Annons:
Etikettandliga-artiklar-religionstexter
Läst 1040 ggr
[Kathja]1
2014-07-20 21:07

De gnostiska texterna

Jag är inte sådär super inläst på de gnostiska texterna men jag finner den väldigt intressanta som ett komplement till Bibeln och annan läsning.

Gnosticism är inte någon religion, den har ingen trosformulering och det talas inte om Gud som en person utanför människan utan mer om Gud som tillvarons ur-atom. Det som är ett och aldrig kan förändras eller förstöras. Gnosticismen lär ut att människan behöver känna och veta sina ursprungliga krafter, vad vi är. Hon behöver även leva efter dem och inte leva enbart i sitt mänskliga ego, i det yttre.

Det finns en hel del att läsa på ämnet, och är du intresserad kan du ju börja på det Svenska Gnostiska Biblioteket. Där finns, förutom en mer utförlig förklaring vad gnosticism är, även böcker som Noas bok, Enoks bok, Tomas evangeliet mfl.

Annons:
Simon från Kyrene
2014-07-21 11:00
#1

Enoks bok är en gnostisk översättning där författaren medvetet ändrat ord efter sin gnostiska agenda och jag skulle rekommendera orginalet hellre. Tomasevangeliet är underbart och många kristna använde det som ett evangelium innan man kanoniserade NT. Gnosticism är intressant. Och det är ingen religion som du säger, (utan ett samlingsnamn för flera andliga inriktningar) en andlig inriktning, därför finns det som i new age (som också är ett samlingsnamn) många olika krafter som rör sig där, så man bör vara vaksam om man är skör, beroende på hur långt in man går i sin Andlighet så klart. 

Problemet med mycket gnosticism är att man för en personlig vendetta mot klassisk kristendom, och att kristendom för en personlig vendetta mot gnosticsim, när båda sidor kan lära av varandra och utvecklas. För det finns mycket vettigt i gnostiska skrifter, men mycket som är farligt också. Blir lite av kunskapens träd av det. Frestande för dom som gillar att tänka själva, men samtidigt är vi alla sökande, så det är viktigt att veta vad man söker efter.

szirius
2014-07-21 14:32
#2

"I Kristendomens första tid var Gnostiker en beteckning för alla mystiker, som betraktade kristendomen som en mystisk filosofi - inte som en biografi. Gnosis( grekiska) betyder "kunskap" eller "erkännande". Ordet används oftast som beteckning för den dolda visdomen eller den hemliga, andliga kunskapen som ligger till grund för alla religionerna. "

Kopierade detta från en artikel jag skrivit på AU om esoterik…

# 1 Du nämner att det finns vissa saker som är farliga i gnostiska texter. Jag ser det som att allt har ju att göra med hur den som läser tolkar texten. Bibeln är därmed också väldigt farlig…🤐 Att vara medveten om vad man söker efter och känna sanningen i sitt eget hjärta gäller allt här i livet…

[Kathja]1
2014-07-21 14:51
#3

#1 Nu gjorde du mig nyfiken, vad anser du att det är vi söker? Personligen tror jag att det mesta, om inte allt, är bra att läsa. Så kan man bilda sig en egen uppfattning sedan. Självklart är det att föredra att man är medveten om vad man läser, vad syftet är med texten, kontext osv. Men även när vi läser något som inte tilltalar oss eller som vi inte tror på så ger det oss ännu en puzzelbit i vad vi tror.

Simon från Kyrene
2014-07-21 16:26
#4

#2

Självklart är det beroende på hur man tolkar texten. Håller med.

#3

Jag anser inget, la inte in någon värdering, hur ska jag kunna veta vad någon annan än jag söker? Skrev bara min ner min reflektion ang det du skrev. Och ville samtidigt höja en varningens finger till folk som är sköra, gnosticism innehåller många teorier som kan slå hål på hela världsbilder för en del. Håller med om att saker som inte tilltalar en kan ge pusselbitar, ju mer kunskap desto bättre enligt mig, så länge man är medveten.

[Kathja]1
2014-07-21 16:58
#5

Det var det jag uppfattade - att där fanns ett varningens finger. Men vi kan inte veta vilken väg en annan själ behöver gå för att växa och komma vidare. Inget rätt eller fel. Alla vandrar vi våra vägar och Gud gör inget misstag. Det kan aldrig bli fel för vi leds av vår fria vilja. Sedan mår ju människan självklart bättre ifall denne leds av sitt högre jag och har ljuset och kärleken som riktmärke. Men ibland behöver vi ta vägen om något som kan ses som trassel och mörker för att komma rätt. Det är så lätt att säga att vi alla ska ditten eller datten, men ingen vet en annans väg. Bara så att ingen är rädd att göra fel för det kan vi inte göra. :-D

szirius
2014-07-22 10:01
#6

# 4 kanske är det just det den människan behöver? Att slå hål på sin världsbild? Det finns en anledning till att man dras till något, även de som "är sköra"…man får ha tillit till att ALLA hittar sin egen väg, oavsett om vägen ofta kan vara gropig😉

Annons:
Simon från Kyrene
2014-07-22 10:47
#7

#5
#6

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Det var inte meningen att avskräcka någon, inte heller att kritisera er, inte heller att berätta vad någon ska eller inte ska. Självklart tycker jag alla ska gå sin egen väg och forma sin egen bild, det har jag verkligen inte motsatt mig. 

Sen så hittar inte alla sin egen väg, det finns många som går olyckliga genom hela livet och dör olyckliga, utan tro, utan hopp, därför är det viktigt att människor hjälper varandra. Alla behöver inte hjälp dock men om någon väg t ex slutar med ett stup kan det inte vara fel att sätta upp en varningsskylt, eller hur? Bara för att du kan flyga kan inte alla andra det.

Jag strävar alltid efter att försöka förstå. Det finns mycket att hämta i gnosticism, men man bör vara särskilt vaksam. Det finns en uppsjö olika läror. En del med långt ifrån goda intentioner.

[Kathja]1
2014-07-22 11:15
#8

Jag ser det som så att oavsett vilken väg vi väljer, med eller utan Gud, så får vi vår väg. Olyckliga eller ej. Vi har alla valt vad vi vill uppleva som människor och vår resa är långt mycket mer än 85 år som människa. Eftersom Gud har gett oss den fria viljan och allt hen vill är att vi ska leva i kärlek till allt som är så kan inget val bli fel. Det är bara våra mänskliga värderingar som bestämmer om något är rätt eller fel. Allt vi har att göra i våra liv är att sträva efter att vara våra bästa jag och leva i kärlek. I det ingår att tillåta alla att leva sina liv som de själva väljer. Om du så sedan genom dina val och ditt agerande inspirerar någon till att ändra vägval så är det ju underbart. Som jag ser det bör vi undvika att tänka eller säga att någon annan gör "fel", för vem är vi att döma? Det gäller att se skillnaden på vad Guds syfte med våra liv är och det vi har lärt oss som människor. Vilket inte alltid är så lätt.

szirius
2014-07-22 11:16
#9

# 7 det låter fint🙂, visst ska vi hjälpa varandra så gott vi kan…att hjälpa sig själv…jag tror inte alls att du menade nåt illa med dina "varningens finger", jag kände bara att jag ville tillägga något med detta, med vårt fria val och tilliten til varje människas väg. De som går olyckliga genom hela livet utan hopp är väl just de som " missar målet"  och det bästa vi kan göra är kanske att vara medmänniskor som visar på att det finns ett annat sätt att leva och se på livet. Men valet är alltid deras.🌈

[Kathja]1
2014-07-22 11:24
#10

Bäst att förtydliga kanske… Som Szirius säger så kritiserar jag absolut inte dig Simon från Kyrene - vill bara babbla på om hur jag ser på saken. ;-)

Simon från Kyrene
2014-07-22 11:28
#11

Det är jättefint budskap du kommer med. Men predikar du för mig nu? I så fall vill jag svara att jag håller med det du säger. Mitt syfte var fortfarande att nyansera lite. Inte att döma.

Simon från Kyrene
2014-07-22 11:31
#12

Jag börjar förstå hur ni diskuterar nu. Otydligt för en oinvigd kanske.  Jag ska bli bättra nästa gång. :)

[Kathja]1
2014-07-22 11:48
#13

Allt är för alla. Kul att du är en del av detta Simon från Kyrene.

Annons:
[Alder]
2014-08-01 10:09
#14

Det finns mycket intressant att ta del i dom Gnostiska texterna.
Lär känna dig själv på den djupaste nivån,är att samtidigt att känna Gud;detta är hemligheten med gnosis. som förövrigt betyder insikt.

[Alder]
2014-08-20 16:05
#15

Den som är intresserad om Gnostisismen kan läsa  mer på Elaine Pagels introduktion om Gnostismen. http://www.svenskagnostiskabiblioteket.se/intr.pagels.htm

Det Pagel tar upp är hur fynden av papyrusböckerna upptäcktes.
Intressant är hur dom kristna kom att förfölja Gnostiker som kättare.

 Av vem och vilka bestämmer den sanna tron igentligen?

Upp till toppen
Annons: