Annons:
Etikettallmänt
Läst 708 ggr
[Hukanson]
10/29/18, 12:40 PM

Måste krig förbjudas?

Det är en stark tro på Ljuset och Uppstigningen i världen idag och har varit aktuellt bland sk newage'are en lång tid. Tro betyder "att hålla för sant" och källorna för kanaliserade budskap berömmer välden för dess stora medverkan i förändringen av samhällena runt om i världen.

Ljuset kommer från Kärleken och vi vet ju sedan 5000 år tillbaka (moselagen) att krig, våld och död inte är samstämt med den Källan. Vår framtid går genom 4 dimensionen till 5 dimensionen och det ställer krav på världen att fungera mer kärleksfullt i alla avseenden. 

Idag finns inga lagar som förbjuder krig. Det finns lagar och internationella överenskommelser som reglerar krig och det finns lagar som bestämmer hur samhället tar hand om personer som mördar och dödar.

Skulle det vara ändamålsenligt att förbjuda krig och mord av människor?

Gud har ju förbjudit det…varför skulle då inte människorna göra detsamma?

Om vi inte gör det - har vi då en annan religion i samhället än vad kyrkorna har?

Annons:
72mm
10/29/18, 1:15 PM
#1

Krig är våld i stor skala. Krig, liksom våld i liten skala, är en lösning på en konflikt, inte bara något som är av ondo.  (Mänsklig) lag som ska genomdrivas förutsätter våld. Börjar du se problemet?

Kan man, som du också skriver, reglera och minimera krig är det givetvis bra. Men att helt ta bort det är nog inte möjligt, kanske inte ens önskvärt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Emptymoment
10/29/18, 1:55 PM
#2

TS Den första halvan av ditt inlägg låter som något skriven av en person som är påverkad av psilocybin eller LSD. 🤪 Inlägget hade varit så mycket enklare att läsa om du hade börjat vid: "Idag finns inga…"

Det enda sätt denna värld kan fungera mer kärleksfullt på är att först utrota den. Allt och alla. Inget kan eller får överleva.  Varenda människa, djur,  planta, bakterie, virus och organism(ja du fattar) måste försvinna. Sen, om vi har tur kan den nya världen kanske bli en bättre plats. Man får då hoppas på att framtidens invånare skapar en värld utan behov gudar…och mycket annat. På så sätt skulle krig inte finnas och därmed inte behöva förbjudas. Delen av ditt inlägg som handlar om religion får någon mer kunnig svara på.

#1 Alla har rätt till sin egen åsikt… men det du skrev är bland det dummaste jag läst. Syftet med våld(och i förlängning krig) har aldrig varit och kommer aldrig vara att lösa konflikter.  Sen att många intalar sig det både före och efteranvändandet av våld är en annan sak. Det är lika logiskt som att säga att man krigar i *valfri guds namn*. Det bara skapar lidande.

Människor krigar av 1 utav 3 anledningar:

1: Överlevnad

2: Man vill ha det man inte har

3: Rent hat

Hmmm jag borde predika.

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

72mm
10/29/18, 3:09 PM
#3

#2 Så nummer 1 och 2 innebär inte att man löser problem med sin våldsutövning då menar du?

Jag säger inte att alla krig, eller ens de flesta, är av den här typen, men man kan inte förneka att det är så det faktiskt fungerar. Ibland hittar inte människor någon annan lösning än att faktiskt slå ihjäl varandra. 

Min poäng var att det kanske är lite naivt att tro att man kan förbjuda våld  - våld kommer ju vara nödvändigt om du ska försöka upprätthålla lagar. Jag tror helt enkelt att vi måste acceptera och hantera snarare än att tro att vi kan eliminera våldsanvändning.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Emptymoment
10/29/18, 5:24 PM
#4

#3 Jag anser inte att kriga för att överleva eller för att ta något som inte tillhör dig som en konflikt. Jag uppfattade ditt inlägg som om det endast handlade om att lösa konflikter.

Överlevnad är en rättighet och en instinkt, inte något som skall göras till en konflikt. Däremot håller jag absolut med om att en konflikt kan hota en eller fleras överlevnad. Och när man med våld/krig försöker ta något från någon annan(land, materiel, information osv) så försöker man ju inte lösa en konflikt, utan skapar konflikt. Förstår vi varandra då?

Och yes, våldsanvändning av exempelvis polis och bevakning/säkerhetspersonal är absolut nödvändig för att upprätthålla lagar och rädda liv. Jag har själv gripit x antal personer och varit i nödvärnssituationer, men det var inte den formen av våld jag syftade på(inte TS heller tror jag, men jag kan inte tala för denne). Den formen av våld kommer enligt mig från en början i alla fall från ett gott ställe, en önskan om att göra gott och att påverka samhället och världen positivt. Jag skulle nog till och med paradoxalt säga att den formen av våld skapades för att inte behöva använda våld.

Jag vill också be om ursäkt. Var onödigt snäsig i mitt inlägg. Jag behövde inte kalla ditt inlägg för dumt. Jag skyller på min förkylning.

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

72mm
10/29/18, 6:27 PM
#5

#4 He, det är ok. Jag har ganska tjockt skinn. Var det dessutom det dummaste du läst kan du inte ha läst så mycket :)

Polisens våldsmonopol kan absolut sägas vara ett sätt att tillämpa våld för att minimera våld i stort. 

"…om det endast handlade om att lösa konflikter"

Jag kanske skulle varit tydligare, inte endast, snarare som ett sista alternativ, när allt annat fallerat. Hur civiliserat samhällen och kulturer är kan kanske mätas i hur långt det är till det sista alternativet. 

Ska man förbjuda något i lag bör man kanske tänka en vända på vem och hur man ska upprätthålla de lagarna. Pratar vi om våld i skalan krig mellan eller inom nationer/folkgrupper så blir det upprätthållandet snabbt ganska otrevligt. Snackar vi världspolis är vi nog väldigt farligt ute.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Emptymoment
10/29/18, 6:38 PM
#6

#5 Jag tror vi förstår varandra bättre nu. Och, det är som du säger, det sista vi behöver är en person eller grupp som har makten att styra eller förbjuda saker världen över. Det finns nog ingen människa eller grupp som klarar av ett sådant uppdrag.

Men jag tror vi har svävat ifrån ämnet och det TS undrade. TS pratade nog mest om ämnet i religiösa termer. Så jag tror vi får tacka för oss 🙂

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Annons:
[Hukanson]
10/29/18, 11:00 PM
#7

Naturligtvis är ljus och kärlek något som alla människor har och tar för givet. Men vad beror det på? Säkerligen att vi har ett  samhälle som har det som värdegrund. Om så inte vore skulle livet innehålla fler svårigheter…kanske just fler medborgare som ville utplåna allt för att få ett samhälle som bättre överensstämde med deras egna åsikter.

Det kallas för negativ fred om man vill ha militär och polis att upprätthålla fred och stabilitet. Vad jag undrar är om det har blivit tid att börja övergången till positiv fred. Ett samhälle utan militär och polis. Ett samhälle som upprätthåller sin värdegrund på något annat sätt.

Emptymoment
10/30/18, 12:14 AM
#8

#7 Jag önskar att det gick, men som mänskligheten ser ut idag, och har gjort i tusentals år så kommer det aldrig gå utan någon form utav ordningsmakt/rättsväsende eller liknande. Men även med dessa myndigheter och makter lyckas vi inte uppnå en värld utan våld och lidande. Det talar om hur ur-usel mänskligheten är. Missförstå mig inte, jag älskar människor, både nära och kära men även unika individer som kan vara helt fantastiska. Det är mänskligheten som ras/art jag hatar.

När jag berättar för folk att jag tror att den enda lösningen är total utrotning, så tror folk att dem orden bottnar i hat eller att jag vill skapa lidande. Men det är precis tvärt om. Lidande, i alla dess former är det värsta jag vet. Inte död, ilska eller sorg, som allt är en del av livet, utan rent lidande. Och jag kan inte se någon annan lösning än att allt raderas och låter det börja om på nytt.

Det är inte vad jag vill, men vad jag tror måste ske. Och jag är väl medveten om att det innebär mig själv och allt/alla jag håller kära.

Så om du trodde att jag och 772MM önskade mer polis och militär på grund av att vi tror att det skulle lösa allt, så missförstod du nog oss ganska rejält.

Trevlig natt!

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

[Hukanson]
10/30/18, 4:03 PM
#9

#8 Ditt perspektiv är litet gammaltestamentslig…som om Herren Gud skulle vara så missnöjd med mänskligheten att han låter en solflare exvis bränna jorden och låta alla förgås. Eller tänker du dig att någon upplyst despot typ Donald Trump skulle bli så irriterad över Kinesiska tullavgifter att han beordrar full kärnstridsrobot attack?

Nja jag hoppas mer på en övergång till positiv fred.

Emptymoment
10/30/18, 6:16 PM
#10

#9 Jag beklagar men jag har noll tilltro att gud(om det nu finns en) är en vänlig kraft. Då skulle denne Gud har satt ner foten för många tusen år sedan. Om man kan se ner på värld och se all misshandel, missbruk, våldtäckter av vuxna och barn, krig, svält och fattigdom, UTAN att ingripa, ja då är man inte välvillig.  Men det sagt, respekterar jag din tro och klankar inte ner på varken dig eller din tro. Om du finner ljus och hopp i det, så ska du fortsätta tro. Jag vill absolut inte ta din tro ifrån dig.

Haha, Njae människan är bra på att skapa lidande men vi kan inte ens förstöra vår egen värld snabbt nog🤪 Jag undersökte faktiskt vad som skulle krävas för att förstöra världen omedelbart, på några sekunder utanatt skapa lidande och hittade flera vetenskaps artiklar om saken. Det kraftigaste vapnet som någonsin har använts och som finns(för allmänhetens vetskap) heter " Soviet Bomba". Och den hade en sprängkraft på x antal megaton. Vi har släppt en enda sådan under vård tid. Enligt flera forskare skulle vi behöva flera miljoner upphöjt i elva sådana för att kunna förvandla jorden till smulor. En enda skulle vara som att kittla lite på jordytan. Det var en löjligt stor siffra, tror det var 11,00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 stycken sådana vi skulle behöva 🙂.

Jag hoppas dock att du har rätt. Jag vill ha fel.

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Upp till toppen
Annons: