Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 893 ggr
[Hukanson]
1/8/16, 12:14 PM

Tro på Framtiden

På nittonhundratalet då jag växte upp, ganska länge sedan alltså, kändes det som om hela den civiliserade världen satte upp ett mål att sträva till, på gott och ont. Framtiden var alldeles obekant, det gick inte att veta i förväg vad som skulle komma…till skillnad från förr i tiden då allt var likadant hela tiden med undantag för att saker och ting blev litet förändrade enligt modets skiftningar. 2012. Det magiska årtalet. Den hemlighetsfulla gudomliga milstolpen i mänsklighetens utveckling. Inträdet i Ljusets Civilisation på allvar, science fiction på riktigt med allt vad det innebar. En framtid att frukta och att älska. En framtid som ändå var långt långt borta i Det Okända. Idag stavar vi årtalet 2016 och våra barn är borta i cyberkrigens dimma. Våra bröder och systrar spelar Bingo eller Jackpot Joy på det världsomspännande nät so har tagit hela vår värld och existens i besittning. Utan en fungerande webkontakt rasar vår tillvaro ihop som en konkurs och vår käraste ägodel är anteckningsboken med alla adresser, koder och lösenord. Så det är kanske bara på film…i våra medvetanden …som framtiden har blivit det underbara paradis vi hoppades på. Men visst har vi det bra…visst kan man leva som i himmelen om man har förverkligat utbildning, rikedom och nätverk. Visst kan man då förverkliga sig själv, göra nästan vad man vill, var man vill. Leva i glädje, lycka och ljus på ett sätt som man knappt kunde fantisera om på nittonhundratalet. Vår framtid då? När vi nu har passerat 2012 vad skall vi då se fram emot? Vad är nästa nivå? Vilket år fokuserar vi vår strävan till? Jag har sett årtalet 2077 på många ställen. Jag har förstått att det är ett årtal då utvärderingens eftertanke ser tillbaka på 2012 och undrar om det var den sanna vägen som världen började gå då. Går vi vår sanna väg åt rätt håll med den teknologiska rikedom vi har. År 2077 måste vi ta ställning, måste vi se sanningen i vitögat. 2077 har vi säkerligen arbetat in oss i robotsamhället och vad människan då gör kan vi nog inte idag ens fantisera om. Men en sak är säker. Vi kommer fram till 2077 allihop. Även de som flyttat till Mars kolonierna.

Annons:
Upp till toppen
Annons: