Annons:
Etikettallmänt
Läst 1803 ggr
[Vianca]
9/23/18, 6:11 PM

Vägen valde mig

Den längsta resan är inåt, det är livets resa. Vandring mot livets okända djup. Det handlar om Dag Hammarskölds, Vägmärken. Som Fd Ärkebiskopen KG Hammar uttolkar. Hur vägen valde mig, flera intressanta reflektioner. 

Läs och begrunda. https://www.svenskakyrkan.se/pdf-filer/DagH_inlaga.pdf

Annons:
[Hukanson]
9/24/18, 5:52 PM
#1

KG Hammar är ju ett exempel på hur Morgondagens Gud teologin ändå blir mer och mer internaliserad i vårt tänkande. KG ser Guds egenskaper i människor och naturen och blir själv välsignad i att fullt dela detta. Gud bor inte bara i heliga byggnader och heliga sakrament utan är det heliga i allting. När vi ser och delar kan kommunikation uppstå och den heliga vägen blir levande.

[Vianca]
9/25/18, 6:42 PM
#2

Instämmer till fullo.🙂

testbilden
1/22/19, 9:12 PM
#3

Kan ni beskriva morgondagens gud-teologin?

[Hukanson]
1/23/19, 12:23 AM
#4

Tack för att du frågar efter den teologin Testbilden! Eftersom tiden är sen på dygnet och ämnet är stort och komplext kan man säga så måste jag be att få återkomma med det senare.

[Hukanson]
1/23/19, 10:32 AM
#5

Morgondagens Gud - den fjärde transformationen av mänskligheten.

Neale Donald Walsh har blivit kallad och välsignad att skriva uppenbarelser om vår gudsrelation i en ny fas av vår utveckling och teologin är främst skriven i boken Morgondagens Gud som finns i bokhandeln.

Den första transformationen kom för 35000 år sedan när mänskligheten vaknade till självmedvetande. Den andra transformationen kom för 10000 år sedan när mänskligheten blev bofast och sedan för 5000 år sedan bildade stater. Den tredje transformationen skedde för 300 år sedan när mänskligheten övergav det stabila bondesamhället och utvecklade vetenskapens/industrialismens materiella expansion. 

Den fjärde transformationen sker nu som ett andligt uppvaknande som innebär att vi vänder oss bort från att hitta lösningar i det vi redan vet till att forska i det vi inte vet.  Vi hedrar traditionen men vänder oss bort från allt som inte tjänar livet i en ny medveten evolution. Vi väljer att uppleva en medveten evolution där vi själva skapar vår Andlighet som vi lever den. Livet är en lek tillsammans med Gud som är livet självt, kärleken självt, sanningen självt, ljuset självt.

Politiken är vår Andlighet som vi lever den. Ekonomin är vår Andlighet som vi lever den. Skolorna är vår Andlighet som vi lever dem.  Relationerna är vår Andlighet som vi lever dem. Sexualiteten är vår Andlighet som vi lever den. Våra liv är vår Andlighet som vi lever dem.

Vad rekommenderar Morgondagens Gud?  Dagliga böner, meditationer, stillhet tystnad. Daglig kroppsträning motion fysisk ansträngning. Hälsosam kosthållning och viktkontroll. Tjäna livet - ditt eget först. Sök andlig föda - läs böcker, gå i kyrkan, templet, skogen. Sök det större perspektivet och lev ödmjukt. Kom ihåg att inget existerar, kan existera, utanför Gud

Morgondagens Gud är den Stora Guden. Gårdagens Gud var den Lilla Guden som var vissa saker men inte andra, var källan till allt positivt men erkände Djävulen som källan till allt negativt. Morgondagens Gud är allt och alla - allt som lever, rör sig och finns till. 

Morgondagens Gud kräver inte att man ska tro på Gud.

Morgondagens Gud saknar könstillhörighet, storlek, form, färg och alla de attribut som kännetecknar en individuell levande människa.

Morgondagens Gud talar med alla hela tiden.

Morgondagens Gud är inte åtskilt från något utan är allestädes närvarande, allt i alltet, Alfa och Omega, början och slutet, den sammanlagda summan av allt som någonsin funnits, finns nu och någonsin kommer att finnas. 

Morgondagens Gud är inte en enskild supervarelse utan den fantastiska process som kallas livet. 

Morgondagens Gud förändrar sig ständigt.

Morgondagens Gud har inga behov.

Morgondagens Gud ber inte om att bli tjänad utan är en tjänare åt allt levande.

Morgondagens Gud är villkorslöst älskande, icke dömande, icke fördömande och icke straffande.

testbilden
1/23/19, 11:35 AM
#6

Det är intressant att notera, jag är lite av en sökare , jag läste en termin religionsvetenskap . Då var det en dansk som jag glömt, teolog, som skrev en bok som jag glömt, det outtalade kravet? Eller nånting sånt. Jag slogs av att moderna kristna teologer tycktes med att försöka tolka om kristen tro så att den blir kompatibel med dagens värderingar och tankeströmmar ! Hans tes var något i stil med att den tillit vi måste känna för att leva i världen - det är exakt det kristendomen handlar om. Kristendomen bli allmänt existentiell, Man vill visa att kristendomen är modern , och det verkar som mindfullness-tanken är populärare än jag fattat! När jag närmade mig den, inte visste jag om att den representerar en massrörelse vara förgrundsfigurer är med i Oprah..! Likväl är det bra idéer Om jag läser bibeln utifrån ett meditations och mindfullnesspersktv och tänker på synden typ som egots manifestationer - jag tycker inte det kolliderar direkt med Jesus budskap om ärlighet mot sitt Inre , kärleksfullhet mot varat sig själ och alla människor och en kamp mot begär och mörker

Annons:
[Hukanson]
1/23/19, 1:07 PM
#7

Dagens budskap är att vi alla individuellt är Kristus och att vår "uppgift" är att omfamna möjligheten att leva med Jesu etik och moral - att närma oss Gud och de andliga lagar som Gud är i sin skapelse av Människan och mänsklighetens materiella civilisation på planeten här och nu.

Alla religioner är Gårdagens Gud - något kvalitativt nytt har kommit för människan:  En Galactic Alignment, en Ascension, ett Shift, en Golden Age, en First Contact, ett New Message. 

Crescendot för Gårdagens Gud var Mayakalenderns avslutning på den högsta nivån: den universella. Denna avslutning öppnade för Vattumannens Tidsålder och Morgondagens Gud av Universella Principer. 

Därmed inte sagt att Gårdagens Gud inte längre existerar, att hans profetsior inte längre gäller. Det är samma Gud bara i en annan relation med människan, en modernare version av Skaparen. En version som bättre svarar mot mänsklighetens utvecklingsbehov. En version som är helt enhets och enighets orienterad.  En Värld, En Mänsklighet, En Gud.

testbilden
1/23/19, 2:20 PM
#8

Ja så uppfattar jag en modern kristendom, att man ska leva i jesus, efter jesu ord,  och en del av det är att döda egot, vända sig mot världen och uppleva den materiella världen och människan som någonting gott , naturen,  kroppen, göra gott leva kärleksfullt utan baktankar, öppet rent

Utgångspunkten är att Gud förlåter, och tanken bakom är iden om att jesus dog för våra synder, och att alla människor är syndare, och att om man ärligt inser synden och ber Gud om stöd eller nåd, så ska man känna att Gud förlåter syndaren som vill leva i jesus anda, dvs ett gott och utåtvänt kärleksfullt liv

testbilden
1/23/19, 2:28 PM
#9

Sen verka ju i praktiken många kristna lägga vikt vid bibelorden och exakta ordalydelser om olika historiska detaljer i gamla testamentet och anse att bibeln som helhet är helig, och att allt som står i den stämmer. Det är nog det som skulle hindra mig från att bli kristen. Jag känner verkligen för jesus ord och gärning, och jag kan känna en gudomlig närvaro och sammanlänkning mellan hans ord och Gud och kyrkan, men jag  förstår inte lusten att dyka ner i plågan och blodet, att bada i jesu blod, att rena sig i blod, eller vad någon onan eller noa gjorde eller vad dom egentligen pysslade med i sodom och gomorra. Jag tänker mig NT som en vittnesbörd som samlats ihop under hundratals år, traderats och ändrats. Samma för GT, en historisk berättelse om en grupp människor som tillbad Gud i tempel och med offer och deras öden och äventyr. På ett ungefär tänker jag mig berättelserna om Jesus är sanna, och inspirerande. Men kyrkan som växte fram, med olika konferenser, olika gräl om ordalydelser i trosbekännelsen, olika ritualer och syn på prästerskapet, hur kan man uppfatta detta jordiska som någon som i sig är heligt och ett måste att inpassa sig i?

[Vianca]
1/23/19, 3:54 PM
#10

Intressant läsning och funderingar. Jag tror att vi människor lever i sviterna i kristendomen skugga. Kyrkan var allrådande bestämde hur människan skulle leva. Att tänka ur den boxen är nödvändigt för att komma vidare. Både Gt och Ny är skriven av människans hand. Titta på Gnostikerna, en annan bild framträder om Jesus. En symbolisk Jesus framträder. Thomas evangeliet säger helt annorlunda än Nt. Även Nt har gnostiska uttryck i sig.

Upp till toppen
Annons: