Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1297 ggr
[Kathja]1
2015-03-31 10:23

Längtan efter livet

"Som hjorten längtar till vattenbäckar, så längtar min själ efter dig , o Gud" (ps 42:2)

I varje människa bor en inre längtan efter något, vissa säger att detta något är Gud andra tror att längtan är något annat. Jag tror att längtan är törsten efter Gud och att den finns i våra hjärtan, att det är så Gud har skapat oss så att vi inte ska tappa bort hen helt när vi lever våra liv här på jorden. Utan vi ska ha en inre drivkraft som likt en målsökande missil leder oss mot ljuset.

Ofta fyller vi dock livet med annat. När vi låter vårt Ego (hjärnan) styra våra steg hamnar vi gärna på villovägar där vägskyltarna säger oss att det vi söker är resor, en ny soffa, smalare kropp, en ny partner, mat… Ja allt det där som vi dagligen matas med att vi behöver för att vara lyckliga. Och där vi vandrar på våra villovägar tror vi att detta är sanningen vägen och ljuset.

Vi behöver stanna upp och fråga oss själva - är detta jag gör i samklang med min inre röst? Är detta kärlek? Om inte kan vi vara helt säkra på att vi har hamnat lite offroad. För vägen till livet och kärlek går via kärlek. Inte via konsumtion och mer eller mindre desperata relationer.

Annons:
Barnatro
2015-03-31 11:49
#1

Visst är det lätt att vi leds på villovägar i livet. Vägen till kärlek går via våra hjärtan och Guds budskap till oss alla.

white lady
2015-03-31 18:34
#2

Man bör aldrig svika sig själv i alla fall, då finner man aldrig hem. 🌺

En retreat är aldrig fel.För att umgås med sig själv, är ju inte fel.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Upp till toppen
Annons: