Annons:
Etikettallmänt
Läst 660 ggr
[Hukanson]
2018-11-04 17:11

Jesus om språket och den parallella verkligheten

När den romerska kristna kyrkan bildades så brändes och förbjöds många böcker bland annat den gnostiska litteraturen och böcker från Alexandria. Men nyligen har det påträffats gömda skrifter som liksom dagboksanteckningar berättar om vad han sade. Hör denna informativa video och lämna kommentarer.

Annons:
[Vianca]
2018-11-05 16:31
#1

Tack vare fynden utanför Nag Hammadi i Egypten 1945. Som hittades undangömd längst en sluttning.Detta lerkärl innehöll ett gnostiskt bibliotek.

Upptäckten kom att kasta ett nytt ljus på gnostikerna. tidigare har man varit förvisade till kyrkofädernas egna  utsagor. 

Thomas evangeliet inleds med dessa är de hemliga ord som den levande Jesus sade. och som Didymos Judas Thomas nedtecknade. Där efter följer dom 114 Jesus orden. Didymos är grekiska och betyder tvilling. I Johannes evangeliet kallas lärjungen Thomas tvillingen. slump eller inte, i Thomas evangeliet finns det att människan består av två delar. en inre och ett yttre som ska bli ett.

”Jesus sade: ’Två skall lägga sig att vila på en säng. Den ene skall dö, den andre skall leva.’ Salome sade: ’Vem är du, människa? Som en från honom som är En? Du lade dig på min säng och du åt vid mitt bord.’ Jesus sade till henne: ’Jag är den som kom från det som är enat. Jag fick det som tillhörde min Fader.’ [Salome sade:] ’Jag är din lärjunge.’ [Jesus sade:] ’Därför säger jag att när han är öde [enad], blir han fylld av ljus. Men när han är splittrad, blir han fylld av mörker.’” (Thom 61)

Det finns flera citat i evangeliet, som är likvärdigt. Att förstå den gnostiska tankegångar, är inte så helt lätt. då mycket av materialet har förekommit, under den Kristna kyrkans tillväxt.  förföljelsen av oliktänkande skett. kyrkofädernas tankegångar var makt över folket.

Upp till toppen
Annons: