Annons:
Etikettallmänt
Läst 519 ggr
Expat-Tokyo
2017-07-17 23:00

Censur på iFokus

Såsom varandes saktvärd på "Japan" så vill jag tillägga, för dokumentationens skull, att jag på intet vis uppfattade den numer censurerade tråden (på detta forum) om den senaste pedofiliskandalen inom katolska kyrkan som en "hat-tråd". Tvärtom uppfattade jag den tråden som en ren dialog om "tro" och "andlighet" ur ett modernt perspektiv och mot bakgrund av verkliga händelser … och som berikande av detta forum. Eftersom detta påverkar både individers tro och gemene mans uppfattning om den katolska kyrkans Andlighet. Sedan kan man ju tycka en massa om vad som skrivs här, men det håller jag mig för god för att kommentera. Förutom att jag inte på något vis kan förstå hur någon på fullt allvar väljer att försvara pedofili…

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

Annons:
[Hukanson]
2017-07-18 08:57
#1

Världen är full av våld, övergrepp och kränkningar av mänskliga friheter och rättigheter, det sker varje dag i varje stad och land. 

Det är känt sedan länge att den katolska kyrkan har problem med sitt celibat löfte precis som de buddhistiska munkarna. Den moraliska majoriteten i världen anser att det är himlens vilja att vi alla ärar Gud mer genom att gifta oss och ta hand om barnen på ett sätt som berikar oss själva och ger ett positivt tillskott till samhället.

Den här sajten är till för medlemmar att känna sig trygga att på ett positivt sätt jämföra sin tro med andra i ljuset av den nya tiden som vi kommit in i allihopa. Det innebär inte att vi kan kasta sten och smuts på andra genom att förfasa oss över deras svagheter som vi själviskt använder för att döma det vi inte tycker om. 

Vad finns i det jag skrivit som försvarar psykiskt våld, kränkning och övergrepp samt missbruk av förtroendeställning?

Om ni vill kommentera världsliga åtal och skandaler i och utanför religionerna så gör det på exvis Aftonbladets forum, det hör hemma där. Där kan alla reaktionärer spotta av sig sin ilska och döma hunden efter håren.

Sverige har varit den protestantiska trons statskyrka i nästan femhundra år och allt som skett i Sverige har därför varit anledning för utlandet att döma Svenska Kyrkan för.  Man måste ha litet perspektiv i tillvaron.  Individer kan göra fel därför att de är människor som har fri vilja. Alltså kan man söka en tro om hur man lever sin fria vilja på bästa sätt. En del försöker leva i celibat. Man kan diskutera om det är ett bra sätt eller ej.

Ni på Japan och Wicca skulle kunna diskutera skillnaden på naturreligiös tro och Shinto-tro. Det hade varit betydligt intressantare än detta trams.

Expat-Tokyo
2017-07-19 00:56
#2

Trams? Det är svårt för mig att förstå hur du resonerar. Du har inte haft någon att föra dialog med under väldigt lång tid, här på detta forum. Och nu då du äntligen fått några som vill föra dialog om tro, Andlighet och sådant (räkna inte in mig där, för jag är en komplett ateist) så bara dissar du dem ? ? ? Eftersom jag känner dem båda väl, så kan jag bara säga att du fått engagemang från två exceptionella individer. Trots mitt ointresse för tandféer, mumintroll, Yaba the Hutt, Muhammed, Gandalf och Jesus så är jag ju knappast obildad. Vad för liknelser drar du mellan katolska kyrkans pedofiler och buddismen munkar? Buddismen anser det ONATURLIGT för människor att leva i avhållsamhet. En av Japans högst ansedda yngre manliga munkar (som nått hög upplysning) är dessutom homosexuell. Inget som någon lyfter på ögonbrynen åt, eller som hindrar hans Andlighet från att utvecklas och blomstra. Han behöver inte smussla, utan kan ägna sig åt alla sensuella njutningar då han går hem från templet… Har själv mött honom och hans pojkvän iom att min hustru skrev en bok om hans sentiment och vägval. Vari anser du att likheterna består mellan buddistiska munkar och katolska präster? Till saken hör också att pedofili (med all rätt) anses som oförlåtligt i Japan, och att buddistiska munkar inte ägnar sig åt varken det, mord, våldtäkt eller bankrån (mer än vad som är genomsnittligt per capita). Katolska präster ägnar sig åt pedofili som avsevärt överskrider vad som är genomsnittligt per capita. Buddistiska munkar försvaras heller inte av övermunkarna, så som de katolska prästerna försvaras (och förflyttats till nya betesmarker) av sina kardinaler…

/Stefan S.
Vill du hjälpa till att göra JAPAN iFokus till en riktigt bra plats?

tarantass
2017-07-19 02:45
#3

Utan att ha sett den borttagna tråden, bara på grundval av ovanstående och tråden "tro", vill jag hävda att nog finns det andliga aspekter på frekvensen av pedofili (och korruption, dogmbaserat käbbel om präster får ha snippa eller måste ha snopp, med mera) i ett samfund.

Vi är alla och överallt bara ofullkomliga människor. Men både trossamfund och andra organisationer, liksom hela trossystem och andra (till exempel politiska) ideologier, kan givetvis vara olika bra på att förstärka, avleda eller undertrycka olika sidor hos oss – goda som onda.

Vilket kan vara värt att vara uppmärksam på inte minst ur andlig synvinkel.

Sedan är det förstås bra att inse att det finns många sidor av till exempel något så omfattande som katolska kyrkan och inte falla för någon vulgärversion som bara ser pedofilin (hur vidrigt den än hanteras) och den allmänna sexualmoraliska förstockelsen – men inte ser, till exempel, alla vanliga troende katoliker som tycker pedofilihanteringen är lika vidrig som alla vi andra tycker, och som kanske även har sex utan äktenskap, med preventivmedel, är mot prästcelibat och prästerskapets moraliska auktoritet och har en massa annat modernt för sig som vi inbitna kulturella protestanter gärna tror att katoliker inte "får" ha.

Också så att vi (i det här fallet) inte missar intressanta frågor som till exempel "vad (utöver tradition, som hur som helst inte gäller konvertiter) får de här människorna att vara troende katoliker ändå?".

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Hukanson]
2017-07-19 07:15
#4

Visst är det ett problem att det finns människor som kränker barn och begår kriminella handlingar, det är ett problem i hela världen, men det får så mycket mer uppmärksamhet när det sker inom organiserad religion därför att vi ställer krav på att godheten skall vara helst absolut inom religionen…men vi ser att det kravet kan man inte leva upp till mer än 99.9% typ. Den katolska kyrkan är ju jättestor och det finns hur många präster som helst i de flesta länder över hela jorden. Även i Japan. Troligtvis är det ett omöjligt krav att leva i celibat för en del präster - men ska man döma hela den katolska kyrkan för den sakens skull? Om kyrkan skulle hemlighålla och motarbeta åtal mot präster för sexuellt utnyttjande av minderårig då kunde vi döma kyrkan men så är ju inte fallet. Även höga präster åtalas i domstol.

Ett annat problem är att diskutera det man inte vet så mycket om men det skulle man ju kunna använda som en fördel i diskussioner om intentionen med diskussioner är att lära sig mer och att lära sig av den man diskuterar med. Det gör inget att man inte vet om man bara är ödmjuk att erkänna det och vara tacksam för att man kan förstå och få mer kunskap. Det är ju därför vi håller olika ämnen i fokus. Att bara lufta sina känslor är ibland bara kontraproduktivt för förståelsen.

Buddhismen är inte en religion utan flera. Japan är mahayanabuddhistiskt eller rättare shinto-mahayanabuddhistiskt. Där finns en variant som heter Pure Land School och anhängarna lever som helt vanliga japaner. Men den mer ursprungliga Hinayana-Theravada buddhismens munkar lever ju helt enligt Tripitaka klosterregler som är en sträng asketlära.  

Homosexualiteten breder ut sig över världen av okänd anledning och även präster i olika religioner  "kommer ut" med sin verklighet och blir accepterade som de är. Hur kan vi förklara att människans natur förändras på sådant sätt? Är inte det att vår tro - vår uppfattning om vad som är "normalt" - styrs av en Högre Energi och Intelligens som skapar oss enligt en plan  för vår utveckling till större och större nästakärlek och att ett problem är att vi själva inte medvetet älskar och tar till oss de heliga skrifter som förmedlar den visdom som blir oss given? Allt skulle bli så mycket enklare då om vi alla kunde få uppdatering direkt från Källan?

tarantass
2017-07-19 13:37
#5

#4: man behöver ju inte heller vara svartvit själv och kalla det "döma hela den katolska kyrkan" för att man ifrågasätter prästcelibatet (som för övrigt inte ens är någon dogm utan "bara" en sedvana – något många katoliker själva också påpekar). 😉

Det verkar som om vi har olika uppfattningar om hur väl katolska kyrkan hanterar sin pedofili. Kanske det gällde något sådant också med de andra medverkande i den borttagna tråden? I de inlägg jag kan se framstår de i alla fall för mig som i högsta grad seriösa personer, inte minst moraliskt seriösa. Långt ifrån några "skvallrare" eller "känsloluftare".

Självfallet kan buddhismen betraktas som flera religioner. (En del riktningar behöver inte ens betraktas som religioner, men det kan vi lämna därhän här.) Men samma gäller då kristendomen, islam, hinduismen och så vidare, och motsvarande gäller alla andra större lärosystem, ideologier och åsiktsriktningar – säg dialektisk materialism, liberalism, socialism, feminism, fascism. Det är en fråga om vilken uppdelning man väljer, och där kan ju samma person välja olika uppdelningar för olika syften.

Att homosexualiteten "breder ut sig över världen" kan ju tänkas bero på att homosexuella numera delvis har, delvis kräver, samma frihet att vara de de är som heterosexuella alltid har haft. Det är inte längre obetingat livsfarligt, liksom. Eller omöjligt att ens veta att man är homo (eller BTQ+) därför att det är (bokstavligen) otänkbart.

Det är i alla händelser en mycket stor orsak till att den kan se ut att bre ut sig. Eventuella andra orsaker blir mer spekulation, och den kan ju vara intressant – men man bör akta sig för att låta homofobisk. Homofobin är ett djävligt reellt hot (ordet "djävligt" anser jag motiverat här). Och är man homofobisk är det en bra chans att öva sig i just villkorslös osjälvisk kärlek, den du är inne på i slutet. Jag menar då just Källan – inte skrifterna.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: