Annons:
Etikettacim
Läst 820 ggr
[Kathja]1
6/11/15, 7:44 PM

ACIM - lektion 85

Dagens repetition kommer att omfatta dessa tankegångar:

Mitt agg döljer världens ljus i mig. Mitt agg visar mig det som inte finns, och döljer för mig det jag vill se. När jag har förstått detta, vad skall jag då ha mitt agg till? Det håller mig kvar i mörkret och döljer ljuset. Agg och ljus hör inte ihop, men ljus och sant seende måste förenas för att jag skall kunna se. För att kunna se måste jag lägga mitt agg åt sidan. Jag vill se, och detta kommer att vara det medel genom vilket jag kommer att lyckas.

Specifika tillämpningar av den här tankegången kan göras i dessa former: Låt mig inte använda detta som ett hinder för seendet. Världens ljus kommer att lysa bort allt detta. Jag har inget behov av detta. Jag vill se.

Min Frälsning kommer från mig. I dag kommer jag att förstå var min Frälsning är. Den är i mig eftersom dess Källa är där. Den har inte lämnat sin Källa, och därför kan den inte ha lämnat mitt sinne. Jag skall inte söka efter den utanför mig. Den går inte att finna utanför och sedan föras in. Men från mitt inre kommer den att sträcka sig utåt, och allt jag ser kommer bara att återspegla ljuset som lyser i mig och i sig självt.

Följande former av tankegången är lämpliga för mer specifika tillämpningar: Låt inte detta fresta mig att söka min Frälsning utanför mig. Jag skall inte låta detta störa min medvetenhet om Källan till min Frälsning. Detta har ingen makt att ta bort frälsningen från mig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: