Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2369 ggr
[Kathja]1
2014-10-07 17:59

Klottertråd

Här är det bara att skriva på om stort och smått. Dela gärna med dig om dina vardagstankar.♡

Annons:
ollivoll
2014-10-07 20:54
#1

Hmm, tänkte fortsätta skriva på tråden, hur vi blir ihågkomna….men jag fortsätter här istället:) Jag berättade för mina nära att när jag dör, så ska jag förutom donera mina organ kremeras och spridas för vinden. På något sätt känns det mer som frihet än att bli nergrävd i en trång kista. Blev lite olika reaktioner på just samtal om Döden och begravning etc.

[Hukanson]
2014-10-07 21:04
#2

Va bra med en klottertråd för då kan jag klottra ner vad morgondagens tro är… Morgondagens tro är bara kärlek, den tjänar livet utan egna behov och är i ständig förändring. Den är den fantastiska process vi kallar livet. Morgondagens tro är allestädes närvarande för den är allt i alltet som Alfa och Omega, början och slutet, den sammanlagda summan av allt som någonsin funnits nu finns och någonsin kommer att finnas. Morgondagens tro talar med alla hela tiden men är inte en tro på människokroppen - den har inga individuella krav.

[Kathja]1
2014-10-08 07:53
#3

Olli   - Det är nog för många svårt att tala om Döden eftersom man ser det som slutet. Själv bryr jag mig som sagt inte om vad man hittar på tror jag 🤔, skulle väl kunna tänka mig att bestämma något för att underlätta för de som finns kvar. Får nog fundera över det tror jag…

Hukason - Visst är det så! Jag la upp en text från boken Morgondagens Gud av Neal Donald Walsh där man just bytte ut "gud" mot "livet". Gud ÄR livet, och allt som existerar hör därtill. Morgondagens tro är ingen religion, det är alla religioner och allt som står utan för dem. Morgondagens tro är inget man kan välja bort, man kan bara välja bort att inse. Gud har inget annat syfte med oss än att vi ska leva med hen, med andra ord MED det naturliga flödet av kärlek.

[Hukanson]
2014-10-08 08:45
#4

Har Gud ett syfte? Jo det är jag säker på. Gud tror på Himmelriket och vill förena sig med det. Gud vill använda och utveckla det materiella att tjäna och underlätta den jordiska existensen. Guds syfte är att växa i förmågor och skickligheter, att förverkliga sitt högre Själv med materiella konstruktioner på jorden som ett himmelrike på sin Jord.

ollivoll
2014-10-08 18:48
#5

Hukanson, eh, va?! Jag förstår nog inte….. Gud vill använda och utveckla det materiella ….. Ursäkta jag menar inget illa utan tvärtom, jag undrar mer vad du menar:)

[Hukanson]
2014-10-08 19:02
#6

Måste läsa det med förståelsen att Gud=Livet går det bra?

Annons:
ollivoll
2014-10-08 19:30
#7

Gud=Livet , visst kan det vara så :) eller Gud = kärlek och tacksamhet, varför materiella i det? Jag missförstår nog men jag ser inte den matriella världen som ett paradis direkt……

[Hukanson]
2014-10-08 19:46
#8

Tålamod och arbetsvillighet Ollivoll…det finns en plan.

ollivoll
2014-10-08 20:44
#9

#8 jag tror dig:) det finns en plan för allt:)

[Kathja]1
2014-10-09 00:21
#10

Den materiella världen som du kallar den Olli är vad du ser den som. Välj att se Guds plan och kärlek i allt som är istället för att se "fel" och "elände" - allt som sker är alltid helt enligt vad vi har valt att uppleva. Det kan aldrig vara dåligt om vi inte väljer att se det som dåligt.

[Hukanson]
2014-10-09 06:42
#11

Yepp, internet är vad vi gör det till.

[Kathja]1
2014-10-12 11:40
#12

Hej alla fina! Idag är jag på jobbet, har min helg så jag hänger här från fredag eftermiddag till måndag morgon. Inga problem med vad jag ska göra iaf! Jag gillar mitt jobb förutom det att jag har svårt att hålla mina "morgonrutiner". Hemma startar jag alltid dagen med en sväng i skogen och så meditation på det och här blir det ju såklart lite si och så det. 😕Men man får ju ta det goda med det "onda".

Jag tänkte vidare på det där om att "Gud vill använda och utveckla det materiella att tjäna och underlätta den jordiska existensen". Förr var det nästan en synd att andliga och troende som utövade sin grej tog betalt - det är ju ett kall så det ska räcka att du får göra din grej. Typ. Man nu kommer det allt  mer att det är okej att tjäna pengar, vilket är skönt tycker jag. Det är ju med pengar och saker är ju som med allt annat - inget ont eller dåligt om du inte väljer att se det som det.

Jag har det senaste trillat in på detta med mantran, skrev om det i en annan tråd, och en guru vid namn Dr Pillar och är mycket inne på just detta, att det inte är fult och att det ena inte behöver utesluta det andra.

Jag tror hur som helst att det är bra att man lyfter frågan och öppnar upp lite kring detta. Vad tror du?

[Hukanson]
2014-10-12 16:45
#13

Jag tänker du behöver fundera över om du verkligen ser skillnad på Gårdagens tro och Morgondagens tro.

Annons:
[Kathja]1
2014-10-12 18:34
#14

Gårdagens tro och Morgondagens tro är inte den samma. Däremot är gårdagens Gud och morgondagens Gud den samma. 😎

[Hukanson]
2014-10-13 05:55
#15

En viktig aspekt av Gud är människan. Man måste förstå att allt handlar om att skapa människan, få människan att växa och bli stor och stark. Gud klarar sig bra utan människan för Gud är redan stor och stark. Så hur gör då Gud för attcskapa människan? Jo han skapar Gudsmanifestationer på lämpliga ställen i evolutionens tidslinje. En Gudsmanifestation är både av himmelen och jorden. Det innebär alltså att vissa människor är kallade att manifestera gud/himmelen/religionstro som mission. Alla religioner har blivit till så även Morgondagens Gud/himmel/religiontro genom Neale Donald Walsh. Det är genom honom Gud har tillkännagivit sin vilja att människorna skall uppfatta Gud på ett nytt sätt och förstå livet och tillvaron på ett annorlunda vis. Så vi ska aldrig tro att vi kan sitta hemma och fantisera en egen version av Gud som det passar oss själva…det är ju inte klokt. Inför Gud är vi alla jämställda som en. Vi har en gemensam arbetsuppgift med vår jord. Så vad jag menar är att Gud är alltid Gud men vi är inte smartare än att vi måste erkänna vår nivå. Just nu måste vi bekänna färg om Gårdagens Gud eller Morgondagens Gud. Detta är en stor och svår och ångestskapande process att revolutionerande ändra Gudsmanifestations tro. Morgondagens Gud är Livet självt, inga krav eller behov och ingen människogestalt att tjäna och dyrka. Ingen person att upphöja till Gud och hålla helig. Bara en insikt om den graniosa storheten i guds allestädes närvarande helighet!

[Kathja]1
2014-10-13 06:50
#16

Vackert skrivet! Jag håller med helt och fullt. Det där borde vara en egen tråd då det är viktigt att förstå just det där. Att omfamna den vetskapen är att omfamna "morgondagens tro" och att se Gud för vad hen är. ♡

[Hukanson]
2014-10-13 08:03
#17

OK

ollivoll
2014-10-13 19:55
#18

Njae, kanske inte ska skriva detta men jag menar inget illa och jag säger mig inte ha rätt. pengar utgör klasskillnader. Rika, medelklass, fattiga. Jag är lite för konspiratörsaktig när det gäller att se på pengar i samhället. Pengar gjordes för att kuva oss och få oss att tappa bort vårt andliga jag och tänka mera ego jag. Viss är pengar viktigt, för vi har accepterat det så. Men skulle det ske en naturkatastrof som slår ut det mesta i världen så har pengar inget värde. Internet litar jag inte på för fem öre, jag kan inte i detta läge vara utan den, men tror den är en del av att ha koll på befolkningen. Sen menar jag inte att den som har mycke pengar och har mycke matriella ting är mindre andlig än den som inte har det. Absolut inte. Håller med kathja man väljer bara hur man vill se på saken:)

[Hukanson]
2014-10-13 20:43
#19

En aktuell kanalisering från Saul säger; "You look around you in your illusory world of fear, anxiety, trauma, pain, and suffering and you ask “How could God allow all this?” Well, of course He does not allow it, and He has never entered your illusory world to play insane games with you. He gave you the power that is His, all of it, and because Love does not demand, manipulate, enslave, or direct, It allows, you were able to build the illusion, enter into it, and pretend that it was real. And within it you established a set of horribly unloving rules and regulations, claimed that they were His, and then took it upon yourselves to enforce them most bruisingly on His behalf. What incredible arrogance that was!"

[Alder]
2014-10-17 13:10
#20

Idag låter jag alla mina måsten blåsa bort. vad söker människan efter?.
Vad finns det efter alla måsten,mer måsten. stanna upp och andas, och bara vara.
Idag känner jag bara en enorm tacksamhet till allt och alla.🙂

Annons:
[Kathja]1
2014-10-17 19:13
#21

Måsten skapar vi själva, välj att de inte ska finnas i ditt liv och de kommer att försvinna. Se dem med andra ögon.

[Alder]
2014-10-17 19:29
#22

Det är tyvärr av gammal vana.🤫

[Hukanson]
2014-10-18 07:04
#23

Alder, jag ger dig ett citat av Britney Spears för morgondagen; "Inspirational thoughts from my assistant Katie (today's her birthday): The point of demons is not to silence them. Silencing something does not make it go away, and nothing stays quiet forever. You must sprint, head first into your demons, look them straight in the eye, and say "I am the captain now." The point is to tell them who is boss. When you have thrived in and conquered your darkness, and the parts of yourself that you keep secret, you allow the light to radiate from your finger tips and blast the self loathing and desperation they inflict on your soul. You turn your demons into your lessons, you ace those suckers, and you live your life like the boss ass bitch that you are."

ollivoll
2014-10-18 10:22
#24

#20 Känner igen det där för väl:) Försöker att vända på måsten och dåliga samveten till att tänka: så här gör jag och jag gör det bästa av det, orkar jag inte så är det också helt acceptabelt:)

[Kathja]1
2014-10-18 10:45
#25

Vanor är bara inlärda beteende, så det är bara att lära om. 😎 Och jag som har gjort det med besked vet att det går, man får vara lite enveten bara.Och öppen för de hintar man får om vad man ska "göra"just där och då. Helt klart värt jobbet. 👍

[Alder]
2014-10-18 11:56
#26

Ja, det är som du säger Kathja. det gäller att vara enveten och lyhörd.

[Kathja]1
2014-10-18 11:59
#27

Meningen med livet är att vi ska leva i harmoni, av och med kärlek. När vi så gör (tänker och/eller agerar) saker som inte leder till harmoni så mår vi dåligt.

Annons:
[Alder]
2014-10-18 12:02
#28

Det vore så kul om ni som är nya besökare på sajten, gjorde ett avtryck i inläggen.😉🙂

[Kathja]1
2014-10-18 13:09
#29

Ja det håller jag med om Alder! Nu är i alla fall 58 medlemmar, hade varit roligt att få upp aktiviteten ännu mer. Skapa gärna egna trådar med frågor, information eller bara  tankar  du vill bolla med andra. Tanken är att det ska vara högt i tak här inne.

LeJ
2014-10-20 01:54
#30

Hej.

Jag har aldrig skrivit här inne innan, tror jag inte iaf.  Minnet är lite sådär ibland. Jag kallar mig modern kristen, alltså kristen men tror inte att varje berättelse i bibeln ska tolkas bokstavligt. Så var hör man hemma då på iFokus? Tänkte kolla in denna sajten lite.🙂

[Kathja]1
2014-10-20 13:24
#31

Då passar du perfekt här inne! Välkommen i vår lilla skara. ♡

LeJ
2014-10-20 20:21
#32

#31 Tack.🙂

[Hukanson]
2014-10-20 20:23
#33

Så hur tror en modern kristen? Är det kristet att läsa Bibeln på internet?

[Kathja]1
2014-10-20 20:30
#34

#33 Skulle det spela någon roll var man hittar texten menar du? 🤔

Annons:
[Hukanson]
2014-10-20 20:42
#35

Det kan vara en fråga för den moderna kristendomen…en början på ett samtal om religion och Andlighet.

[Kathja]1
2014-10-20 20:48
#36

Jag blev förvirrad eftersom det för mig inte spelar någon som helst roll. Jag tror inte ens att bibeln är det viktigaste utan att man kan skapa en relation med både Gud och Jesus utan att läsa den.

Jag är en sådan där som har gått den långa vägen till tro via att själv filura på livet och sedan hitta belägg för det jag kommit fram till i tex bibeln. Jag konfirmerade mig som vuxen, jag var 33 år, och känslan när jag satt där med världens bästa präst och insåg att allt jag hade klurat ut själv fanns redan i bibeln. Det var stort! Därför vet jag att man inte behöver börja i den endan. 😎

LeJ
2014-10-20 21:17
#37

#33 Med modern kristen menar jag att jag som sagt inte tror att allt ska tolkas bokstavligt i bibeln. Alltså jag förnekar inte evolutionen t ex, jag tror att bibeln till viss del får läsas som en historiebok,  den är skriven av människor som levde för 2000 år sedan, och den är skriven efter vad man visste och trodde då, men budskapet i bibeln är lika viktigt, Jesus är lika viktig än.🙂

LeJ
2014-10-20 21:20
#38

Tycker också det är väldigt intressant att fundera på hur det verkligen var på Jesus tid, vad som hände egentligen. Judas är jag väldigt intresserad av.

[Kathja]1
2014-10-20 21:57
#39

Jag håller med om att det är intressant, framför allt eftersom detta är människor som har påverkat andra människor i över två tusen år. Det är ju ett tag. 🤪

Men jag personligen är nog mer intresserad av varför bibeln ser ut som den gör, vilka som formade den, syftet med den, vad som kom med och vad som inte kom med. Sedan vet jag att många kristna och främst de text trogna menar på att allt är Guds ord rakt av och att inget är borttaget eller dit lagt, men det vette fåglarna. 🤔 Även Guds ord tolkas av den som får det till sig, allt har gått genom ett människofilter, ett filter som var format av sin tid. Precis som att läsaren tolkar utifrån vem denne är. Och jag tycker generellt sätt att människor är intressanta så därför blir det intressant att se hur olika man kan tolka samma text.

Jag och min man läste till exempel med två stycken vittnen (Jehovas) under två år. Super spännande! Och vi lärde oss att hitta bra i bibeln. 😎Men de tröttnade på oss när v började ställa "obekväma" frågor, men det var roligt så länge som det varade. 😃

[Hukanson]
2014-10-20 22:24
#40

Vi säger alla ungefär att Jesus är det viktigaste men att man inte behöver läsa Bibeln för att tro på honom. Det är just det som är syftet med Bibeln därför att det är syftet med skapelsen - att sätta Jesus som ledare för skapelsen av mänsklighetens utveckling från primitiv varelse till utvecklad teknikskicklig Människa. Syftet med allt i Bibeln är att bära vittnesbörd om att det finns en Gud som har den viljan att älska sina barn i köttsligt liv med sådan vishet. Detta kallas rättfärdighet.

[Kathja]1
2014-10-20 22:34
#41

Jag anser inte att Jesus är viktigare än någon annan, han valde bara att tydliggöra för oss andra vad vi är och vad vi kan göra. Och det viktigaste är inte att tro på honom utan att leva som han gjorde.

"Låt det sinnelag råda hos er som också fanns hos Kristus Jesus. Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud utan avstod från allt och antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till Döden, Döden på ett kors." (Filipperbrevet 2:5-8” )

"Om någon vill tjäna mig, skall han följa mig, och där jag är kommer också min tjänare att vara. Om någon tjänar mig, skall min Fader ära honom. "(Joh 12:26)

Annons:
[Alder]
2014-10-21 10:14
#42

Min tolkning är att vi människor trasslar till det, när det gäller skrifterna.
(Medvetet eller omedvetet). Jesus vägvisaren som han var, förklarade med enkla ord vägen till Guds rike.

[Kathja]1
2014-10-21 19:54
#43

Det blir kanske lätt "trassligt" när det är mycket text, ibland väldigt detaljerad och ibland enbart metaforer.

LeJ
2014-10-24 17:17
#44

Något jag har funderat på på sistone, är det ok att säga vad som helst och förklara det med att man följer bibeln? Måste man inte ändå ha vanligt hyfs liksom?

[Kathja]1
2014-10-24 19:12
#45

Jag anser inte att man kan säga vad som helst om man följer bibeln, vissa delar är ju när allt kommer omkring mer centrala än andra. 

Ska man följa -  "Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. Detta är det största och främsta budet. Sedan kommer ett som liknar det: Du skall älska din nästa som dig själv" (Matt 22:37-39)

Och - "Allt vad ni vill att människorna skall göra er, det skall ni också göra dem. Detta är lagen och profeterna" (Matt 7:12)

Det innefattar medmänsklighet, tolerans, respekt och kärlek till ALLA.

LeJ
2014-10-24 19:58
#46

Precis det jag menar Kathja. Bara funderar ibland när jag ser saker som påminner om min frikyrkliga uppväxt. Det var mycket hot om helvetet om man inte gjorde som dom sa, massa dömanden och massa högmod. Jag är bättre än du och jag kommer självklart till himmeln, typ.

Men jag förstår inte alls hur det funkar med kärleksbudskapet i bibeln. De verserna du skrivit här är ju verkligen något att leva efter, Gud dömer inte vi, men framförallt älskar han oss och vill att vi ska älska honom och varandra.

[Kathja]1
2014-10-24 20:16
#47

Jag tror att som i så många andra fall så förmörkar människornas rädslor deras hjärta och sinne. De ser helt enkelt inte vad de själva gör utan tror helt och fullt att de lever enligt kärleksbudskapet.

[Kathja]1
2014-10-26 10:01
#48

Önskar er en fin söndag! Här är det blåsigt och grått idag, passar perfekt eftersom vi (min man och jag) har fastnat i serien Da Vincis demoner - den är helt perfekt att maraton kolla en sådan här dag. Så det ska vi roa oss med när han vaknar.

Själv har jag varit vaken i några timmar redan,har hunnit med mina morgonrutiner -  dricka te och meditera. Vad har du på agendan en sådan här dag?

Annons:
[Alder]
2014-10-26 13:25
#49

Tack desamma, det verkar vara en grå årstid. det jag hade tänk göra, blev ej av men det hinns någon annan dag istället.
Snart ska vi på våffelkalas.😉

Älvan
2014-10-26 20:56
#50

Jag och barnen delade vårat bröd och åt det tillsammans med en man som satt utanför affären. "Ät detta bröd till min åminnelse. Som detta bröd är ett är ni alla en". Ungefär så. I gemenskap och kärlek. Och bara sekunden innan var vi främlingar. Efter det vänner. Förklädd Gud. Är han som satt där.

[Kathja]1
2014-10-27 07:06
#51

Det är så vackert Älvan! 🤗Funderar över varför man (läs jag) inte gör det… Ploppar upp en tanke om att göra fel. Vill man ha pengar så vill man inte ha bröd, typ. Vilket är så dumt så dumt! För känner man att man ska "dela sitt bröd" med någon så är det ju vad man bör göra. Tack för att du delade och bidrog till ännu en puzzelbit i Jag-puzzlet.

Idag vaknade jag väldigt tidigt, låg sedan och klurade lite på nattens dröm. Är du sådan som analyserar dina drömmar? Man man brukar sucka på mig ibland och påstå att en dröm är en dröm, men jag vet annat. Inatt hade jag ett fullt sjå att välja kläder och det var bara vita och ljusrosa jag skulle ha, vilket är väldigt långt ifrån mig. Men jag kan ju ana vad både "kläder" och "rosa & vitt" kan betyda… 🤔

Idag känner jag mig lite nervös, ska iväg på healing för första gången om någon timme.Vet inte varför det känns pirrigt faktiskt, men jag vet att det är dags så det är bara att köra på. 🤓

[Kathja]1
2014-11-15 08:17
#52

Hej alla fina! Hur har ni det såhär månaden innan jul? Stressigt? Lugnt? Förväntansfullt? Neutralt? Jul är väl annars en sådan där sak som vi har skapat en mängd föreställningar omkring, och som i mångt och mycket har tappat fokus ifrån sitt ursprungssyfte. Jag tror inte att jag känner någon som firar jul för att fira Jesu födelse. 🤔 T.o.m de vi känner som är Vittnen (Jehovas vittnen) firar jul, fast de säger att de inte gör det. 😎

[Alder]
2014-11-15 13:37
#53

Har inte hunnit tänka i  dom banorna, Julbanan alltså 🤫 det får väl bli nästa månad. i kväll är det ett nytt avsnitt av Downton Abby  för ni som gillar 🙂. Frostig relation mellan Lord Grantham och Cora, så vi får se hur det slutar.😉
Hörrni, en trevlig helg på er.

[Kathja]1
2014-11-15 14:30
#54

Den serien har jag helt missat, har en man som hade fått krupp på den. 🤪 Vi kollar på "black sails" för tillfället, en piratserie. 😎

[Alder]
2014-11-15 15:18
#55

Vi har två stycken TV, så det är inget problems om någon vill se någonting annat onyttigt.🙂

Annons:
[Kathja]1
2014-11-15 17:13
#56

Så kan man också ha det men vi gillar att"hänga ihop" så här funkar inte det. 🤪 Men ikväll blir det "Så mycket bättre", ME LIKE!, där får han gilla läget. Jag brukar påminna honom om att han en gång sa att om jag är glad så är han glad. 😎

Älvan
2014-11-15 19:53
#57

Avskyr julen. Hela december är en ångestmånad och när det är över är jag glad över att slippa den i ett år. Jag fick en ide av Kathja att faktiskt fira julen till Jesus åminnelse och kärleksbudskapet och skita i traditioner vi haft så gott det går. Julen är en jobbig tid för dysfunktionella familjer, familjer utanför normen om kärnfamilj osv. Jag har i flera år försökt skapa egna traditioner, men trauman och minnen förmörkar den fortfarande. Jag önskar julen inte fanns alls.

[Kathja]1
2014-11-15 20:33
#58

Vi har alltid en stressfri jul, har i princip inga julklappar och nöjer oss med lite julmat. Julen ska njutas precis som alla andra dagar. Men vi har haft lite diskussioner här hemma! När jag skilde mig så valde jag och mina 

barn att skapa våra jular. Det var filmmys och pyjamas, god mat och lite julklappar efter behov. Julen var 100 % mysig och fylld av kärlek. Så träffade jag min man…Som inte gillar julen men ska ha en massa "måsten" trots det. Helt galet, och nu för tiden har han släppt de flesta av dem. 😇

[Kathja]1
2014-11-21 08:49
#59

Så var det fredag igen! Själv ska jag jobba hela helgen, har just varit ledig en vecka, så jag försöker att ställa om från ledig-mood till jobb-mood. Jag gillar att vara ledig och rå om min egen tid så det finns allt ett litet motstånd, tur det alltid är roligt när jag väl är där. 😎

Jag hoppas att ni alla får en härlig helg i alla fall. ❤️

[Alder]
2014-11-21 09:10
#60

Jag kommer också ha det fullt upp i helgen. får väl titta in när man får en lucka.🙂

[Alder]
2014-11-30 09:50
#61

Det är verkligen en magisk 1:a advent, rimfrost på träden. känns som kung Bore har visat sig på allvar.👍 Trevlig söndag på er.

[Kathja]1
2014-11-30 11:25
#62

Vad mysigt det låter! Här är det blåsigt och lite molnigt. Men inne är det skönt, stjärnor i fönsterna höjer mysfaktorn en del. Jag gillar när man får upp alla ljus och små lampor, det gör gott i denna ofta så mörka tid som november/december är. 

Ha det bäst alla fina! Nu ska jag se om jag kan få igång familjen så att vi kan äta frukost. 🙂

Annons:
[Kathja]1
2014-12-04 08:14
#63

Godmorgon alla vackra själar! Jag hoppas att ni har en fin torsdag. Jag är långledig och sitter och avnjuter mitt morgonte och lite morgonsurfning för att kolla vad som har hänt bland vännerna i världen. Jag har fått en te-adventskalender av en vän och det är så mysigt att "behöva" starta varje dag med en ny sort.

Igår var jag och min man på Beta, vi pratar tro med ett gäng andra från krokarna här. Vi har så mysigt! Beta utgår ifrån Feliperbreven så vi diskuterar dem utifrån olik ämnen. Igår pratade vi tillit. Det är så roligt för jag babblar ju på utifrån mitt sätt att se på Gud och tro (så klart!) och de älskar det! Det är mest pensionärer som är med och de är mest vana vid svenska kyrkans traditionella tänk. Som tur är har vi en super bra ledare så det är inget måste att vi ska hålla oss till något visst utan vi pratar tro med högt i tak. Älskar det! Funderar starkt på att starta någon enen grupp på sikt, men än så länge så håller jag mig till dem, och er.

Nu ska jag meditera lite så ha det så bra alla fina så hörs vi lite senare…

[Alder]
2014-12-04 11:56
#64

Tittar in och hejar! att prata om tro med högt i tak tycker jag är också otroligt viktigt och berikande. 🙂

[Kathja]1
2014-12-06 09:19
#65

Godmorgon alla vackra själar! Idag har vi grå lördag här nere i Halland. Sitter och myser med tända ljus och te, ja och datorn i knät såklart. Jag har en sådan där perfekt dag idag, inget inplanerat, får väl se vad jag känner för att hitta på. 🤔

Ha det så underbart vad du än tar dig för. ❤️

[Alder]
2014-12-06 10:41
#66

Go förmiddag! sjutton vad dagarna går fort.med den här farten så är snart julen förbi, utan man hinner med att blinka.👋

[Kathja]1
2014-12-06 17:52
#67

Här inne har det varit livat idag! Jag hoppas att alla kan se det för vad det är, en fullmånedag i tvillingarna. 😃

LeJ
2014-12-06 23:11
#68

Hoppsan, jag missade att sajten bytte namn. Tycker det är ett bra namn och hoppas många hittar hit. Jag kommer iaf vända mig till denna sajten när jag har trosfunderingar.

Kathja, jag såg ikväll vad som hänt på JIF.😮 Vill bara säga att du gör ett kanonbra jobb här,🌺

[Alder]
2014-12-07 08:31
#69

Go söndag, så tänder vi andra ljuset i december.❤️
Kul att få se dig här LeJ i fortsättningen också.🙂

Annons:
[Kathja]1
2014-12-07 09:07
#70

Tack fina LeJ! Jag har ju inte kunnat följa fortsättningen på JIF eftersom jag blev blockad, (utan förvarning och info om varför och hur länge)  kanske lika bra det, även jag har en gräns för hur kärleksfull jag har lust att vara.  ❤️😡❤️

LeJ
2014-12-07 13:42
#71

Min hjärna funkar inte riktigt idag, så har svårt att formulera mig, hade en helt galen dag igår.🤪

#69 Tack. Jag kommer att vara kvar.

#70 Självklart måste du tillslut reagera. Det har blivit mer och mer extremt där inne. Och många bemöts helt utan respekt tyvärr.

[Kathja]1
2014-12-07 14:54
#72

LeJ -  Vi får hoppas att fler hittar in hit istället. 😎

ollivoll
2014-12-07 15:26
#73

Kathja, du missar ingen direkt fortsättning efter att du blev blockad på JIF , diskutionen dog ut ganska omgående efteråt. Mest frågetecken av alltihop och tystnad🙊

Älvan
2014-12-07 15:27
#74

Kathja Ibland är det bäst att vända andra kinden till. Du sprider nog bäst din kärlek här. Jag tar gärna emot den och fyller även gärna på kärleken här. Störst av allt är kärleken. Älska din nästa såsom dig själv. Intressant är att det gång på gång bevisas att det börjar med sig själv. Om man inte älskar sig själv är man oförmögen att älska andra. Det är en spegel. Trist är att man heller inte kan nås av omgivningens kärlek.

[Kathja]1
2014-12-07 15:29
#75

Visst är det så Älvan, och jag vet att allt sker av en anledning. Men jag har svårt för skrämseltro och skenheliga typer. 🤐 Vad kan jag säga, jag är inte perfekt. 😎

Älvan
2014-12-07 15:48
#76

Kathja och just det gör dig till en perfekt operfekt människa. :)

Annons:
[Kathja]1
2014-12-07 18:17
#77

😍Älvan

LeJ
2014-12-07 21:53
#78

#72 Absolut.🙂

[Kathja]1
2014-12-12 19:08
#79

God afton alla fina själar, och ni som kanske har en dag då ni känner er mindre fina. Blåst, regn och snö har de lovat både här och där i landet så jag jobbas att ni alla sitter varmt och säkert. Själv är jag på jobbet och hänger med "mina pojkar", här är det hur lugnt som helst vilket passar mig fint. Det blir gott om tid att pyssla med det man känner för, om man nu känner för något alls. 😉

12 dagar till julafton är det visst med! Tänk att det är lika dant varje år nu för tiden, först är det september, lite oktober och vips så är det jul. Fattar inte hur det går till.  🤪Får kanske ta och jula till det lite mer där hemma när jag är ledig i veckan igen…

Jag tycker att det är mysigt med alla ljus på jul, dricka julmust, glögg och äta väl mycket godis, men annars klarar jag mig bra utan faktiskt. Vi kör kravfria jular i vår familj. Hur har du det med dina? 🤔

LeJ
2014-12-18 20:16
#80

Jag har inte minsta julstämning än.😕

[Kathja]1
2014-12-18 20:25
#81

Inte jag heller! Fast jag har bestämt mig för att det inte spelar någon roll. 😃

LeJ
2014-12-18 20:46
#82

Det gör det väl egentligen inte, men jag älskar ju julen egentligen. Men i år har det gått så snabbt så jag har inte hunnit med någonting och nu är julen redan här.😮

ollivoll
2014-12-18 21:35
#83

Jag bryr mig inte om julen men jag måste erkänna att lyssna på lite julmusik ger faktiskt myskänsla😊

Annons:
[Alder]
2014-12-19 09:11
#84

Tror minsann att det blir julstämning i år, för nu snöar det ute.😍

[Kathja]1
2014-12-19 09:26
#85

Åh vad mysigt Alder! Vi har ju hunnit bli lite bortskäma med snö här nere, på de sju vintrarna vi har hunnit bo här har vi haft mycket snö fyra. Det är man inte van vid när man är från Göteborg. Fast än så länge lyser den med sin frånvaro denna vikterna. Det är fortfarande ganska höstigt, men idag har vi i alla fall sol. Julen ja… Jag jobbar och går av vid lunch på julafton och ingen av mina barn kommer hem. Bonussönerna kommer på kvällen men de får så mycket jul hos sin mamma så de klararklarar sig. Vi bestämde i går att vi nog struntar i granen, har velat lite fram och åter, men så får det nog bli. Fast stjärnor, änglar, ljus och glitter åker fram för det är så fint. Och så lite julmat… skinka, julmust, vörtbröd, sill, risgrynsgröt…. mmm

Älvan
2014-12-20 13:38
#86

Jag tycker i vanliga fall inte om julen. Men under en gråtstund kom jag på att jag kan fira den på graven och genom att dela ut julklappar till tiggare. Undrar om de gillar glögg? Jag tycker jag har nått in i kärnan av julen. Julen är för de svaga och sårbara och med dem kan man känna gemenskap.Man firar ju återfödelsen. Där finns ingen plats för massa yta. Jag tänker göra kärleksmeditation på julafton och fira avskalat i stillhet. Det ska bli spännande!

[Kathja]1
2014-12-20 13:58
#87

Ditt inlägg fick mig att tänka på hur ofta vi skapar "antingen eller" - antingen hela jul-kittet (inklusive hysteri, överkonsumtion och stress) eller så inget alls. 🤔 Själv strävar jag efter att hitta en julbalans och det brukar gå bra. Jag gillar julmat, och alla ljus, stjärnor och glitter - men inte stress och överkonsumtion. Så jag väljer det jag gillar och mår bra av, familjen får gilla läget eller göra något annat själva. 😃

Älvan
2014-12-20 16:44
#88

Kathja Ibland är kontraster ett sätt att nå balans. Att se saker tydligare. Det är därför exv munkar inte äger något. För att helt skära av sig från det materiella för ökad fokus inåt. Visst är julmat etc gott, men om man är helt ensam så smakar faktiskt maten sådär. Jag tänkte äta janson. Det räcker. Mitt val är ju inte antingen eller. Det är bara mitt val att välja ett sätt att fira jul. När jag är ensam. Vilket inte är självvalt. (Ok enligt loA kanske det är det. Men jag har faktiskt inga alternativ just nu)

[Kathja]1
2014-12-20 17:58
#89

Visst är det så Älvan, jag tänkte mest lite allmänt. Ofta känns det som att människor över lag har svårt att hitta balansen i livet.

[Alder]
2014-12-21 09:30
#90

Det är väldigt vackert magiskt ute. med all den snö som har kommit,träden grenar dignar snö tyngda. man behöver inte klä granen, det har naturen redan skapat.😊

Ha en fin söndag, med julefrid!❤️

Annons:
[Kathja]1
2014-12-24 07:25
#91

Så var julafton har! Snacka om att tiden går fort nu för tiden. Jag tyckte det var oktober nyss. Jag hoppas att ni alls får en härlig dag utformad efter just dina önskemål. Själv ska jag jobba några timmar till och sedan blir det till att åka hem och sova en timme eller två. Satsar på att vara alert till Karl-Bertil Jonssons julafton i kväll. Det är min julfavorit näst efter skinksmörgåsen och julmusten. Var rädd om dig och glöm inte att det viktiga i livet är inte vad du gör eller har utan hur du mår. 💞

LeJ
2014-12-25 19:55
#92

God fortsättning.

Trots avsaknaden av julstämning innan jul blev det en mysig jul ändå här.  Vi var bara närmaste familjen i år så vi tittade på Kalle Anka, sedan kom tomten och så åt vi risgrynsgröt och skinkmackor.

[Hukanson]
2014-12-25 23:09
#93

gott och varmt att vara tillsammans på julhelgen familjens högtid även om man ingenting gör 🎅🎄💝

Upp till toppen
Annons: