Annons:
Etikettbön
Läst 3476 ggr
[Kathja]1
10/9/14, 9:52 AM

Mantra ~ bön

Man kan ju be på en mängd olika sätt, vissa ber genom att rabbla en färdig bön, börja med I Jesu namn och avsluta med Amen, men vi kan ju tala med Gud och allt som är på olika sätt. Ett är genom meditation, med eller utan mantran. Själv har jag ganska nyss trillat in på detta med mantran och finner det både intressant och spännande vilken kraft som bor i dem. Mantran  har vad jag vet sitt ursprung i kanske främst buddism och hinduism, det är iaf vad vi vanligtvis förknippar med ordet i sig, men människor inom de flesta religioner har använt sig av ord eller ljud som upprepas för att nå ett visst tillstånd eller få fram ett visst budskap. 

Mantrat är ett ord, eller ett Namn på Gud, som man konstant ska upprepa tills mantrat följer en både i vaket och sovande tillstånd. Mantra kommer från Man, dvs sinne, och Tra vilket betyder befria. Alltså betyder mantra ett ord eller namn som befriar sinnet. Syftet är att stilla sinnet genom att låta det arbeta med en enda sak. 

Det finns mantran för alla syften tror jag, och de är mer eller mindre krångliga. 🤪 Ett basic mantra är OM  -  eller aum   -  vilket är ett mantra på sanskrit som är språket man använder inom österländska religioner/kulturer. Men vi kan använda mantran på svenska med, grejen med dem är att upprepa dem under bön/meditation gång efter gång tills de är ett med dig själv- 

denna sidan finns några fina svenska mantran/böner. Här finns det några ganska enkla mantran på sanskrit. 

Är detta något som du använder dig utav? Själv använder jag för tillfället mig utan mantrat~  Om Gum Ganapatayae Namaha,vilket hjälper en med att avlägsna hinder i din väg.

Annons:
szirius
10/12/14, 10:43 PM
#1

Mitt favoritmantra just nu  är

Ong namo guru dev namo

https://www.youtube.com/watch?v=FtB6klq3Vbo

[Kathja]1
10/12/14, 11:20 PM
#2

Det är nog bäst att jag inte kollar in den… Tror att jag håller på att gå ner mig i mantra träsket!!! Vill göra alla hela tiden och det kanske inte är så lyckat…

[Hukanson]
10/14/14, 10:09 PM
#3

Om man har en tro på Gud som Allt Som Är så blir ens dagliga liv den Bön man ber till den allestädes levande. Man väljer då själv om man vill be tacksamhetsbönen eller missnöjdhetsbönen. Livet vet vem man är innerst inne men upplever också människans sociala vara och göra.

[Kathja]1
10/18/14, 10:59 AM
#4

Vackert!

[Kathja]1
10/23/14, 10:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ett härligt mantra om du vill skapa överflöd i ditt liv, kombinera gärna med kubera mudra (handrörelse) för att manifestera vad det nu är du önskar i ditt liv. Det är en kraftfull kombination. 😃

[Kathja]1
10/26/14, 8:15 AM
#6

Ett mantra som "samlar ihop dig" och kopplar ihop dig med ditt gudomliga jag. 

Om Namah Shivaya

Dissolve fear, anxiety, depression, and let go of earthly attachments. This powerful mantra dissolves the ego and invokes your Higher Self.

Om Namah Shivaya is known as the great redeeming mantra also known as five-syllable mantra

The meaning :

It means "I bow to Shiva." Shiva is the supreme reality, the inner Self. It is the name given to consciousness that dwells in all. Shiva is the name of your true identity- your self.

According to Hindu mythology there are three Gods who run this creation. The Brahma - who creates the universe, the Vishnu - who preserves the Universe and the Shiva- who in the end destroys the universe. Among the three deities, Shiva, though considered as destroyer, also symbolize the - the inner self which remains intact even after everything ends.

In this mantra the chanter (one who repeats the mantra) bow to Shiva- his true self.

Om Namah Shivay is a very powerful mantra. It has been said about this mantra that if this mantra vibrates continually in your heart, then you have no need to perform austerities, to meditate, or to practise yoga. To repeat this mantra you need no rituals or ceremonies, nor must you repeat it at an auspicious time or in a particular place." This mantra is free of all restrictions. It can be repeated by anyone, young or old, rich or poor and no matter what state a person is in, it will purify him.

How to repeat 'Om Namah Shivay' Sit in a comfortable and peaceful place and position. Start repeating the mantra in your mind or loudly with the same speed as you talk:

Om Namah Shivay (Aum Num-ha Shi-why)

( To repeat any mantra as already mentioned in General Rules : one should repeat it with full awareness of its meaning. )

Repeat 'Om Namah Shivay', with the feeling that you are bowing to Shiva - your true inner self. Repeat this mantra with respect. The inner self is the form of God in you. So as you say ' Om Namah Shivay' i.e. "I bow to Shiva'; you are actually bowing to God - The great almighty. The repetition of the name of God is equivalent to be merged in his very being. When you repeat God's name in your mouth, in one way, you experience the God itself. Just repeat this mantra with faith and it's powerful phonetic vibrations will start doing miracle for you.

Annons:
Upp till toppen
Annons: