Annons:
Etikettbön
Läst 7770 ggr
[Kathja]1
2014-01-03 11:51

Bön

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brukar du be? Om inte skulle jag vilja tipsa dig om det. Be handlar inte om att man måste göra det på något speciellt sätt, eller på en speciell tid eller plats. Bön handlar om att kommunicera med Gud, med sig själv, med allt som är.

Det finns två sorters böner ~ den av tacksamhet och den då du vill ha hjälp. Att sända tankar och ord av tacksamhet ger dig mer att vara tacksam över, då lika attrahera lika och då du fokuserar på att vara tacksam så fokuserar du på det du redan har, m.a.o sådant som får dig att må bra. 

Då du ber om hjälp, oavsett om du vill ha stöd och stöttning, vägledning, tröst eller en sak, så händer det samma ~ Gud hör din bön och du blir bönhörd ~ du får det du ber om. Var bara öppen och glöm inte att tacka för gåvan och hjälpen. 

Att be är även ett sätt att få ur sig saker och ting, ett sätt att prata ut och att prata ut gör gott i själen. Du skapar din verklighet via dina tankar, att be är även ett sätt att formulera vad du vill och inte vill, m.a.o att be är ett sätt att skapa din verklighet. 

I Bibeln står att man ska be oupphörligen, där står även att vi ska be genom Jesus. För mig innebär det mer att se Jesus i bönen, än att säga "i Jesu namn". Att avsluta sin bön med Amen är något man gör inom flera religioner och det är kort och gott att säga "så skall ske" eller "sannerligen". Men man kan avsluta hur man vill. Jag brukar variera - allt som oftast säger jag Insha'Allah - vilket betyder ungefär "om Gud vill". Med andra ord en bön som ska vara i samklang med mitt högsta jags bästa, enligt Guds vilja.

Jag brukar be flera gånger varje dag, men alltid på morgonen och alltid på kvällen. Ibland ber jag till Universum, ibland ber jag till Gud och andra gånger till vem som nu skulle vilja lyssna. Att be är ett sätt att förmedla sina önskningar men det är även ett sätt att få hjälp. Be om stöd och stöttning ~ be om hjälp och vägledning. 

När du har bett om något, oavsett om det är hjälp, tecken eller en sak så gäller det att vara öppen för de svaren du kommer att få, för svar och respons får du ALLTID. Men var medveten om att det som dyker upp inte alltid är vad du hade räknat med. Kanske dyker det upp en känsla, en låt på radion, ett telefonsamtal.

Våga be, för vad har du att förlora på det? Och tar det emot att tänka på det som en bön till Gud, be till någon annan då. Tänk då på att dina tankar är energi och den energin reagerar med annan energi, och allt detta skapar din verklighet, så att be är en väg till att skapa dig det livet du vill ha.

Vill du ha svar så får du svar. Vill du ha hjälp så får du hjälp. Vill du ha en sak så får du den. Men glöm inte att allt har sin tid, med andra ord alla bönesvar sker inte på sekunden. Men andra gör det.

/Kathja

Annons:
[Kathja]1
2014-07-07 22:18
#1

Puffar denna med…

[Alder]
2014-08-15 14:12
#2

När jag tänker att jag ska be, så blir det av få ord.Det är som att tanken finner inga ord.
Däremot brukar jag komma på mig själv ibland,att jag ber med hjärtats röst hur poesi liknande vacker bönen blir. hjärtat ber av sig själv utan att jag har tänk att be.
Är det någon annan som kan känna/uppleva någonting liknande?

[Kathja]1
2014-08-15 14:42
#3

Absolut! När hjärta får tala så blir det enkelt och kärlek. Jag ber inte en massa heller, dagliga böner av tacksamhet mest.

ollivoll
2014-08-16 10:11
#4

Verkligen helt sant. Nu när jag börjar be för min familj och vänner och allt ing runt om och inte om mig, kommer en sån underbar känsla efteråt I hela kroppen hur skit man än mår . Jag försöker be varje kväll men ska även börja be på morgonen också. För man mår aldrig skit under bön:)

Stella-Ann
2020-02-14 16:11
#5

“Vad innebär det att be på riktigt? Det innebär att tala de ord som är inuti ditt hjärta till Gud, och att ha gemenskap med Gud efter att ha fått grepp om hans vilja och med hans ord som grund; det innebär att känna sig särskilt nära Gud, känna att han är framför dig och att du har något att säga till honom; och det innebär att vara alldeles särskilt strålande inne i ditt hjärta, och känna att Gud är alldeles särskilt ljuvlig. Du kommer att känna dig alldeles särskilt inspirerad, och när de hört dina ord kommer dina bröder och systrar att känna sig belåtna, de kommer att känna att de ord du talar är orden inne i deras hjärtan, de ord de vill säga, och att det du säger representerar det de vill säga. Det är detta det innebär att be på riktigt. Efter att du har bett på riktigt, kommer du att känna frid i hjärtat och vara belåten; kraften att älska Gud kommer att öka, och du kommer att känna att inget i hela ditt liv är mer värdigt eller betydande än att älska Gud – och allt detta bevisar att dina böner har haft verkan. Har du någonsin bett på ett sådant sätt? Och hur är det då med bönernas innehåll? Du bör be, steg för steg, i enlighet med ditt sanna tillstånd och det som den Helige Ande skall göra, och du bör ha gemenskap med Gud genom att följa Guds vilja och hans krav på människan. När du börjar praktisera dina böner skall du först ge ditt hjärta till Gud. Försök inte få grepp om Guds vilja; försök bara tala orden inne i ditt hjärta till Gud. När du kommer inför Gud, tala så här: ”O Gud! Först idag inser jag att jag förut varit olydig mot dig. Jag är verkligen fördärvad och usel. Förut slösade jag bort min tid; från och med idag skall jag leva för dig, jag skall leva ut ett meningsfullt liv, och tillgodose din vilja. Jag vill att din Ande alltid verkar inom mig, och alltid belyser och upplyser mig, så att jag kan bära ett starkt och genljudande vittnesbörd inför dig, så att Satan kan se din ära, ditt vittnesbörd och beviset på din triumf inom oss.” När du ber på det här sättet kommer ditt hjärta helt att frigöras, när du har bett på det här sättet kommer ditt hjärta att vara närmare Gud, och genom att ofta be på det här sättet kommer den Helige Ande oundvikligen att verka inom dig. Om du alltid ropar till Gud på det här sättet och gör din föresats inför Gud, så kommer det en dag då din föresats kan godtas inför Gud, då ditt hjärta och hela ditt vara blir mottaget av Gud, och du till slut kommer att göras fullkomlig av Gud. Bön måste vara av yttersta vikt för er. När du ber tar du emot den Helige Andes verk, ditt hjärta blir på så sätt berört av Gud, och kraften i kärleken till Gud inom dig kommer fram. Om du inte ber med ditt hjärta, om du inte öppnar ditt hjärta för att ha gemenskap med Gud, kommer det inte att finnas något sätt för Gud att verka inom dig. Om du efter att ha bett har talat alla ord inne i ditt hjärta och Guds Ande inte har verkat, om du inte känner dig inspirerad inom dig, då visar detta att ditt hjärta inte är uppriktigt, att dina ord inte är sanna, och fortfarande orena. Om du efter att ha bett är belåten, då har dina böner godtagits av Gud och Guds Ande har verkat inom dig. Som någon som tjänar inför Gud kan du inte vara utan böner. Om du verkligen ser gemenskap med Gud som något meningsfullt och värdefullt, skulle du då kunna försaka bönen? Ingen kan vara utan gemenskap med Gud. Utan bön lever du i köttet, du lever i Satans bojor; utan riktig bön lever du under mörkrets inflytande. Jag hoppas att bröderna och systrarna kan be på riktigt varje dag. Detta är emellertid inte att lyda en lärosats, utan en verkan som måste åstadkommas. Är du villig att avstå lite sömn och belåtenhet, genom att be morgonböner i gryningen och sedan njuta av orden från Gud? Om du ber med ett rent hjärta och äter och dricker Guds ord på detta sätt, blir du mer acceptabel för honom. Om du gör detta varenda morgon, om du varenda dag praktiserar att ge ditt hjärta till Gud, kommunicerar och ägnar dig åt honom, då kommer din kunskap om Gud förvisso att öka, och du kommer att kunna få bättre grepp om Guds vilja. Du bör säga: ”O Gud! Jag önskar att uppfylla min plikt. För att du skall bli förhärligad i oss, och kunna åtnjuta vittnesbördet bland oss, den här gruppen av människor, kan jag bara ägna hela mitt vara åt dig. Jag bönfaller dig att verka inom oss, så att jag på riktigt kan älska och tillfredsställa dig, och göra dig till det mål jag strävar mot.” När du är uppfylld av denna börda, kommer Gud säkerligen att göra dig fullkomlig; du bör inte bara be för din egen skull, utan även för ändamålet att göra Guds vilja, och för ändamålet att älska honom. Sådan är den sannaste formen av bön. Ber du för att göra Guds vilja?"

Upp till toppen
Annons: