Annons:
Etikettreligioner
Läst 1675 ggr
taylor__lambert
2017-01-11 09:21

Frågor om Islam

Hoppas på att få svar av någon som vet med säkerhet vad de talar om.

Jag håller på med ett skolarbete om Islam, men det jag inte förstår är när det står "Återberättad av Muslim, 1575. a", "Återberättad av bukhari, 5163; Muslim, 1574." eller "överenskommet" och liknande. Vart kommer dessa från? Är det från koranen? Eller kommer det någon annanstans ifrån?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
tarantass
2017-01-11 15:16
#1

Var läser du det någonstans? Hur presenteras citaten i övrigt?

Kan det vara hadither? Eller hadither och fatwor?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

taylor__lambert
2017-01-14 10:47
#2

För tillfället läser jag från denna sidan 
det framgår tyvärr inte alls vad det är som refereras till utan står alltså precis som jag skrev innan. En av dom har jag dock lyckats hitta med hjälp av http://ahadith.co.uk/ men jag tror inte att jag kommer hitta allt där?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

tarantass
2017-01-14 15:02
#3

Efter en snabb titt: det tycks vara olika laglärda och liknande som har gett tolkningar eller utlåtanden, blandat med hadither. Du kan googla på de namn som nämns för att klura ut vilka de är. Det gäller ju att fastställa vilka riktningar dessa lärda tillhör och hur representativt det de säger är för islam.

En varning om sådana här sidor överhuvudtaget – gäller även kristna och andra: lita aldrig någonsin på att de ger en rättvisande bild av religionen! Många många av dem tillhör olika riktningar eller sekter, som ger sin egen ibland mycket udda version, utan att det framgår tydligt! Och ofta, som i många andra sammanhang, är det de extremare som är ivrigast att få ut sin version på nätet.

Akademiska källor (som hos ett välrenommerat universitet) är bättre om man vill få en orientering om en religion. Tyvärr har jag ingen sådan sida om islam i huvudet men det är möjligt att det finns någon länkad från t.ex. Wikipedias fotnoter eller källförteckningar.

Tittar man ändå på religiösas egna sidor måste man gå igenom många, och göra vad man kan för att ta reda på vilken riktning av religionen de tillhör, för att ens ha en chans att bedöma om man kan få en helhetsbild när man lägger ihop dem.

Ledsen om det här lät litet krångligt, men så är det.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

taylor__lambert
2017-01-15 14:09
#4

Ja, de som är just haditer kan jag ju enklare hitta på den andra sidan jag länkade till, för just där står ju haditerna och jag har flera källor som där det står samma sak så då känns det mer säkert, men de övriga är svårare. Jag har ju också fem andra källor som jag än så länge inte har hunnit kolla in alls utan just nu känner jag mig fast pga detta med att hitta vart dessa citat kommer från, jag behöver ju en starkare källa än just vad den sidan är, för jag anser ju inte den som en tillräckligt bra källa utan jag vill ju gärna ha mer än en källa som påvisar att "så här står det i XXX" vilket jag finner extremt svårt att hitta.

Jag fick som tips av min lärare att gå till något bibliotek och låna någon koran eller vad det nu var för att hitta dessa nedskrivelser, problemet är ju att jag har ingen aning om vart de kommer ifrån men min lärare verkar inte alls ha förstått det, vilket ledde mig till att be om råd härifrån. Denna uppgift ska dessutom vara klar nästa vecka och jag är ganska säker på att jag inte kommer bli klar i tid just pga att det kommer vara svårt att hitta en säker källa som verkligen fastställer att det är så det står.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

tarantass
2017-01-15 14:20
#5

Ja, att botanisera på nätet under tidspress i ett såhär komplicerat ämne, där det finns källor av så skiftande kvalitet, är ingen vidare idé när man bara har en vecka på sig.

Men det finns också böcker om islam. Koranen är ju långt ifrån allt. Kolla bland sådana på bibliotek? Tala med en bibliotekarie och säg vad det gäller och vad du söker?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Hukanson]
2017-01-15 15:22
#6

Taylor_Lambert det framstod som en omöjlig fråga att besvara tills man insåg att det var en enkel ordningsfråga. Den sajt som är källan för informationerna numrerar sina inlägg! Se sajt:

https://islamqa.info/en/69840

Annons:
Sanyara
2017-01-16 23:01
#7

Jag vet inte på vilken nivå som den här uppgiften är att skriva om islam men ger ett tips ändå: so-rummet.se Religion, islam På islamsidan finns det fler länkar att gå vidare på längst ner. Kanske går att hitta några tips att gå vidare på.

Be the change you wan´t for the world.

taylor__lambert
2017-01-17 10:46
#8

Arbetet ska enbart handla om hundar inom islam så då faller so-rummet bort eftersom det bara ger en överblick om Islam.

Arbetet handlar om att jag ska ta något ur två religioner och jämföra dessa två ting, jag valde då att kolla på om hunden har någon betydelse inom två religioner, då Islam (där jag personligen ofta får höra att hunden anses som smutsig samt att svarta hundar är djävuls hundar) och Zoroastrism (där hunden anses som helig och har även haft ett djupt inflytande på de tre abrahamitiska religionerna).

nu ska ju arbetet vara helt klart imorgon (ikväll egentligen), så får se om jag ens blir klar eller vad som kommer hända.

#6 förstår inte alls vad det är du menar. Länken du skickar till ser ut att vara exakt samma text som jag länkade i #2 förutom att denna är på engelska, där står det inte heller exakt vart deras citat kommer från. Exempelvis, mina lärare kommer inte förstå vad "Majmoo’ Fataawa Ibn ‘Uthaymeen, 11/246." är för något om inte jag kan förklara det i min källhänvisning, jag tycker det är alldeles för otydligt för mig som inte har mycket kunskap om Islam öht. Vart kommer det ifrån? Jag måste själv ha en klarhet vad det är för typ av text, om det är pålitligt eller inte för att kunna använda mig av det.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Hukanson]
2017-01-17 11:34
#9

Jag tycker du ska göra en höger-klick google search på alla dina frågor och se om det finns ex en facebook sida som bringar ljus över det..

taylor__lambert
2017-01-22 16:37
#10

Nu har jag konverserat med mina lärare, vid tre tillfällen innan dom förstod mitt problem. Så nu även om mitt arbete blir sent inlämnat så ska jag bara ta den infon jag har och sen skriva egna reflektioner kring dom sen är jag helt klar. Det tog sin tid men äntligen fick jag dom att förstå att jag omöjligt kommer kunna hitta vart en del källor kommer ifrån.

Men tackar ändå till er som tog er tiden att skriva.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

tarantass
2017-01-22 17:05
#11

#10: det tycker jag verkar som det rimliga av dina lärare. Till slut…

Skönt att höra att det ordnar sig och lycka till!

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Hukanson]
2017-01-22 19:09
#12

Kom gärna tillbaka och dela med dig av ditt intresse för religion. Många är forfarande intresserade och vill veta mer om hur religionerna definierar sanningen.

Sanyara
2017-01-22 21:22
#13

#10 Skönt att det har gått bra för dig och att du lyckas.

Be the change you wan´t for the world.

Annons:
Upp till toppen
Annons: