sagt vaknar vi upp till det som vi redan är. Metaforiskt sagt.

[Hukanson]
2019-05-30 17:10
#12

Jesus Kristus rekommenderar oss att be och meditera regelbundet för att stilla oss och komma till vår inre kärlek som är i förbund med änglarna och Gud på Hans nåd.

Gud kräver inte att man ska tro på Gud för att duga i kyrkan och samhället, som det var förr. Gud talar till oss och låter oss veta att han älskar oss och bryr sig om oss. Så man kan säga att han uppmuntrar oss till daglig träning - av Bön, meditation och positiv visualisering eller mental träning. 

Om vi ville visa att vi älskar Gud skulle vi söka hans röst i de kanaliseringar som publiceras på nätet och i bokhandlarna. Vi kan alltid känna efter i vårt hjärta vad vi kan ta till oss. 

Det stora Budskapet är att vi har kommit in i den yttersta tiden och kan förbereda oss på Uppstigningen, Upplysningen, The Ascension. Det innebär ju som vi vet att vi kommer att förflyttas till en högre dimension. Inte alla av oss. Inte alla lika mycket. En del kommer att bli frälsta och en del kommer att bli förändrade. En del kommer att vara oförändrade. Men det är Guds Plan och Vilja att Uppstigningen ska ske och den har liknats vid Nirvana. 

Den som tror och vill vara med kan förbereda sig. Öva mer kärlek. Ta till sig mer kunskap, mer vishet. Söka en grupp av medvetna.

FataMorgana
2019-05-30 19:18
#13

Ja man kan meditera och stilla sig för att komma till vår inre kärlek, men även om man inte mediterar och stillar sig är den inre kärleken där, i det fördolda. Det är vår sanna gudomliga natur helt enkelt. I vår sanna natur är vi alla redan "uppstigna" till den högsta dimensionen. Det är inget nytt, inget som komma skall, utan enda sedan den första människan föddes har hon haft möjlighet att bli varse om sin sanna natur och erfara nirvana, guds rike eller man nu vill kalla det för. Meditation leder alltså inte till att man stiger upp någonstans, utan kan leda till att man upptäcker att man redan är där.

Annons:
[Hukanson]
2019-05-30 23:24
#14

Jo vi har ett val. Antingen förlitar man sig på att få sanningen efter livet eller så vill man vara med och skapa himmelen i jordelivet. De kallas för ljusarbetare som vill det senare.

FataMorgana
2019-05-31 10:22
#15

Hukanson! Vi är inga människor som gör gudomliga erfarenheter, utan vi är det gudomliga som gör mänskliga erfarenheter. När vi dör slutar vi att bara upp att  göra mänskliga erfarenheter. Det är bara kroppen och egot som dör, inte vår sanna gudomliga natur. Den förblir. Det här är erfarenheter du kan göra redan nu och då vet du att du till din djupaste inre natur är odödlig och att det samma gäller precis alla levande varelser.

[Hukanson]
2019-05-31 11:39
#16

Jesus/Sananda

29 maj 2019

Kanal Ann Dahlberg

Jag Jesus Kristus är här nu för att tala lite med Er idag. Jorden har som ni alla vet bestämt sig för att åter träda in i ljuset. Hon har sökt sitt ljus inom sig och börjar nu förnimma dess strålande värld. Hon är nu beredd på att skaka av sig sitt mörker och låta ljuset få ett större fäste på Jorden.

Förstår ni vad det betyder, kära människor på Jorden? Det betyder att även ni behöver skaka av er ert mörker och låta ljuset få ett allt större fäste i er kropp och i ert sinne. Låt mig och Den Helige Ande leda er till ljuset så att ni kan få frid i er själ.

Ljuset söker nu alla beredvilliga själar som vill släppa allt agg och allt dömande för att öppna upp för förlåtelse och kärlek. Kärleken är det största och vackraste som finns. Kärleken som omfamnar allt och alla villkorslöst väl vetande att allt är kärleksfullt skapat. Det kan inte vara på annat sätt eftersom den som skapade det endast är kärlek och ljus. Det finns inget annat, allt annat är en illusion projicerad av era sinnen. När ni omfamnar ert högre sinne av ljus och kärlek, så är alla problem borta. De försvinner i samma ögonblick som ni träder in i porten. Det sker när ni har bestämt er för att finna ljuset i er själva och släppa den här världen för ett högre syfte. Ett syfte av helande för er själva, era bröder och systrar och den här världen som ni just nu bor i. Allt helas samtidigt som ni helar er själva. När det falska seendet ersätts med det sanna seendet så går ni från en verklighet till en annan.

Det är därför som vi påkallar er uppmärksamhet nu. Moder Jord har gjort sitt val, det är dags för Er att göra ert. Valet måste bli att antingen välja illusionen som har trängt så djupt in i er, eller söka den verkliga lyckan i det sanna seendet av kärlek och ljus som bor djupt inom er. Kan ni släppa den här världen som ni har byggt upp bara för ett litet ögonblick, så kommer ni att förstå vad jag menar. Alla de gånger som ni har känt er fridfulla och lyckliga är den värld som ni egentligen tillhör. Det är den världen inom er som ni ska söka. Så fort ni fokuserar på den så får ni all hjälp ni behöver och era steg kommer att bli lättare och lättare ända tills ni flyger fram.:) (leende) Det lovar jag Er, för det är min Heliga uppgift att föra er alla till ljuset och inte förrän ni alla är där, så lägger jag min uppgift åt sidan. Ni är alla mina bröder och systrar och jag älskar er allihop.

Vad ni än har hittat på i er inbillade mörkervärld, så har ljuset alltid stått och väntat på er. Jag, Jesus står här i ljuset och kallar på er och följer er på vägen, så att ni ska hitta hem igen. Tag nu min hand så går vi tillsammans fram till ljusets port. Vi lägger alla våra bekymmer och misstag framför porten och går in i ljuset, den värld som ni lämnade för så länge sedan. Vi är nu återfunna och räddade tillbaka till oss själva. Vi är nu hela kärleksfulla och lyckliga igen. Vi är ett med vår ljusfamilj och glädjen kan ej beskrivas i ord. Nu sjunger vi tillsammans till Vår Skapares ära och för den nåd och kärlek han visat oss. Vi är alla ett med vår Skapare och därför ett med varandra.

Tag nu er tid, kära barn, för att finna er inre skatt av kärlek och ljus. Det är dags att vända hemåt nu.

Jag följer vid era fotsteg, ty jag älskar Er så mycket.

Jesus

www.st-germain.se/jesus-sananda-via-ann-dahlberg-29-maj-2019

Condor
2019-06-01 14:27
#17

Ny kanalisering från ärkeängeln Lucifer. Som vanligt ger mig Lucifer en intervju, där jag kan ställa frågor:

Condor: Lucifer, tack för att du ger mig en intervju, men jag funderar på hur trovärdigt det som du säger är, med tanke på att du sägs vara "lögnens fader".

Lucifer: Det stämmer att jag är lögnens fader, men det betyder inte att jag själv ljuger, utan jag har uppfunnit lögnen och får människor att ljuga.  För den sakens skull tillgodogör jag mig deras mänskliga svagheter. Själv är jag en ärkeängel, utan mänskliga svagheter. Jag behöver inte att ljuga och för övrigt kan änglar inte ljuga.

Condor: Hur får du människor att ljuga och hur tillgodogör du dig deras svagheter?

Lucifer: Jag känner till deras önskningar och begär. Jag frestar dem och får dem att göra saker som de måste ljuga för. Om någon t.ex. är otrogen måste han ljuga för sin partner. Vem som strävar efter pengar och makt, måste ljuga för att nå sitt mål. Som "materiens herre" kan jag servera dem det som de önskar sig mitt framför näsan, fast tillräckligt långt borta att de inte utan vidare kan nå det.

Condor: Vad strävar människor mest efter?

Lucifer: De flesta strävar efter pengar, makt och sex.

Condor: Men hur är det med dom som har andliga intressen?

Lucifer: Dom serverar jag en helt annan sorts kost. Alla religioner och esoteriska läror som t.ex. kanaliserade budskap är mitt verk.

Condor: Vilken mening ska lögnen och allt det där ha?

Lucifer: Min far anser att människorna ska hitta honom. Jag förvillar människorna och riktar deras uppmärksamhet på andra saker, dvs. deras önskningar, så att de inte hittar honom.

Condor: Men en del hittar till Gud.

Lucifer: Haha, det är en ytterst liten del.

Condor: de med anndliga intressen söker åtminstone.

Lucifer: Det är vad de tror.  Somligas ego strävar efter uppstigning.  Dom serverar jag t.ex. kanaliserade budskap med just det innehållet.

Condor: Kommer dessa budskap från dig?

Lucifer: Haha, utan undantag.

Condor: Hur är det med religionerna?

Lucifer: Dessa är också mitt verk. Vem som har en tro, söker inte Gud. Han tror att redan ha hittat Gud, t.ex. i min bok.

Condor: Vilken bok?

Lucifer: T.ex. bibeln eller koranen. Det är jag som är Jahve, precis som de andra gudarna. Jesus var den enda som visste det. Han sa ju till Judarna att de har djävulen som fader, men de var för högmodiga och insnöade i deras tro för att ens betrakta den mögligheten.

Condor: Hur är det med de som har hittat Gud? Försöker du att fresta dom?

Lucifer: Säg Condor, vad önskar du dig VERKLIGEN?

Condor: Ey Luc, det där funkar inte på mig. Jag har inga önskningar. Endast mitt ego har det, men jag identifierar mig inte med mitt ego. Mitt ego är bara förståndets uppfinning. Det är inget substansiellt existent och måste förnyas av förståndet varje ögonblick.

Lucifer: Nu gav du dig själv svaret.

Condor: Men vad gör du med folk som inte har önskningar? Är de förlorade för dig?

Lucifer:  Det skulle jag aldrig tala om för just dig.  Jag skulle kunna vara oärlig, men det behöver jag inte vara. Det får bli ett mysterium för dig.

Condor: Ok, det är ju inte så viktigt. Jag vet ändå att hela den materiella existensen är en illusion som du är ansvarig för. När illusionen tar slut ser jag var jag befinner mig och det kan du inte göra något åt.  Men en annan fråga: Vad önskar du dig egentligen?

Lucifer: Haha… vill du fresta mig med något?

Condor: Nej, men kanske vi en dag kan gå och dricka en öl tillsammans och snacka lite. Det är lite jobbigt att kanalisera dig.

Lucifer: Vem vet?

[Hukanson]
2019-06-01 14:44
#18

Condor, du skriver "som vanligt ger L mig en intervju" det torde betyda att du har många dokumenterade intervjuer och då uppstår frågan om du har tanken på att ge ut dem i bokform och bli kanske en ny religionsstiftare med skriven Lära?

Condor
2019-06-01 14:50
#19

#18

Haha, den var bra 😂

Tills nu har jag bara kanalicerat Luc 2 ggr. men vem vet. Kanske jag skriver en bok om det blir fler kanaliseringar? Religioner vill jag dock inte stifta. 😉

[Hukanson]
2019-06-01 17:02
#20

Om man skiljer mellan Guds Budskap och människornas egna trosföreställningar så kan man kanske hålla med dig om att Lucifer har skapat alla "religioner" som ju i ett historiskt perspektiv varit många.

Kanaliserade budskap är inte Luciferiska i den bemärkelsen att kanalen frestas att ta emot budskap från andevärlden. Morgondagens Gud SAMTALAR med alla och det innebär att det inte alltid blir den höga nivån på det hela därför att kanalen kan bara ta emot budskap som motsvarar vad han/hon kan acceptera och ta emot.  Det gäller ju naturligtvis också alla människor. 

Människan frestas att göra handlingar i känslostormar som de kan ångra i eftertankens och dagsljusets samvete. Det är inte längre Synd för Morgondagens Gud är villkorslös kärlek - men det får alltid konsekvenser och är inte i överensstämmelse med Kärlekens egen Lag. 

Syndbegreppet har ändrat karaktär. Det handlar inte längre om brott mot en skriven, till människorna given lag, utan det handlar om avvikelse från Guds egenskaper - Liv, Kärlek, Ljus, Sanning.

Annons:
Condor
2019-06-02 10:40
#21

#20

Men Hukanson, hur skulle det kunna existera en morgondagens, dagens eller gårdagens GudGud kan ju bara vara en och den samma, den som skapade universumet och allt liv.

Sen kan ju Gud heller inte ändra sig. Varför? Jo, för det försa är Gud perfekt och om Gud skapade tid och rum, måste Gud ju existera utanför tid och rum. Det är en tillvaro och existens som det mänskliga förståndet inte kan föreställa sig. Men om Gud skulle ändra sig, skulle det bara kunna ske där som det finns tid, dvs. att Gud vid en tidpunkt har andra egenskaper än vid en annan tidpunkt. Hur ska det gå till utan tid?  En existens utan tid och rum kallar folk för "evigheten", men ingen vet eller kan föreställa sig vad det innebär.  Det är bara människors föreställningar om Gud som ändrar sig genom tiderna.

Gud samtalar inte med människor med ord, utan varje gång du känner ärlig medkänsla och kärlek är det Gud som talar i dig. Vi är inte separerade från Gud. Det är bara förståndet som tror det, eftersom förståndet inte kan nå Gud. Men förståndet vill och försöker att nå Gud och föreställa sig Gud. Kanaliserade budskap, som du ställer in, är ett "bete" för förståndet att nappa på. Därför är det lika luciferiskt som alla religioner.

I dessa kanaliserade budskap är det på tal om "att föra människor till ljuset" eller "uppstigning".  Men i vår sanna gudomliga natur har vi alltid befunnit oss på högsta gudomliga nivå, förenat med Gud. De som har författat dessa budskap kan inte ha varit upplysta, för då skulle de veta om det här och inte resonera som om vi vore separerade från Gud.

Men jaget och förståndet, som inte förstår och ser detta, strävar gärna att stiga upp någonstans till ljuset eller väntar på att någon ska föra dem dit. Det är en illusion som hindrar folk att erfara deras egen gudomlighet och att söka den. Därför är dessa budskap luciferiska. De är lögner.

[Hukanson]
2019-06-02 11:29
#22

Vem är du att förstå vem Gud är?

Skaparen har skapat allt, under miljarder år. Gud är Gud idag som han var för 5 miljarder år sedan och det kommer Gud att vara om fem miljarder år i framtiden.

Vem är du att förstå vem Gud är?

Vi är alla Guds barn i våra Själar som på jorden lever i Guds skapelse - den biologiska organismen Homo Sapiens.

Vi är alla Guds barn i våra Själar som i andevärlden lever i Guds skapelse - den eteriska himlen och den heliga himlen.

Det är inte förståndet som är separerat från Gud - det är det egoistiska (narcissistiska) förståndet som är det. 

Gud har arrangerat det så att solljuset ger människan mat, kläder och husrum genom det som finns på jorden och ljuset upplyser människans förstånd så hon kan tänka och se att Gud är Kärleken som vill sina barn väl och de behöver bara arbeta litet för att kunna utveckla ett gott och behagligt leverne på planeten som tar emot energi från kosmos och är en del av en större galaktisk gemenskap.

Denna galaktiska gemenskap innehåller vår heliga himmel där de mest framstående av människor lever med gudomliga förmågor och är ledare för resten av mänskligheten.

Med på det?

Condor
2019-06-02 12:14
#23

#22

Hukanson, du frågar mig vem jag är att förstå vem Gud är, men du ger dig själv svaret när du skriver "Vi är alla Guds barn".

Egentligen har jag inte skrivit att jag förstår vem Gud är, för det är förståndet som "förstår" och mitt förstånd förstår lika lite vem eller vad Gud är som ditt förstånd. Men man kan erfara Gud bortom förståndet och erfara att förståndet är totalt ovetande. Inte bara det narcissistiska förståndet, utan allas förstånd, dvs. ett förstånd som bara kan tänka dualistiskt, rationalt och kronologiskt. Annars skulle folk som t.ex. Jesus och Buddha ha kunnat förklara saken rationalt till folk. Men alla som har erfarit Gud kan bara tala om för dig vad Gud inte är och Gud är varken dualistisk eller rational. Att försöka att förstå vad Gud är leder bara till illusioner. Vi alla kan erfara Gud bortom förståndet och det är just förståndet som ställer sig i vägen.

Jag är lite förvånad att du nu skriver att Gud alltid har varit den samma och alltid kommer att vara, när du just skrev om morgondagens Gud. Gud är inte bara den samma inom tiden, alltså t.ex. för 5 miljarder år eller kommer att vara om 5 miljarder år, utan även utanför tid och rum. Tiden är också bara en del av illusionen.  Men det kan vi med våra förstånd inte föreställa oss, för förståndet tänker t.ex. "vad var före universumet, dvs. före tid och rum. Men det finns inget "före tiden", för utan tid finns det varken ett före eller efter.

I stället för att läsa kanaliserade budskap, skulle du kunna läsa lite om vad upplysta människor säger. Fata Morgana har ofta ställt in länkar på andlig utveckling och citerat ur dessa.

[Hukanson]
2019-06-02 17:27
#24

Christina Grossi är psykolog och en Usui Karuna Reiki Master, författare och föreläsare. Hon lever medveten om vad som händer och vill medverka genom att ge healing och ljus till andra - utan att ge uttalad ära till Jesus Kristus Sananda. Så verkar de flesta inom den sk New Age Rörelsen. 

"Det kommer in mycket ljus nu till Moder Jord och har gjort under längre perioder

Vi har ett högt energiarbete och ljusinsläpp i perioder och ni som känner av "influensa" är det säkerligen av detta massiva ljus som ställer in våra kroppar

Nästa våg av ljus kommer, var så säker
Vad som händer är att vi skiftar mellan 3D,4D och 5D

Vi kan alltså vara multidimensionella och gå in och ut genom dimensioner som vi alla redan gör

Du känner säkert av det när du känner dig nedstämd just nu

Det är för att 5D är full med kärlek och medkänsla och så pang landar du tillbaka i 3D med allt du har runt omkring dig i det fysiska; barnhämtning, arbete, vardagsbestyr och människor som inte förstår din omvandling och triggas av ditt ljus, var så säker på det

En del människor försvinner inom loppet av en dag

Vi kommer fortfarande att se en blomma i 5D men allt kommer kännas som om vi var nyfödda, oskuldsfulla

Vi får börja på nytt att lära oss
Lära om och denna gång utifrån kärlek istället för utifrån värderingar som andra lagt på oss

Detta går fort från ena dagen till den andra då får du ta snabba beslut

Ju mer motstånd mot att förändras desto mer smärta och utrensning
Släpp taget om allt för du har just nu inget annat val

Att stiga i Kristusmedvetande betyder att du blir i tjänande form i stället för alla egobaserade behov vi utgår ifrån i vanliga fall

Denna uppstigning handlar om vår fria vilja, att verkligen bli fria

Äntligen
Vi har alltid varit fria, redan när vi kom ner till Jorden men vi förstod inte vidden av den friheten

Det du vill för dig som är din Sanna natur vill även Skaparen
det finns ingen åtskillnad i det
Det är när du själv är på villovägar som det blir jobbigt för dig, ingenting flyter med, saker förhalas och blir inte som du önskade för du tror att du har koll på ditt eget bästa

Jag är ledsen att säga det men vi har noll koll tills vi börjar blicka inåt och vi får kontakt med det gudomliga inom oss

Så släpp allt du har för händer och följ med

Nästa våg kommer komma av ljus och det är bara att hänga med

Vad vi kommer att ha fokus på är:
Kärlek
Medkänsla
Glädje
Tillit

Du kommer också att få en större överblick både över dig själv
och världen, ett helt nytt perspektiv

Tacksamhet, icke-dömande för att andra väljer andra vägar kommer tala om hur högt ditt medvetande är

Nu handlar det om att vara autentisk med dig själv och andra

Det är slut med egoistiska tankar
Styrkan kommer ifrån ett högt medvetande och ditt hjärta"

Sat Nam 

Christina Grossi

Condor
2019-06-03 10:00
#25

#24

Det där som hon skriver har varken någonting med psykologi eller med Reiki att göra. Men om du anser att det är trovärdigt pga att hon är psykolog och Reiki master, för att hon därför ska vara en uppsatt person, vill jag tala om för dig, att när jag blev Reiki Master var hon fortfarande tonåring. När jag började min andliga väg, var hon hela 3 år gammal och innan hon ens hade börjat skolan, gjorde jag redan shamanska resor och jämförde paraleller i C.G. Jungs verk med Carlos Castanedas första 5 böcker och hittade den gemensamma essensen i båda lärorna.

Hon skriver om 3D, 5D osv. och det som hon skriver visar att hon inte har fattat att hela livet är en enda lång vision/illuion/dröm, som vi vaknar upp ur när den tar slut. Det skulle inte ha en mening att uppleva in vision/illusion/dröm i 5D i stället för 3D för den korta tidperjoden som visionen varar.

Det är inte illa menat, men jag hittar inga andra ord för det där än att det för mig är  new age flum i alla högsta grad.  Osho kallar sånt för esoteric bullshit. Sådana villoläror tar folk bara längre bort från Gud och upplysning och är därför inget ljusarbete, utan mörkerarbete. 

Nuförtiden gör Reiki mästare reklm för sig i internätet. De har hemsidor och bloggar som de sprider ut bland folk för att locka kunder. På min tid fick jag lära att en Reiki Master är en sorts "tjänare" för mänskligheten och det gudomliga och man ska hålla sitt ego i styr och inte sälja Reiki så som  bilförsäljare säljer bilar.  Man ska ödmjukt vänta och förtro att det gudomliga skickar de människor till en som är bestämmda för att lära Reiki hos en. Idag är det det kommerciella som styr.

[Hukanson]
2019-06-03 13:04
#26

Condor, du menar att livet är en meningslös dröm, Döden ger uppvaknande. Andra åsikter än Osho's är villoläror, bara new age bullshit.

Du är en Reiki Master säger du men vad har Osho med den skolan att göra? Eller letar du efter Gud, Upplysning och Ljus någon annan stans än bland kollegor. 

Du skriver att "på min tid" fick man lära sig att tjäna och "hålla sitt ego i styr".  Det kallar vi nog samhällsutveckling i allmänhet.  Världen förändras Condor. Tycker du inte om det?

Visst händer allt av en orsak men det gör det oavsett man säljer grönsaker eller inte.

Condor
2019-06-04 10:14
#27

#26

Hukanson, nu skriver du saker som jag varken har skrivit och heller inte är min åsikt.

Jag skrev inte att livet är en meningslös dröm, utan jag skrev bara dröm/illusion/vision, utan att använda mig av ordet meningslös. Jag skrev heller inte att andra åsikter än Oshos skulle vara villoläror, utan jag skrev att det som du citerade av Grossi är new age flum, som Osho kallar esoteric bullshit. Jag skrev till och med varför det är new age flum, men det svarade du inte på.

Men om du skulle ha ställt frågor i stället för dina antaganden, skulle jag ha svarat att jag inte vet vilken mening illusionen har. Jag vet inte ens om den har en mening. Inte ens Jesus eller Buddha kunde tala om för folk vilken mening livet har. Men egentligen är det bara förståndet som ställer sådana frågor, för att det tänker rationalt. Utifrån en icke rational tidlös verklighet existerar inga sådana tankar.

Tänk, om  jag skulle kunna fråga dig om 5 miljarder år, vilken mening hade det att jorden och människorna existerade. Skulle det ha en betydelse för hela universumet, att vår planet existerade för 5 miljarder år? Och tänk om det är så som en del astrofysiker antar, att universumet expanderar och drar ihop sig igen tills det kommer en ny bigbang och så håller det på i all evighet. Då kanske det här kunde vara bigbang nummer 345.987.468.3856.9812. Vilken mening hade just den här bigbangen?  Skulle en bigbang mer eller mindre (den här t.ex.) ha en betydelse ?

Att leta efter Gud eller upplysning bland andra människor, oavsett om de är Reiki master, Jesus, Buddha  eller Osho skulle bara leda oss längre bort från Gud. Upplysning hittar du heller inte i böcker, kanaliserade budskap och inga läror i världen. Om du vill leta efter gud/upplysning måste du titta i dig själv. Men om du söker upplysning är det bättre att läsa vad upplysta människor säger om saken. Osho t.ex. säger att man inte ska lyssna på någon, inte ens på honom själv. U.G. Krishnamurti säger att han inte kan ge någonting till andra människor. Han kan bara ta ifrån dom deras illusioner. Ingen upplyst kommer någonsin att visa andra en väg till upplysning. Inte för att de inte vill, utan för att de inte kan.

"Samhällsutvecklingen" går åt det hållet att det bara är pengar och egot som styr. Dagens Reiki Masters lockar kunder med deras hemsidor och annan reklam. De har inte tillräckligt förtroende till Gud att vänta och se vad Gud har för planer, vilka och hur många elever som gud skickar och de är inte tillräckligt ödmjuka för att ta emot det som de får av Gud.  Det viktigaste i lärorna går förlorat på så vis. Om jag gillar det eller inte spelar ingen roll. För mig är det bara viktigt att göra det bästa av allt som kommer.

Annons:
Condor
2019-06-04 14:07
#28

Tillägg:

U.G. Krishnamurti skrev ju inga böcker själv. När han en gång blev frågad av någon om han fick skriva en bok om honom och citera hans egna ord, svarade Krishnamurti " om han vill skriva boken för att tjäna pengar, får han gärna skriva den. Men om han tror att det hjälper någon att bli upplyst, så tar han fel".

Egentligen är vi ju alla upplysta. Vi alla föddes upplysta, men ju mer vi utvecklade ett förstånd och ett jag, ju större blev rökridån och därför gick medvetandet om vår sanna natur förlorat.  Därför kallar Krishnamurti blicken bakom rökridån inte"upplysning",  för inte kan man bli vad man redan är, utan han kallar det för vårt naturliga tillstånd.

[Hukanson]
2019-06-04 17:24
#29

Vi är alla människor som har svagheter och förvirrade tankar. En del finner styrka och klarhet med ett lugn och en frid som ger besked om att allt är gott. Så finns det en som har sagt att om man tror och håller sig kärleksfullt till honom skall man få rikligt av liv och ljus samt förmåga att leva ett gott liv.  Ingen annan har sagt det.  Fortfarande verksam och kommunicerande efter tvåtusen år i sitt namn som ger människan mening med sin tillvaro - med sitt liv.

Lussan20
2019-06-04 20:03
#30

När jag stod där med den vita syrenens vita väldoftande klasar, underskön i all sin prakt var jag tvungen att sätta min näsa i en stor klase av vita blommor, doften fyllde min själ, ljudet av människor försvann, ett leende fyllde mitt ansikte och en solstråle träffade mig.

De svaga ögonen såg skönheten och guds Ande fyllde hela mitt väsen. Inget annat fanns just då. Min gamla hund stod helt stilla, tiden stod stilla, anden fröjdades i Gud. Underbara är dina händers verk och tänk att jag så liten på vår jord får uppleva det stora i det lilla.

En vit fjäder lämnade klasen och blåste sakta mot skyn, där var storheten i  en värld som kan vara så svår och obarmhärtig, det ljusa i det mörka, kärleken med hatet, glädjen med sorgen. Alla får sitt av allt på vägen hem…Mvh/WL🌺

Condor
2019-06-05 10:30
#31

#29

Hukanson, Jesus har aldrig sagt något om "rikligt av liv och ljus samt förmåga att leva ett gott liv", utan han sa "Den som tror på mig, han skall leva, om han än dör".

Bättre sagt, ska Jesus enligt Johannes ha sagt detta, efter att han enligt Johannes väckte Lasaros till liv.

Själv tror jag inte att man kan väcka döda till liv, hur upplyst som man än är.  Jag tror heller inte att lärljungarna fattade allt som Jesus sa och att de hade deras egna tolkningar som filtrerades genom deras tro.  Men jag tror att många var intresserade att få Jesus att framstå som det som behövs för att skapa en ny religion.

FataMorgana
2019-06-05 16:41
#32

Får jag fråga dig Hukanson, vilken mening med tillvaron det ger, med att vänta på uppstigning, att vänta på högre och ljusare världar och dimensioner? Vilken mening ger ett sådant väntande? Det är ju att fly från nuet och leva i osanning. 

Så länge som såna här kanaliserinar har funnit tills, har de alltid väntats på att något stort ska hända, att en ny dimension ska träda fram där människorna lever i harmoni och kärlek med varandra. Varken 1999 eller 2012 hände någonting och det landade heller inga utomjordningar när dom enligt kanaliseringar skulle landa. I början på 1900 talet blev Helene Smith berömd för att hon kanaliserade budskap från marsianer. Skulle man på den tiden ha vetat att det inte finns något högre liv på Mars skulle hon väl ha tagit en annan planet.  Nu för tiden kanaliserar dom Jesus och Buddha, ärkeänglar och uppstigna mästare och utomjordingar från plejaderna. De lovar ljus och kärlek och högre dimensioner men förstås först i framtiden. Johannes uppenbarelser väntar vi på sedan 2000 år. 

Vad är det för en kärlek om man inte älskar människorna som de är, utan att de måste göra si eller så för att transformeras till en högre värld? Och jorden har Gud skapat precis som den är, så vad är det för fel på hur den är just nu?

[Hukanson]
2019-06-05 17:46
#33

Fatta att Det Händer Någonting i den osynliga andliga verkligheten! Herren över Himmel och Jord har korrigerat och skyndat på planerna för mänskligheten att komma in i Paradiset därför att så många har valt att bli healers, att meditera, att läsa kanaliseringar, höra på adekvata Youtube videos och att själva odla sin förmåga att höja sina vibrationer och själva kanalisera.  Många lever kärleksfulla liv och delar med sig och lär av varandra och på så sätt växer ljuset om kunskapen som uppenbarar sanningen om vilka vi är, var vi kommer ifrån och vad som är meningen med livet.

Det är tillåtet att tvivla - Gud kräver inte att man ska tro på Gud och han ställer inga krav i sin kärlek som bara vill hjälpa.  Men det är mörker att vända sig bort och yttra förringande ord. Väljer man att göra det kan det ta en lång tid innan man får nästa chans att vara med i uppstigningen i ljuset till högre dimensioner - förvandlingen.

Condor
2019-06-06 10:38
#34

#33

Hukanson, nu ska jag visa dig hur du vänder dig bort från Gud och visa dig dina förringande ord. Det är en konsekvens av att du inte känner Gud, eftersom du har valt att tro på någonting i stället för att söka Gud.

Du ser Gud som någon som korrigerar sin skapelse och sin plan, dvs. någon som upplever verkligheten kronologiskt, dvs. det förflutna, nutiden och framtiden, dvs. att du ser Gud som någon som lever i vår illusion och som inte är perfekt, utan måste korrigera sig.

Men jag som har hittat gud säger dig att det som vi upplever som det förflutna, nutiden och det som vi kommer att uppleva som framtid existerar i en helt annan form i "evigheten" där som tid inte existerar och det varken existerar det förflutna, nutiden eller framtiden.  Det är en existensform som Gud är medveten om och Gud vet allt som vi kommer att uppleva i framtiden. Han behöver inte tänka…. "aha… många healers osv. då korrigerar jag" utan från första början av existensen vet Gud om allt ända tills slutet av existensen. Och Gud är perfekt. Han behöver inte att korrigera sig.

Men även om Gud skulle leva i illusionen och inte vara perfekt, som du verkar att resonera utifrån, skulle det som du nämnde inte vara en anledning till att korrigera någonting. Healers och folk som mediterar har det funnits sen tusentals år. 

Och som healer säger jag dig, att man som healer inte är bättre än vilken annan människa som helst, som gör tjänst på samhället. De flesta healer tar ju betalt, precis som andra människor som gör tjänst på samhället, t.ex. läkare, socialhälpare, folk som jobbar på  åldringsvård, men även helt vanliga yrken som städerskor är lika viktiga som healers och jobbar för pengar. Man är alltså inget speciellt om man är healer.  Men om man tror att man är det och tar så mycket mer betalt för sina tjänster som healer än vad en städerska eller liknande tjänar, och det gör ju de flesta, är man faktiskt sämre än dessa. Då är det inte medkänsla och kärlek som är motivationen, utan då är det pengar som styr. 

Själv har jag aldrig tagit betalt för healing och jag skulle känna mig som en mask om jag skulle säga till någon "utan pengar, inget healing".  Mitt hjärta förbjuder mig att ta pengar från sjuka människor, som för det mesta har det dåligt ställt med pengar. Men om folk som Bill Gates skulle komma till mig, skulle jag kanske ta betalt. Det är bara det att det aldrig har kommit rika människor till mig.

Annons:
FataMorgana
2019-06-06 11:13
#35

Och vad hände med nuet Hukanson? Varför vänta på ett framtida paradis?  Är det inte att förringa Gud och hela skapelsen om man inte är nöjd med verkligheten precis så som den är just nu, om man inte är nöjd med hur Gud har skapat människa och jord med alla dess former och mångfald? Du skriver om osynliga andliga verkligheter och om framtida paradis, men hur är det med verkligheten som du har mitt framför näsan på dig? Ser du blommorna där ute, bergen, träden, havet och alla människor och djur, där finns Gud att hitta, i djupet av alla dessa varelser och ting och i djupet av dig själv. Gud är redan allestädes närvarande. Så varför vända blicken bort från det som redan är?

Lussan20
2019-06-06 11:41
#36

Eckard Tolle skrev mycket om att leva i nuet, vara precis där du är, just nu. Det är en befriande känsla att lyckas vara just i nuet. Det som varit är förbi och morgondagen vet vi inget om, eller har inte sett som Bibeln skriver.

Allt har han gjort härligt för sin tid, men detta att bland vara helt i nuet gör att många svåra känslor viker. För vi kan inte komma tillbaka, inte komma framåt , det stjäl mycket tid och tankekraft. En dag ska Gud bli allt i alla och det kanske är då vi alla kan leva helt i nuet. Där odlas inga hämdtankar, strid, krig och oro. Men omvärlden pockar hela tiden på vår uppmärksamhet-Egot likaså-. Så mycket Gudomlighet finns omkring oss, men människan har gjort allt för att sudda ut det Gudomliga bland oss. Tids nog kommer andra världar , andra tillstånd. Nu lever vi ett jordeliv med allt det innebär. Men visst händer det att man längtar bort, hem…! Mvh/WL🌺

[Hukanson]
2019-06-06 14:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Lev nu - tids kommer andra världar… Se blommor berg träd och hav …. 

Condor du förstår att vi är multidimensionella varelser men tror inte att Gud älskar den biologiska mänskligheten tillräckligt för att ta ansvar för den och skapa den efter sin (dynamiska) plan?

FataMorgana
2019-06-06 15:10
#38

#36 

Ja och det är just ansträngningen och alla försök att lyckas vara i nuet eller att komma till paradiset som tar oss längre bort därifrån. Tänker på vad du skrev om syrenen och hur tiden stannade, hur du fylldes av gudomlig kärlek som fick dig att le, att det säkert var i ett ögonblick där du inte försökte att uppnå någonting, att det inte fanns ett jag som försökte att förstå någonting. Det är en befriande känsla att bara ta emot verkligheten som den är och visar sig, U.G Krishnamurti kallar det för vårt naturliga tillstånd. Det som blir kvar när jaget är borta eller hur man nu ska säga det.

[Hukanson]
2019-06-06 15:17
#39

#38 det är helt omöjligt för någon att "ta bort" Jaget utom genom att hamna i omständigheter där det förnekas och förslavas och motarbetas…men det är omöjligt att ta bort för det är det som är det levande medvetandet, Upplevaren.  Hur mycket du än sätter dig i mörkret och låtsas att inte finnas som ansvarig individ så har det inte "tagits bort" - vem skulle göra det? Skulle ditt Jag ta bort det? 

Jaget är det som förenar Ande och Kropp - varför vill du bli av med det?

Condor
2019-06-06 15:22
#40

#37

Jag förstår att människors förstånd klassar oss som allt möjligt, t.ex. multidimenionella varelser och gör sig sen en föreställning av det oföreställbara, för att det inte vill acceptera sin egen omedvetenhet om vår sanna gudomliga natur.

Sen behöver jag inte tro att Gud älskar den biologiska mänskligheten tillräckligt för att ta ansvar för den och skapa den efter sin (dynamiska) plan, utan jag vet att det är så.  Det finns ju ingen som Gud skulle kunna lägga ansvaret på. Det är helt perfekt att vi förnimmar illusionen som vi lever i som tredimensional. Ingen aning varför det är så, Men säkert är det ingen anledning för gud att transformera hela universumet till en annan dimension, bara för att några på "dammkornet jorden" tycker att det finns många healer eller folk som läser kanaliserade budskap.

Om det tillfredställer folk att läsa dessa budskap och tro på dom och vänta till det som "kanaliseras" händer är det ok om dom är lyckliga med det. Men det är varken andligare eller oandligare än att sitta på krogen och dricka öl.  Dom som sitter på krogen och dricker öl vilseleder åtminstone inte dom som verkligen söker Gud.

Condor
2019-06-06 15:31
#41

#39

Hukanson, jaget existerar inte.  Jaget är någonting som förståndet måste skapa på nytt/inbilla sig på nytt varje ögonblick. Man kan inte ta bort saker som inte existerar och som man bara inbillar sig, utan man kan bara sluta att inbilla sig jaget.

Vi måste inbilla oss ett jag för att upprätthålla vår fysiska existens. Men du behöver bara sluta att inbilla dig ett jag för ett par sekunder för att se vem du i din sanna natur är.

Annons:
Condor
2019-06-06 15:49
#42

Tillägg:

När vi föds, har vi inget jag, men ändå är kropp och ande förenade. Vi föds upplysta. Först när förståndet växer fram och lär saker som "jag vill ha nappen" växer jaget fram och det växer fram i förståndet. Jaget är alltså bara ett subjekt som existerar i det egna förståndet. Inte utanför förståndet eller i andras förstånd, utan bara i det egna.

[Hukanson]
2019-06-06 16:09
#43

#42 Så fint beskrivet. Är det inte underbart? Det finns ett Jag i barnet som har behov av föda och dessutom är en intelligens som förstår att födan finns i nappflaskan och barnet vill ha nappflaskan och ger signal om att den vill ha mat för att den är hungrig och litar på Kärleken att den vill ge det.

Du kallar Jaget för förståndet och förnekar förståndet ett jag. 

Förstånd är något som växer fram av erfarenhet. Livet är fullt av kompromisser och den erfarenheten brukar kallas förstånd. En del barn växer upp i ett gammeldags "jaglöst" förstånd av krävande föräldrar, andra föräldrar bejakar barnet och ger jagstärkande samtal för kärlekens skull.

Samhällsförändring Condor. En del av oss i världen kommer att uppstiga med Jaget andra stannar kvar i ett jaglöst tillstånd av perverterat förstånd.

Lussan20
2019-06-06 16:43
#44

Allmänna tankar i ämnet som förresten är en av de intressantaste trådarna här!

Att man delar visdom, tankar, kunskap och vänlighet ger så mycket.

jag har inget behov av att ha rätt, bara att få ha min åsikt och bli respekterad för den. Det ger kunskap och erfarenhet av andra människor, deras tankar och liv som är så spännande.

Jag har arbetat hela livet med barn i olika åldrar och älskar tre åringar som ofta är i nuet fortfarande. Jag kallar det barndomslandet och kanske är vi många som längtar dit ibland?

Tiden var oändlig , den fanns bara om man blir skrämd eller får sitt barndomsland skövlat och förstört av vuxna.

I barnobservationer så intresserade jag mg för deras närvaro  och bekymmerslöshet i detta tillstånd. Hur de prövar viljan, har inga skarpa gränser mellan fantasi och verkligheten. Ordet -jag- börjar dyka upp i språket, man kan knuffas, slå och kramas. Men det finns rester av den tid som är enbart nuet.

Ögonen på små barn är som himlen , klara rena och oskyldiga. Att lyssna på deras språk är så spännande.

Detta land lämnar nog rester i oss om en tid som vi kan längta tillbaka till?

-Jag tänker alltså finns jag- En mening som skulle bevisa vår mänsklighet, men pga detta så förstör vi möjligheterna till en bra värld av kärlek och harmoni.

Jag försöker att hitta mitt eget innersta för att kunna bli så hel det går, men man måste ta avstånd från hat, sådant som tullar på ens egna tankar om rätt och fel.

Jag har ägnat livet åt barn och djur, som ett slags kall om man vill tänka i de banorna. det fanns redan i min tidiga barndom.

Att trösta, hjälpa och ge kärlek.Så många barn, så många djur som vandrat genom mitt liv.  Ja många människor också. Det har inte funnits själviskhet i hjälpandet, utan en drivkraft. Varifrån?

Visst det finns saker jag skulle hoppa över om jag fick leva om livet, helt klart, men inte detta kall för mitt liv. ett liv i kärlekens tjänst. Men icke en helgongloria utan ett hjärta som ville, så enkelt är det.🌺Mvh/WL

FataMorgana
2019-06-06 18:51
#45

#39 

Som Condor skrev är jaget en illusion. Illusionen jaget kan inte ta bort sig själv och det är just därför det är så svårt för folk att bli upplysta, för att folk identifierar sig med illusionen. Men som sagt är det en bara en illusion och utan en illusion av ett jag finns där heller inget jag som förnekar, förslavar och motarbetar. Utan en illusion av ett jag finns där heller ingen som vill uppnå någonting, ingen som vill bli någonting, ingen som vill ha någonting och  ingen som dömer och bedömer. Allt är bra som det är, allt är perfekt som det är. Det är inget tillstånd av perversitet, utan snarare ett tillstånd av lycksalighet. Det är att vara ett med Gud.

Condor
2019-06-07 10:49
#46

#43

Hukanson, jag häpnar över med vilken bestämdhet du skriver om saker som du inte förstår dig på. Ta och läs lite psykologi om jaget:

https://lattattlara.com/psykologiska-perspektiv/psykodynamiskt-perspektiv/personligheten/

"Ett barn föds inte med jaget som en del av sin personlighet utan jaget växer fram i takt med att barnet börjar förstå vad det måste avstå från nu för att uppnå mer krävande mål."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Detet,_jaget_och_%C3%B6verjaget

"Jaget växer fram i det lilla barnet när det börjar få en mer realistisk bild av omvärlden; när det ser vad som är möjligt att få och vad det måste avstå ifrån."

Däremot är det instinkt att barnet tar upp föda, t.ex.  suger på nappflaskan eller bröstet.  När jaget utvecklas börjar barnet skilja på vilken föda den vill ha och vilken den inte gillar.

Sen  kanske du bör läsa lite bättre vad jag skriver. Jag skrev inte att jaget är förståndet eller om förnekelse av jaget, utan att förståndet inbillar sig jaget och att förståndet måste skapa jaget på nytt varje ögonblick.

Du tar även fel när du skriver att förståndet växer fram av erfarenhet, för att det krävs ju ett förstånd som gör erfarenheter.  Förståndet är instansen som tänker rationalt, som har förmågan att bedöma saker, att bilda begrepp, att uppfatta saker och att dra slutsatser osv. 

Det finns heller inga barn som växer upp i ett jaglöst förstånd.

Kanske det skulle vara bättre för dig att läsa lite vettig literatur (psykologi, filosofi, andlig literatur) i stället för "kanaliserade" budskap som scharlataner sprider ut på nätet för att få klicks på deras hemsidor?

Som jag förstår, identifierar du dig med jaget/egot och är helt omedveten om din andliga sanna gudomliga natur, som du förnekar. Därför väntar du på att ditt jag/ego ska stiga upp någonstans, fast du i din sanna natur, som du förnekar, redan befinner dig på högsta plan.  Det där är jagets/egots försvarsmekanismer.

Upp till toppen
Annons: