Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2166 ggr
Älvan
2014-03-21 18:31

Världssamvete

Min fråga är vilka och till vilken grad känner ett starkt ansvar för hur världen ser ut. Dvs att eran egen insats till en bättre värld är mycket betydelsefull. Eller åtminstone lite betydelsefull? Min teori är att om man är öppen och vill jobba med sin andliga utveckling mer medvetet och aktivt så har man ett starkt utvecklat världs samvete. Detta till en följd att man känner stark koppling till andra människor, djur och växter. En naturlig följd av att man kan ana Gud i allt och att man själv känner att man är en del i allt. Om nu någon tycker min teori stämmer på sigsjälv kan du då inte dela det med oss. Vilket uttryck tar det sig? För min del uttrycks det i både negativ form som skuldkänslor för att jag har det bra. Det för ont i hjärtat att se lidande på nyheterna. Vilket gjort att jag undviker det. Bra saker är att jag äter mindre kött och köper ekologiskt osv. När jag var barn uttryckte det sig i enorm smärta och skuld där jag kände att jag skulle behöva ge bort allt jag äger till den som inte har. Jag kunde inte motivera varför jag var värd mer saker och mat än de andra barnen som inte hade någonting i svältande länder. Man ska ju Bibeln och andra religioner hjälpa och älska sin nästa. Har ni några funderingar på detta. Det är intressant att höra om vad ni funderat på angående detta! :)

  • Redigerat 2022-04-21 10:38 av DesK
Annons:
Svenne123
2014-03-21 20:14
#1

Håller inte med om att det finns ett kollektivt karma direkt mer än att Jesus tog på sig synden på korset men jag försöker leva som jag 'tänker' ,är i princip vegan, åker kollektivt osv.

Äter mer än gärna växter men djur kan gott få leva en dag extra. När jag var barn tänkte jag inte på sånt men var aldrig förtjust i kött.

Ett par gånger i vuxen ålder har jag fått för mig att skänka allt jag äger till nån tiggare på stan men det har inte blivit av än. Kanske om jag blir miljonär i framtiden..

Matteus 5:3 »Saliga äro de som äro fattiga i anden,ty dem hör himmelriket till.

[Kathja]1
2014-03-21 21:18
#2

Intressant fråga! Men stämmer det är är jag extremt dåligt andligt utvecklad. 🤐 På en skala från 1 till 10 så kan jag kanske sträcka mig till en etta då det kommer till att känna för världen och allt är i. 

Det är sådant som brukar få människor att höja på ögonbrynet, eller t.o.m anse att jag är en hjärtlös egoist. 😉 Men det kan jag ta!

Eftersom det är min fulla övertygelse att vi alla skapar det livet vi lever utifrån vad vi har som mål och syfte med att leva som människa för stunden så finns det inga "bra" eller "dåliga" liv. Det finns liv, och alla liv är de liven som vi har valt att leva utifrån vad vi vill uppleva. 

Sedan kan självklart även jag med mina mänskliga ögon se att saker och ting skulle kunna se ut på ett helt annat sätt i världen. Jag är absolut för att vi alla ska leva i kärlek som våra bästa jag, dela med oss av det vi har och behandla andra som vi själva vill bli behandlade. Och efter det lever jag i allra högsta grad.

Jag kan gå igång å det grövsta över orättvisor mellan varven, men på det hela taget fokuserar jag främst på mig själv och på att må bra. På att vara kärlek. Sådan är jag. 😃

[::Vera::]
2014-04-10 12:12
#3

Hej…

Jag tror att energier sammanbinder allt i hela Universum, alltså att allt är sammanlänkat. Varje enskild länk bidrar till världsstrukturen. Länkarna består i stort av människor, djur, natur och all materia.

Atomer består ju av laddade protoner, neutroner och elektroner, vilka ger materia sin massa och volym. Massa (m) och energi (E) är enligt Einsteins formel E=mc², vilket betyder att även all materia består av energi. Energier i olika former kan omvandlas och förflyttas mellan alla länkar hursomhelst, men energin kan aldrig förstöras. Nog om det, här startar i alla fall min tro på att jag påverkar och att jag har ett ansvar för hur jag lever.

I och med att jag tror på alltings koppling till varandra så kan jag känna skuld när jag ”har det bättre” än någon annan, som faktiskt är en länk i mitt eget liv (oavsett om det finns en fysisk distans).

Rent praktiskt så vet jag att jag skulle kunna leva ett betydligt mindre egoistiskt liv, men jag försöker så gott jag förmår att ta hand om min närmiljö, med källsortering, ekologisk mat, undvika ”köp och släng” mentaliteten osv. Jag är fadder för ett barn i Sudan, och som jag hoppas att någon dag få träffa. Jag hoppas i alla fall att mina små saker kan bidra något, om än lite i det stora hela.

Något som jag skulle vilja förändra är att åka mer kollektivtrafik och inte elda så mycket med ved bara för att det är bekvämt och gosigt. Det finns många förbättringsområden mentalt och fysiskt! Känner generellt sett mycket skuld, då jag vet att jag borde göra mer och ändå inte gör det eller inte har ork. Det är möjligt att jag har orimligt dåligt samvete och höga krav på mig själv.

Har svårt för att bara se på när andra lider, och jag mår riktigt dåligt när jag inte kan eller får göra något. Det kan i princip kännas lika illa för mig om det är någon i min närhet som far illa, som när något visas på TV. Kan känna ren fysisk smärta i magen när jag ser/hör någon som mår dåligt. Det kanske någon vis skulle kunna förklara för mig hur det kan ske?

Jag vill bidra med enbart kärlek, men kämpar just nu ofta med mörka tankar gentemot människor som gör livet svårt för andra.

Vad vill jag göra, vad kan jag göra för en bättre värld att befinna sig i? Tycker att det är viktiga frågor att ställa till sig själv, eftersom jag tror… som jag tror 🙂

Älvan
2014-04-10 15:29
#4

Liv-74 Det du kan göra just nu är att må så bra du bara kan. Du ska ta hand om dig! När du gör det är det inte egoistiskt utan du visar kärlek till hela världen. Ditt mående påverkar alla i din närhet som i sin tur påverkar alla i sin närhet. Som ringar på vattnet påverkar vi varann. Släpp överambitiösa tankar på förändringar i din yttre värld en liten stund. Det du gör just nu. Räcker just nu. Du kan göra mer sedan när du mår jättebra!

[::Vera::]
2014-04-10 17:03
#5

Älvan, jo men visst vet jag det innerst inne att hur jag mår påverkar andra, och att det inte är ego att ta hand om mig så att jag mår bra.  Annars talar jag ju emot mig själv!

Känslan att det är egoism (när det gäller mig) är inte min, och jag glömmer visst bort det. Där sa du något 🙂…Jag har nog också glömt bort hur jag kan och behöver ta hand om mig. Det kommer inte naturligt längre. Där måste jag ju lägga det mesta krutet just nu, att ta reda på hur. Ta ansvar för hur jag mår.

🌺

[Kathja]1
2014-04-10 17:45
#6

Liv - Att ta ansvar för hur du mår och är det är allt du har att göra i livet. Om du ser till att vara ditt bästa jag så har du gjort ditt. Kanske inspirerar du någon annan och det är då bara en bonus i livet. Om alla såg till att göra det som behövs för att vara sina bästa jag ja då vore detta himmelriket på jorden! :-D

Annons:
Upp till toppen
Annons: