Annons:
Etikettallmänt
Läst 1009 ggr
JenniferG
2017-05-12 16:58

Är så ledsen, besviken på kyrkan

Jag känner mig så otroligt ledsen och besviken på min kyrka..

Min syster ska gifta sig till sommaren, och var tidig med att boka kyrkan förra året. När vi var på ett möte där tidigare i veckan för att gå igenom psalmer, så såg vi att det var enorma byggnadsställningar där (täcker hela kyrkan) för att taket skulle förnyas av estetiska skäl. Vi hade inte fått veta någonting om detta under hela tiden. Vi har släkt och vänner som kommer lång väg för att delta under bröllopet och har hotellrum bokade. Så det går inte att flytta fram bröllopet och nästan alla andra kyrkor i närområdet är redan uppbokade den dagen. 

Ett bröllop är ju något magiskt och vackert, och man ska känna frid och kärlek i Guds hus. Men det gör man inte när det är byggnadsställningar runt hela kyrkan. Hela intrycket förtas av det, dessutom finns det risk att gästerna gör sig illa på ställningarna och järnrören som är överallt. Om kyrkan bara hade hört av sig i tid så hade man ju kunnat boka in bröllopet till efter det att de är klara med arbetet. Men vi fick inte veta någonting och nu är det för sent att ändra datum. 

Kyrkan i fråga betyder jättemycket för oss då det är just den kyrkan som vi haft alla dop, skolavslutningar, giftermål och begravningar. Där känner man sig särskilt nära alla de man älskat som inte längre finns i jordelivet, och som så gärna hade velat närvara på bröllopet.

Så även om det skulle finnas en annan kyrka ledig samma dag så kan det aldrig bli detsamma. Det är dessutom närmare 100 personer som ska komma på bröllopet så att ändra kyrka görs inte heller i en handvändning. 

Jag har kontaktat stiftet som ansvarar för kyrkan i fråga, och jag väntar på att de ska återkomma till mig. Det måste finnas något man kan göra känner jag. 

Kanske kan man kräva att de åtminstone ska göra klart byggnationen på framsidan av kyrkan?

Någon som har något tips/råd?

Tack på förhand

Annons:
Annette
2017-05-12 17:16
#1

Nej, du kan inte begära att de skall göra klart byggnationen på framsidan pga ert bröllop. Det är inte säkert att kyrkan kan påverka när renoveringen skall göras. Byggmarknaden är överhettad så det är svårt att få tag i folk som kan göra jobbet. 

Antingen får ni ta det som det är eller också får ni byta datum eller kyrka.

Honestyisdead
2017-05-12 17:24
#2

Ni kan inte kräva något alls.

Maria
2017-05-12 17:39
#3

Om det vore en risk för besökare med byggnadsställningar så hade kyrkan fått stänga så det argumentet håller inte.

Så länge kyrkan är fin inuti så gör det väl inget? Det kanske blir en regnig dag😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Hukanson]
2017-05-15 22:09
#4

Bejaka att Kyrkan betyder mycket för er och att kärleken kan vara besvarad att ni betyder mycket för <kyrkan och att det ska vara ett mysteriöst kärleksäventyr att förena sina liv i ett äktenskap på gott och ont, på lust och nöd, på liv och död…om ni kan förena er med varandra i glädje och sorg så minns att ni har den relationen i och med Kyrkan. Det är med kyrkan som ni , om ni har tro, förenar er även i prövningar…som oftast bara är illusioner av materiell art.

Upp till toppen
Annons: